Mesej Lucah??!!






Ada satu cerita yang saya nak kongsikan. Saya fikir semua patu cakna dengan apa yang saya ceritakan ni sebab benda ni semacam barah, semakin hari semakin membengkak. Kalau tak dirawat nanti takut jahanam semua orang.  Alhamdulillah, semalam saya terlibat dengan satu kem motivasi sekolah rendah di Besut ni. Saya dan tiga orang lagi kawan diminta untuk menjadi fasilitator. Kebanyakan yang join kem motivasi ni datang dari keluarga susah. Boleh cakap hampir semualah.



Dalam satu sesi ke pantai, budak-budak diminta menyerahkan henpon dekat fasilitator. Kawan saya sorang ni yang jadi tukang kutipnya. Dalam kata orang susah, henpon touch screen boh!! Saya yang dapat elaun pon pakai henpon lipat-lipat yang murah je.  1 biji henpon diorang boleh dapat 3 henpon saya. Sentap jugak la.

Tengah pegang henpon budak-budak ni, sorang kawan saya ni gatai tangan pergi tengok satu henpon ni (salah ye buat macam ni, invasion of privacy). Kawan saya ni pergilah tengok dalam inbox, dan terbacalah (memang nak baca pon!) 2 mesej yang berbunyi kurang lebih bengini.

“Kau boleh main dengan lelaki tu sampai basah. Aku tau aku tak layak tegur, tapi ingatlah pada akhirat”

“Hai saya amran (bukan nama sebenar) umur 17, kalau berminat mesej la smula”

Saya akui apa yang kawan saya lakukan ini salah. Saya join baca sekali pon salah. Namun jauh lebih salah adalah bila kami baca mesej macam ni pada henpon budak perempuan sekolah rendah umur 11 tahun. Timbul pertanyaan dalam kepala saya “Budak ni dah sampai macam mana dah?”. Pada umur sekolah rendah dah macam itu cara mesejnya. Kawan saya seorang lagi pun cakap “Kau tak tau.. Aku pergi SBE (school based experience) budak-budak boleh tengok blue dalam kelas. 30 minit punya blue. Sekolah rendah tu Izzul”.

kalau budak sekolah menengah yang hantar mesej macam tu, saya boleh terima lagi. Ye lah, hormon tak stabil semua. Lagi pun padanlah kalau dah menggatal. Tapi bila mengenangkan sekolah rendah.. amjat rasa!!


Dalam soal ini saya salahkan semua orang. Pada pihak kerajaan, sepatutnya titik beratkan pendidikan islam dan moral. Bukan sekadar akademik semata. Kita tak nak nanti produk kita ni ibarat bunga dedap rupa cantik, akal bijak tapi HADAP PON TARAK. Sudah sampai masa pendidikan islam ini dijadikan subjek wajib lulus bukan setakat di sekolah, sampai peringkat PhD dengan penilaian lebih luas dan holistik.

Dulu masa saya kecik-kecik mak saya akan pergi rumah ke rumah dekat taman kami duduk dulu cakap “Cik Bedah, ni anak saya ijoy (masa kecik2 dlu). Kalau apa dia buat tak betul, marahkan saja. Pukul pun tak apa, asal jangan cacat sudah. Kalau tak pun, bagitau je dengan saya, bia abahnya yang setelkan.” Tapi sekarang masyarakat lebih senang tengok saja. Kita dah hilang semangat ambil berat. Ni la jadi bila dok amalkan sangat “HAK ASASI MANUSIA” secara melampau. Jagalah kain orang, asalkan kain kita pon kita jaga sama. Barulah namanya bermasyarakat.

Maaflah, tapi pada saya ramai ibu bapa zaman cyber ni terlalu sangat manjakan anak-anak. Kalau anak buat nakal disekolah cikgu marah, rotan sikit. SAMAN SELALU (cakap teganu. Maksudnya saman terus). Alasannya “Anak I ni traumatize kene marah dengan cikgu.” Jenuh la sikit-sikit nak traumatize. Ni pengaruh budaya barat la ni. Kalau salah itu salahlah. Betul itu betul. Jangan yang betul disalahkan, yang salah dibetulkan. lagi satu, elok rasanya mak ayah check henpon anak-anak, FB, Twitter. Bukan apa, kalau dah jadi nanti tak boleh buat apa. sebelum rosak, baiklah dijaga.





