RAMADHAN: Amalan yang orang lain buat, kita malas nak buat




       SEDEKAH

Kalau nak mintak orang belanja makan, cepat je. Siap cakap “Ala.. bile lagi ko nak buat pahala ngan aku.” Tambah lagi bulan puasa ni, kalau boleh nak makan free memanjang. Almaklumla nak raya sakan kununnya.

Tapi kalau kita nak sedekah, seringgit pon berkira. Kalau ade peminta sedekah minta kat kita, siap cakap “takde, takde.” Lokek betul. Tak de bankrap kalau bagi dua tiga hengget.





       TUTUP AURAT

Kalau orang lain hijrah tutup aurat, tambah lagi artis selalu la kita cakap “Bagus la si Joyah Kepoh dah pakai tudung.” Selak majalah bagai, nak tengok orang lain dah berubah.

Tapi kalau kita diajak tutup aurat, selamba badak je cakap “Ala.. I bukan tak nak pakai tudung, belum sampai seru la..” Memang belum sampai seru pon.. seruan Izrail. HAHAHAH.


3        
      BAGI TAZKIRAH

Kalau orang lain kena bagi tazkirah ke, laju je kita nak kritik. Sungguhpun yang bagi tuh tak de la alim agama sangat. Tapi kurang-kurang berani la jugak nak ikut sunnah nabi.

Tapi kalau kita disuruh bagi tazkirah sepatah dua pulak, cepat je cakap “Aku ni tak cukup ilmu lagi.” Ala.. kan nabi cakap “Sampaikanlah walaupun sepotong ayat.” Takkanla tak de ilmu langsung nak kongsi? Kalau susah sangat, ajar matematik pon tak pe dalam surau tuh. Asalkan ilmu yang berguna. So.. tak de la susah pon




       SOLAT JEMAAH






Kalau orang lain pegi solat jemaah, kita tengok je. Buat dek je. (termasuk la aku pon). Ade setengah tuh siap cakap “Ala, fardhu kifayah je.. diorang dah buat kita tak payah la buat.” Falsafah mane dia pakai aku pon tak tau.

Tapi kalau kita nak solat jemaah, punya la malas. Surau masjid tak sampai sedepa pon malas nak pegi. Yang laki terutamanya. Dah gatal nak berbini, jangankan jadik imam, solat jemaah pon culas.

2 comments:

Masmira Masri August 1, 2012 at 2:49 AM  

wahhh dpt rs emosi marah nih..hahaha tp betul lah xlokek pun stakat bg rm2 kan hmm renungan bsama..

do visit n follow
http://myaleo.blogspot.com/2012/08/perangai-bila-demam-si-manja.html

Hisyam Syahmi August 1, 2012 at 5:39 AM  

HAHAHAHAH~ tak de la marah pon~ saje je tulis mcm tuh~ :) provokasi sikit~

danke. nnti i follow ur blog. :) selamat berpuasa

Post a Comment

About Me

Pakistan, Chinese, and Royal Kelantanese from my father's side. Bugis, Indian and Bendahara Megat Terawis ancestry from my mother's side

About this blog

I like to write. I love it. I write what I think. Thinking is a way of greatness.

My Blog List

Welcome!

Followers

Search This Blog

Loading...
Powered by Blogger.

Welcome Message

There was an error in this gadget