Untuk guru-guru (termasuklah saya sekali), tunjukkan kredibiliti guru tu. Kalau nak merotan, biar bersebab dan kena caranya. Jangan rotan budak macam penjenayah rogol. Kalau macam itu, jangan cakap mak ayah, saya pun tak setuju. Tunjuk adab yang betul. Jadi cikgu ni bukan sekadar kerja, tapi jalan mesti macam cikgu, cakap mesti macam cikgu, bertindak mesti macam cikgu. Pendek kata HIDUP MACAM CIKGU, iaitu mendidik. Bukan menghukum. Jangan kerana tindakan kita yang salah, seluruh profession keguruan ni orang pandang slack je.



Niat saya bukan nak kritik semata-mata. Saya pun bukan baik sangat. Cuma nak berkongsi. Tapi nak sama kita teliti masalah ni. Maju itu bukan pada bangunan canggih-canggih saja, tapi adab dan sopan yang tinggi. 

Islam bukan agama keganasan pelampau dan terrorisme.






Dalam tahun 2008 heboh filem ‘Fitna’. Filem yang penuh kontroversi yang menghina Islam. Sebelum itu juga, seorang kartunis melancarkan kempen “Let’s Draw Muhammad Day” dimana orang ramai diajak melukis objek seperti cawan, kasut, tisu tandas hatta babi yang disamakan dengan Nabi Muhammad. Baru-baru ni, ada pula timbul filem baru iaitu Innocence Of Islam. Bukan saja filem itu paling teruk dan sampah yang pernah dibikin tapi tindakan pengarah menggambarkan Nabi Muhammad macam itu sekali adalah sangat bodoh dan tak langsung boleh diterima.


Lebih kurang kelmarin atau semalam, gempar satu Malaya seorang pemuda berbangsa India menghina Allah dan Nabi Muhammad dalam akaun Facebooknya. Kemudian dia telahpun mengeluarkan kenyataan maaf dan dakwanya akaun FBnya di’hack’ akibat tak logout di cyber cafe. 

Soalan yang patut kita soal diri kita adalah “Apakah tindakan yang betul yang patut kita buat?” bukannya “Apakah yang kita kena buat?”. Nampak macam sama. Tapi itu adalah 2 soalan yang sangat beza. 

Tindakan demonstrasi bantahan secara aman saya nampak tak adalah salahnya. Secara AMAN. Tak ada bakar bakar, tak ada senjata, tak menghalang jalan untuk kegunaan orang, tak membuat kotor, tak buat sampah. Pendek cerita tak menyusahkan orang dengan tindakan bodoh dan bahaya. 


Tapi, sebaliknya berlaku. Di Libya, Duta Amerika ke Libya mati dibunuh perusuh. Masalahnya bukan duta tu yang bikin filem! Di Malaysia pula ada pula geng Agama Syiah bawak sepanduk gambar Khomeini semasa demonstrasi. Tak ada kena mengena langsung. Dah la timbulkan persepsi negative kat org ramai, lepas tu sesat dan mengarut pula tindakannya menyebabkan perhimpunan aman jadi kecoh.



Kita bantah, kita marah dan kita akan lawan siapa yang menghina Allah, Nabi-nabi dan Sahabat. Namun cara kita melawan itu belum cukup lagi membuktikan kita sayang pada Allah dan Rasul. Contohnya, tindakan menyerang dan merosakkan rumah pemuda India tersebut bukan cara Nabi. Kalau tak percaya bacalah balik peristiwa Fathu Makkah @ Pembukaan Kota Makkah. 

Saya tertarik dengan gambar di FB tulis “Penentang Islam tak takut dengan tunjuk perasaan, bakar bendera atau bakar tayar. Tapi mereka takut dengan Masjid yang penuh.” Tak salah berdemo. Itu cara kita menzahirkan suara bantahan kita. Namun, kalau berdemo saja kuat, solat dimasjid belakang rumah pun malas.. maka apakah kekuatan dan kesatuan yang ada pada umat Islam? Pesan untuk diri saya sendiri jugak.




Allah janjikan kemenangan pada orang yang menjaga solat. Tak percaya lagi. Tgk Alquran surah Al Mukminun ayat 1 dan 2. Nak bukti pula??? Pernah dengar Sultan Muhammad Al Fatih? Dialah sultan yang berjaya menawan Konstantinople. Rahsianya, bukan saja solat dia saja dia jaga, solat askar dia, komando dia, spy-spy dia semua dia jaga. 

Tindakan menghina Islam itu sangat salah. Malah menghina apa juga agama adalah salah. Kita dianjur hidup harmoni antara agama. Tapi janganlah tindakan kita yang kononnya mempertahankan agama dengan cara yang salah terus-menerus dilakukan. 


Dalam Islam, matlamat tak pernah menghalalkan cara. Gunakan saluran yang betul. Islam itu sempurna. Jangan kerana tindakan kita, menyebabkan orang semakin jauh daripada Islam. Tunjuklah sikit Islam ini suka pada aman dan jauh daripada terrorisme apatah lagi keganasan. 

Innocence Of Islam, Jews and US Government





A few days earlier, a movie called ‘Innocence of Islam’ became viral in Youtube throughout the world. The movie was just not the worst movie ever made but trying to depict Prophet Muhammad (p.b.u.h) in such disgrace was just unforgivable.

Although UN clearly stated to defy Religious Prosecution under the Universal Declaration of Human Right, but it seems the declaration will not be applied if the group or individual are Muslim.


For me, it is not new for Jews to abuse Prophet Muhammad since he is not sent among them. By all means he is an Arab and not Son of Israel like Isaac, Jacob, Joseph or Moses. If we go throughout the history, the Jews was not just abused and boycott the all Prophets sent to them but they even killed them. This act of violent was passed down from one generation to another.

But still the world is fooled by their play to gain sympathy from the Holocaust story. Until now anybody who opposed the big bluff Holocaust will be called anti Semitic and it considered wrong. Why does the people who against Islam are not considered as wrong as well?

As for the US Government, they might seem strong and mighty but when it comes to oppression against Islam they choose to be silence. Starting from the inside job of 9/11 they clearly showed the world how they act upon Muslim in Afghanistan and Iraq. The ‘War against Terrorist’ merely a mask to cover the true face of their illegal actions.


 In Islam we will never do anything to show disrespect towards Moses (Jews) or Jesus (Christians) because both of them are our leaders (Imam) and Prophet sent by Allah for the mankind. Instead, we are taught to love and cherish them as well as Muhammad. But, it is just sad when some of the Jews and Christians show much hatred and disrespect towards Muhammad.



When we trace back this problem, we will see it is ‘Power’, ‘Wealth’ and ‘Glory’ that man craved so much had ignited this war long way ago. Man will not stop the quest to search those things until they see the Earth is crumbling and it is the Judgement Day.

Bumi Mana Tak Ditimpa Hujan




Dalam seminggu ini, seolah-olah sudah menjadi isu Nasional fasal isu CIKGU. Alhamdulillah, ramai lagi yang memberi sokongan kepada cikgu-cikgu berbanding menghentam profesyen ni. Ramai lagi yang masih hormat dan berterima kasih atas jasa cikgu-cikgu mendidik. Nada entri kali ini nampak serius sedikit supaya nampak penekanan yang saya cuba suarakan berdasarkan pandangan peribadi saya. Tambahan lagi, ada yang ‘condemn’ saya gunakan ejaan dan gaya bahasa melayu yang tak betul.



Tapi dalam isu ni seharusnya kita timbang sebaik-baiknya. Pro dan kontra yang hadir dalam isu ini. Kesalahan pada saudari penulis, dia menulis mengikut apa yang dia rasa tanpa melihat kesan dan akibat penulisan dia. Itu kesalahan dia. Namun sebagai guru, (saya seorang bakal guru) mungkin ini adalah ‘wake up call’ untuk kita berubah kepada yang lebih baik. Bukan bermakna kita tidak bagus, cuma supaya memperbaiki diri kepada yang lebih baik. Pensyarah saya cakap “Kita patut muhasabah diri kita, adakah kita seperti guru yang cik liyana cakap itu atau tidak?”

Pada pihak pembaca termasuk saya, kita sememangnya rasa marah dan kecewa dengan apa yang saudari penulis katakan. Tapi, adakah kita menyantuni dia dengan cara yang betul? Ada yang komen secara ganas dan menggunakan bahasa yang sangat kesat. Sayangnya lagi, apabila ramai yang hanya berani melontarkan komen secara tidak berani dan tidak berhikmah disebalik nama ‘Anonymous’. Dia seorang perempuan dan tidak sepatutnya kita menyantuni beliau sedemikian rupa. Tahniah kepada yang berani menggunakan identiti sebenar dan dengan cara yang baik. 

Saya akui kelemahan saya apabila wujud pengaruh emosi dalam menulis. Tujuan saya membalas tulisan dia kerana pada hemat saya, wujud fakta tidak tepat dalam tulisannya. Saya cuba terapkan unsur sinis dan lawak dalam tulisan supaya pembaca tidak bosan dengan apa yang saya sampaikan sama dengan entri-entri saya yang sebelum ini. Kesalahan saya lagi apabila turut sama membandingkan kerjaya guru dengan kerjaya lain akibat menurut emosi. Kebodohan saya yang saya mohon maaf pada semua.


Saudari penulis Cik Liyana Adnan (ceyana_adnan) telahpun membuat kenyataan maaf secara terbuka. Selaku hamba Allah, sebaiknya terimalah maaf tersebut. Bukan hak kita untuk menghakimi atau menentukan keikhlasan maaf tersebut. Bukankah itu hak Yang Maha Esa? Tunjukkanlah budi bahasa dan santun budaya timur yang sopan yang kita banggakan. Bak kata Tan Sri P.Ramlee 'Sedangkan Nabi ampunkan umat'. Sebagai pengguna media sosial, kita tiliklah situasi ini sebaiknya. Bagaimana salahguna media sosial ini boleh merosakkan imej atau reputasi kita. Selaku orang yang bekerja, lakukanlah tugas kita sebaiknya sehingga orang tidak boleh mencari kesalahan kita. Jangan kita seronok mencari salah orang lain, sibuk menjaga kain orang, kain sendiri tidak sedar cariknya. 



 Saya sekali lagi mohon maaf dalam kelemahan penulisan dan analisis saya. Terima kasih untuk yang mengkritik. Saya sangat-sangat hargai.  Benarlah kata orang “Kita hanya faham apabila kita berada pada situasi tersebut”.  Saya mohon maaf. 

Ana asif. (tak tau tajuk apa nak letak)

Ok. Jadi kontroversi bila aku guna ayat "Doktor pon tak de nye pikir". Oklah.. salah aku dalam berbahasa. Aku mengaku. So ni keterangan aku tentang ayat tuh.

Maksud aku, cikgu kene pikir banyak pasal budak-budak ni. Datang sekolah ke tak. Apa nak ajar esok. Kalau budak bermasalah, nak kene jumpe mak ayah nak cakap macam mana. Dalam erti kata lain, bak kata P. Ramlee, selagi tak tutup mata, Kerja! Kerja! Kerja!


Aku nak bandingkan dengan dokter. Yang pada hemat aku setara dengan cikgu. Keluar-keluar sekarang gred 41 (ijazah la).  Kakak sedare aku dokter, mak aku keje kat makmal hospital, arwah Mak Teh aku pon keje nurse. Pendek cerita, aku tau la juga sikit-sikit lifestyle org-org keje dalam bidang kesihatan ni

Entri aku yang dulu tu, mungkin la nmpak sikit emosinya. Tapi kalau korang bace post-post yang lain pon. sebenarnya sama je. Mungkin la ada rase paneh ati gak sikit ngan blog cik yana tu. Nipu benor kalo kate tak marah kan?

Aku mengaku dalam isu ni ada 3 perkara yang silap. 
1. Cik yana tu selamba badak je, menghentam profession keguruan ni. Boleh jadi pengalaman lampau kot. Trauma kene key in markah oleh cikgu dy. 
2. Cikgu-cikgu yang buruk laku. Sampai nampak sgt buruknya profession keguruan ni sendiri. 
3. Aku. Pasal tulis blog emosi tak stabil (bkn period ok!) sampai choice of word pon bangang. Lgpon dekat pukul 1 lebih menulis. Otak pon dah lemau.

So, dari pihak aku. Aku mintak maap. Tp pada aku, perbandingan dengan dokter tu adalah sangat logik. Tambah-tambah lagi, PM dah buat pelarasan gaji. Basic sume same. yang beza adalah elaun dan OT tu.


Apa yang cik yana tu tulis ada sikit betulnya. Tapi bukan semua cikgu macam tu. Sikit je. Cuba kalau orang buat entri pasal polis ke, kastam ke imigresen ke terima rasuah guna cara cik yana tu? Aku rasa, 2 jam lepas entri tuh satu malaysia banzai blog orang tu. HAHAHAHAHA~ sebab ramai lagi yang keje ape pon baik polis ke, cikgu ke, yang keje betul-betul untuk rezeki halal.

Orang tua-tua cakap, bukan aku cakap, aku muda lagi "Ikut hati mati, ikut rasa binasa". "Kerana pulut santan binasa kerana mulut badan binasa" Dan sempena hari raya aku tambah, kerana pulut diet binasa. HAHAHAHA.

my latest
http://malaysiandilemmas.blogspot.com/2012/09/bumi-mana-tak-ditimpa-hujan.html

Reply "Untung la sape jadi cikgu"

Kalau nak tau ape yg jadi... bace blog sedari nih dulu..




1. Betul dah cikgu gaji 2K. Tambah-tambah elaun adalah dalam RM 3000. Standardnya mcm tu la. Memang layak la cikgu-cikgu ni dapat gaji sedemikian rupa. Diorang belajar nak dapat ijazah. Jgn la banding dengan operator kilang. Ni namenye perbandingan bodoh atau dalam bahasa baiknya perbandingan orang tak cerdik. 

2. Secara hakikinya memang cikgu masuk keja pukul 7.30 keluar pukul 4.30 petang. Tapi! Balik karang kene menanda kertas, buku, buat RPH, buat ABM. pikir disiplin budak. Mesyuarat seminggu sekali kene masuk. Kelas tertinggal kene kejar balik. Meh sini aku nak citer lagi, lepas tuh kene buat analisis kedatangan, analisis subjek, pelajar lemah pelajar bijak. Kalau keje lain ade? Bila nak mengadap anak bini plak? 

3. Cikgu nih keje around the clock. Balik rumah pon pikir lagi apa nak ajar esok. Kalo jadi operator kilang (bukan aku hina, tapi ko pilih perbandingan ni) tak de nye nak pikir bagai. Ko igt time menanda buku budak malam-malam buta tu dapat OT ke? Kalo dokter, datang keje malam dapat OT. Kang cikgu dapat OT kang, lagi ko jaki pulak.

4. Cikgu ada annual leave. Sume orang pon ade. Cikgu ada 12 hari je setaun. Cuti ujung taun tu ko pikir duduk lenggang kaki ke? Mesyuarat jalan, kursus jalan. Belum lagi kene panggil dgn PPD, Jabatan Pelajaran Negeri. Cuti yang 12 hari setaun tu la, nak bawak mak abah sakit pegi klinik, amek anak sekolah asrama, tgk anak kat universiti. Kalau sume boleh plan time cuti ujung taun je senang. “Mak abah, kalau nak sakit tunggu ujung taun ok. Jah sebok”

5. Eleh, ko cerita nak maen blog jual kain bagai. Takkan maen blog pon salah. Tulis entri bukan smpai sehari. Ko pon update blog gak. Cikgu jual kain pon ko nak pertikaikan. Selagi tak ganggu dalam P&P dia dalam kelas, tak salah rasanya. Kitorang ni, nak jawab henpon dalam kelas kalau tengah mengajar pon salah. Tau dak? Kalau rumah terbakar pon, tau-tau dah hangus. Kalau online FB tengah mengajar tuh, jangankan ko, aku pon tak puas ati. Tapi rasenya kalau nak ckap cikgu, orang keje lain pon buat jugak...


6. Pasal cikgu yang bukak pusat tusyen nih, selalunye cikgu nih dah resign dari jadi cikgu. Tapi kalau buat kelas tambahan kat rumah tu ade lah. It upon syarat punye ketat. Ko tau tak? Bukan senang-senang je nak buat tusyen kat rumah tu. Lagi 1, ko pikir senang-senang ke cikgu nih nak ajar ala kadar je dalam kelas? Kalau budak-budak tak dapat skor, sia-sia kene panggil smpai ke peringkat negeri. 

7. Ko pikir cikgu senang-senang nak escape sekolah. Yang kene hantar pegi hospital tu, kalau apa-apa jadi, ko nak tanggungjawab? sesetenga Mak ayah tau, “Cikgu salah! Anak saya trauma! SAMAN!!!”. Sedangkan cikgu tu lah yang selamatkan budak tu jatuh longkang ke. Jangan senang sgt nak bersangka buruk. Orang yang pandai sangat bersangka buruk nih mesti sebab dia pun selalu buat benda buruk. Tak gitu? HAHAHAH~

8. Ok la. Yuran mansuh. PIBG? SUWA? Ko pikir bende tuh nak kumpul sendiri? Lepas tuh, duit peruntukan kerajaan bagi tiap-tiap tahun tuh? Sape yang nak memikirkan? Takkan pak guard ngan tukang kebun plak? Bukan cikgu-cikgu ke? Ceh... suke cakap pakai lutut tau, geram I... rase nak cubit-cubit je perut u. #Dush!

9. Sekarang ni, tak ada dah budak-budak nak masukkan markah. Nak log in web kementerian tuh pon ada macam-macam etikanya. Nak suh budak-budak buat pe? Hanya kerana cikgu ko MINTAK TOLONG dulu yang ko berkira sampai sekarang, tak bermakna semua cikgu sama dan hanya pikir nak senang kerja. Kadang-kadang orang mintak tolong tu bersebab.


Zaman sekarang, budak-budak ‘nakal’nya dah lain macam. Setakat tgk blue tuh, darjah 2 tu standard dah. Bukan semua mak bapak mcm ni, tapi sesetengah tu, semuanya nak salahkan cikgu. Asal jerit sikit, tengking sikit, rotan sikit dah SAMAN je. Ko pikir nak didik budak 1 kelas mcm ne? Alangkan anak 3 org pon kadang-kadang mak ayah pening kepala jaga. Bayangkan sekelas nak jaga. Dapat plak yg macam ko. Sebulan mengajar dah layak pakai tittle arwah.

Jangan senang sangat nak memperlekehkan profession keguruan ni. Apa yang kau ada sekarang ni pon hasil didikan cikgu-cikgu ko. Bersyukur la pada tuhan sikit. Jgn kufur nikmat sgt. HAHAHAHAHA. Kalau nak tau senang susah keja cikgu ni, try la. Aku bg 2 minggu je.... lepas tuh ko sure chow.

Allah memang angkat orang yang menjaga dan memelihara Ilmu. Nabi pon cakap “Jadilah orang yang mengajar ilmu, belajar, pendengar ilmu dan pencinta ilmu. Janganlah jadi golongan kelima. Nescaya celakalah.” Agak-agakla... ko dari golongan 1,2,3,4 ke???????? 5?

#Ok.. atas beberapa kritikan. aku edit balek sket. salah aku menulis. emo2 sket bace blog dy malam semalam. aku mintak maap.
ni penerangan aku
http://malaysiandilemmas.blogspot.com/2012/09/ana-asif-tak-tau-tajuk-apa-nak-letak.html

RAMADHAN: Amalan yang orang lain buat, kita malas nak buat




       SEDEKAH

Kalau nak mintak orang belanja makan, cepat je. Siap cakap “Ala.. bile lagi ko nak buat pahala ngan aku.” Tambah lagi bulan puasa ni, kalau boleh nak makan free memanjang. Almaklumla nak raya sakan kununnya.

Tapi kalau kita nak sedekah, seringgit pon berkira. Kalau ade peminta sedekah minta kat kita, siap cakap “takde, takde.” Lokek betul. Tak de bankrap kalau bagi dua tiga hengget.





       TUTUP AURAT

Kalau orang lain hijrah tutup aurat, tambah lagi artis selalu la kita cakap “Bagus la si Joyah Kepoh dah pakai tudung.” Selak majalah bagai, nak tengok orang lain dah berubah.

Tapi kalau kita diajak tutup aurat, selamba badak je cakap “Ala.. I bukan tak nak pakai tudung, belum sampai seru la..” Memang belum sampai seru pon.. seruan Izrail. HAHAHAH.


3        
      BAGI TAZKIRAH

Kalau orang lain kena bagi tazkirah ke, laju je kita nak kritik. Sungguhpun yang bagi tuh tak de la alim agama sangat. Tapi kurang-kurang berani la jugak nak ikut sunnah nabi.

Tapi kalau kita disuruh bagi tazkirah sepatah dua pulak, cepat je cakap “Aku ni tak cukup ilmu lagi.” Ala.. kan nabi cakap “Sampaikanlah walaupun sepotong ayat.” Takkanla tak de ilmu langsung nak kongsi? Kalau susah sangat, ajar matematik pon tak pe dalam surau tuh. Asalkan ilmu yang berguna. So.. tak de la susah pon




       SOLAT JEMAAH






Kalau orang lain pegi solat jemaah, kita tengok je. Buat dek je. (termasuk la aku pon). Ade setengah tuh siap cakap “Ala, fardhu kifayah je.. diorang dah buat kita tak payah la buat.” Falsafah mane dia pakai aku pon tak tau.

Tapi kalau kita nak solat jemaah, punya la malas. Surau masjid tak sampai sedepa pon malas nak pegi. Yang laki terutamanya. Dah gatal nak berbini, jangankan jadik imam, solat jemaah pon culas.

Ramadhan : Bulan yang menjadikan umat Islam LEMBIK dan MALAS!



HAHAHAH~ pernah atau tidak korang semua guna alasan yang lebih kurang macam ni “ala.. bulan puasa la...” bila korang kene buat keje, datang kelas atau buat aktiviti luar? Mesti pernahkan?


Janganlah salah faham dengan headline kat atas tu. Tajuk tuh saja nak bagi kontroversi supaya anda mahu baca entri ni. Bukan ramadhan sebenarnya yang memalaskan kita, tapi kita je yang saja memalaskan diri bila dalam bulan ramadhan. Tapi itulah hakikatnya, ramai yang guna alasan sebab bulan ramadhan untuk mengelak atau escape daripada rutin biasa. Itu boleh diampunkan lagi, yang lebih teruk apabila kita menggunakan alasan ‘bulan puasa’ untuk menambah masa rehat kita. 

Pernah sekali kawan saya sorang ni, orang cina tanya kat saya “Apa sebab time bulan puasa orang melayu semua suka tidur? Tapi bagus jugak la, kelas banyak batal.” Sentap jugakla bile ditanya macam tu. Tapi ada betulnya juga. 

Sepatutnya masa dalam bulan Ramadhan ini, kita jadi lebih produktif. Sebabnya ada kajian cakap, bila dalam keadaan lapar (bukan kebuluran, lapar je) deria kita akan lebih peka. Maksudnya kita lebih teliti dan bagus dalam buat keje dan aktiviti-aktiviti lain. 

Dalam bulan puasa, masa seolah-olah jadi lebih panjang dari biasa (mungkin sebab tak makan). Apa salahnya kalau kita gunakan untuk buat kerja berfaedah selain daripada tidur. Masa zaman Nabi dulu, nabi siap pergi berperang lagi. Takkanlah setakat kelas pendidikan jasmani kena lari 2 kali pusing padang pon dah nak pengsan?

Sebagai umat Islam, kita nih umat yang terpilih. Jadi kita kena tunjukkan bahawa kita nih memang layak untuk jadi umat yang terpilih. Janganlah jadi macam yang tersalah pilih pulak. Sepatutnya kita tunjukkan umat Islam ni hebat dan boleh produktif, boleh kerja kuat walaupun tengah beribadah. Islam tuh kan indah. 



Ramadhan bukan masa untuk rilek dan lepak-lepak. Ramadhan adalah booster sebab pada bulan ini kita perlu minimumkan input (makan) tapi maksimumkan output (kerja).  Kita ni kira untungla.. dulu zaman Nabi Musa puasa 40 hari direct tak berbuka. Kita ni ada jugak berbuka. 

Janganlah kita menggunakan nama Ramadhan dengan cara yang salah. Saya pernah dengar Dr H.M Tuah Iskandar sebut “Setahun itu racun, Ramadan itu penawar, Makanan itu racun Puasa itu penawar”

Pandangan tentang isu MESIN BASUH

Dalam membicarakan atau memperjuangkan kebajikan satu-satu komuniti atau masyarakat hendaklah kita fahami bahawa ia perlulah bersifat menyeluruh dan kena pada tempatnya. Sekiranya satu pihak sahaja mendapat kepentingan manakala ada pihak lain yang ditinggalkan atau tertindas maka itu bukanlah nilai atau elemen dalam membicarakan kebajikan.

Ada yang marah apabila saya bertanya perihal mesin basuh kerana isu ini katanya telahpun diselesaikan oleh pihak-pihak tertentu. Namun saya melihat ketidakadilan dalam isu ini kerana hanya sesetengah pihak sahaja yang memperoleh kelebihan ini. Bilangan mesin tidak boleh ditambah sedangkan ada siswa lain yang tidak dapat menggunakan mesin basuh. Adakah ini merupakan prinsip keadilan yang kita pegang?

Kita harus melihat isu kecil ini dari aspek kritikal dan cuba menyelesaikan perkara ini dengan cara win-win situation. Sungguhpun isu ini kecil dan sudah didiamkan, namun tidak bermakna perkara ini tidak boleh diselesaikan. Ada juga yang marah dan melenting kepada persoalan saya selepas Yang Berusaha Timbalan, menyatakan untuk membuang semua mesin basuh. Pada hemat saya, mereka ini mementingkan diri kerana cukuplah tengkuk mereka sahaja yang lepas dan orang lain yang tersepit.

Saya berasal daripada sekolah asrama. Saya melihat bagaimana sekolah saya mampu menyelesaikan isu basuh baju dengan sangat bagus. Bukan niat saya untuk memuji namun ini adalah perkara yang boleh dicadangkan dalam kampus tercinta ini.

Setiap tahun, seorang pelajar disekolah saya akan dikenakan bayaran RM 90 (RM10 x 9 bulan) untuk bayaran perkhidmatan dobi. Bayaran ini akan diserahkan kepada koperasi sekolah dan pihak koperasi membeli mesin basuh untuk kegunaan pelajar. Tindakan ini saya lihat satu tindakan yang sangat bijak apabila kedua-dua pihak mendapat keuntungan daripada masalah ini.

Duit yang dikutip saban tahun digunakan untuk menyediakan, menyelenggara dan membaikpulih mesin basuh disekolah. Baki duit tersebut merupakan keuntungan yang diperoleh oleh koperasi daripada perkhidmatan dobi yang disediakan. Pada pihak pelajar pula, mesin basuh yang disediakan mudah digunakan malah sekiranya berlaku sebarang kerosakan ia boleh cepat dibaiki kerana duit tersebut bukan datang dari peruntukan kerajaan. Sekurang-kurangnya ia dapat menambah peranan koperasi dan meningkatkan keuntungan koperasi supaya tidak ibarat hidup segan mati tak mahu

Secara peribadi saya mohon maaf sekiranya pertanyaan ini menyulitkan mana-mana pihak. Namun saya lebih kesal dan kecewa apabila persoalan saya dibidas dan terus ditolak ketepi. Isu ini Nampak kecil dan mudah sekiranya didiamkan namum apakah kita sudah matang apabila hanya memilih untuk diam?

Apabila opah cerita lagi~ (Pasei Tok Jusup)

OPAH:

Anak Mak We Som (Kakak Opah name Kalsom, Mak Acik Shan) si Tah udah mati, Puteh udah mati, Nik udah mati. Tinggei le Habsah, Husin ngan Hasan. Tah tu namenye Azizah, Puteh tu namenye Maimunah, Nik tu namenye Khadijah.

AKU:

Ape pasei Khadijah boleh jadi Nik pulak?

OPAH:

Ish, itu name orang panggei. Tok Jusup (Bapak Opah, Mohd Yusof) tu ade 4 beradik. 3 jantan sorang betina.  Che Ngah Musa. Kendian Alang Jasin. Lepah itu le Tok Jusupnye. Deme tu ade kakak yang tue. Namenye Teh Jenab. Lawa orang nye! Putih aje. Putih kuning.

AKU:

Putih ghope langsat le? Ade ke putih macam mak?

OPAH:

Bukan putih ghope mak kamu. Die tu putih. Lawa aje ghopenye. Tak de gemok, tak de kurus. Lampai aje. Die tu dulu udah le nak disembahkan kepade raje. Raje dulu bekenan kawen ramei. Ate, udah la dilarikan orang. Takut nak disembahkan raje. Dibawak le orang ke atah pulo (pulau).

Api (tapi) tak tau le. Orang le kabor. Aku ade le jumpe dengan Wah Jenab tu. Memang lawa orangnye. Itu jam die udah bekawin le. Lakinye name Kulup Tunggal. HAHAHAH. Namenye Kulup Tunggal. Beso orangnye. Tinggi aje. Kakinye tu besoo!

AKU:

HAHAHAH! Ade ke beso macam kaki teman?

OPAH:

Ish. Beso lagi. Kasor aje.

AKU:

Tok Jusup tu dulu macam mane boleh jadi penguhulu?

OPAH:

Tok Jusup tu dulu besornye di Tepus. Ate, die tu dulu dibela dek raje. Raje-raje ramei duduknye di Tepus. Tak tau le aku nape. Opah tanye le dengan Tok Jusup tu dulu ‘Ayah dulu ape dibuat duduk dengan raje?’

Die kabo ‘Ayah dulu koje nye ngisi ayor dalam labu. Bukan macam kome ade pili.’ Ate opah tanye le ‘Banyak ke labunye?’  Ate Tok Jusupnye cakap ‘Banyak le. Kalo satu aje mane dan sampai petang.’

AKU:

Ate bile Tok Jusupnye koje narek (tarik) Tali Pangkah?

OPAH:

Itu le lepah itu die koje tarik tali pangkah. Lepas itu koje nye jadi Notisabor (Notice Server). Itu... ngantor surat hasil. Itu le, kalop ade orang tue-tue jumpe opah dulu selalu la bekabor ‘Ayah kamu tu dulu baek aje orang nye’. Ate orang bekenankan la dengan Tok Jusup tu dulu.

AKU:

Penghulunye? Bile pulak jadinye?

OPAH:

Ate die tu dulu dibela dek raje. Ade la raje ngurniakan (kurniakan) die jadi penghulu. Itu la die dapat jadik penghulu. Tapi mulenye idak le jadi penghulu besor. Jadi penghulu kecik aje. Lepas itu ade bukak jadi penghulu di Terung, udah le die pindah ke Terung (Taiping). Jadi le die penghulu besor. Sampei le die pencen


About Me

Pakistan, Chinese, and Royal Kelantanese from my father's side. Bugis, Indian and Bendahara Megat Terawis ancestry from my mother's side

About this blog

I like to write. I love it. I write what I think. Thinking is a way of greatness.

My Blog List

Welcome!

Followers

Search This Blog

Powered by Blogger.

Welcome Message

There was an error in this gadget