Epiphany


There was a time in my life, when I made several mistakes. Mistakes that I’m now have to live with it. Sometimes I wonder, what if I don’t do such a thing, would I be like this, or like that? Like this or like that? Where would I stand now if I don’t do such that mistakes?

To err is human, to forgive is divine. I am a normal person with baggage of my own but I’m trying to make amends of my mistakes. I try to let go some of my past and build a new life here. There is regret in my life which I need to resolve it. I’m no better than anyone. I can assure you.

Some people try to drag me back into the place which I swear I will never go back, but one can only pray. People will always look back into my life and feel disgusted, and nothing I can do about that. But by focusing my future, I hope I can achieve something good in the life.

It’s in my nature to forgive most of bad things people did towards me. I like to hold no grudges.  I did that because I always wanted to move on with my life. One can always be patience but not forever. If some measures must be taken into just to make sure no one get hurt, so I will do it.

When people ‘hit’ me once or twice I always find a way to forgive them, but when they intentionally try to push my button again and again, trying to embarrass me or hurt my family or my loved one, then and only then I will make them learned a lesson.  A lesson which they will never forget.

Forgive and forget. 

Mesej Lucah??!!






Ada satu cerita yang saya nak kongsikan. Saya fikir semua patu cakna dengan apa yang saya ceritakan ni sebab benda ni semacam barah, semakin hari semakin membengkak. Kalau tak dirawat nanti takut jahanam semua orang.  Alhamdulillah, semalam saya terlibat dengan satu kem motivasi sekolah rendah di Besut ni. Saya dan tiga orang lagi kawan diminta untuk menjadi fasilitator. Kebanyakan yang join kem motivasi ni datang dari keluarga susah. Boleh cakap hampir semualah.



Dalam satu sesi ke pantai, budak-budak diminta menyerahkan henpon dekat fasilitator. Kawan saya sorang ni yang jadi tukang kutipnya. Dalam kata orang susah, henpon touch screen boh!! Saya yang dapat elaun pon pakai henpon lipat-lipat yang murah je.  1 biji henpon diorang boleh dapat 3 henpon saya. Sentap jugak la.

Tengah pegang henpon budak-budak ni, sorang kawan saya ni gatai tangan pergi tengok satu henpon ni (salah ye buat macam ni, invasion of privacy). Kawan saya ni pergilah tengok dalam inbox, dan terbacalah (memang nak baca pon!) 2 mesej yang berbunyi kurang lebih bengini.

“Kau boleh main dengan lelaki tu sampai basah. Aku tau aku tak layak tegur, tapi ingatlah pada akhirat”

“Hai saya amran (bukan nama sebenar) umur 17, kalau berminat mesej la smula”

Saya akui apa yang kawan saya lakukan ini salah. Saya join baca sekali pon salah. Namun jauh lebih salah adalah bila kami baca mesej macam ni pada henpon budak perempuan sekolah rendah umur 11 tahun. Timbul pertanyaan dalam kepala saya “Budak ni dah sampai macam mana dah?”. Pada umur sekolah rendah dah macam itu cara mesejnya. Kawan saya seorang lagi pun cakap “Kau tak tau.. Aku pergi SBE (school based experience) budak-budak boleh tengok blue dalam kelas. 30 minit punya blue. Sekolah rendah tu Izzul”.

kalau budak sekolah menengah yang hantar mesej macam tu, saya boleh terima lagi. Ye lah, hormon tak stabil semua. Lagi pun padanlah kalau dah menggatal. Tapi bila mengenangkan sekolah rendah.. amjat rasa!!


Dalam soal ini saya salahkan semua orang. Pada pihak kerajaan, sepatutnya titik beratkan pendidikan islam dan moral. Bukan sekadar akademik semata. Kita tak nak nanti produk kita ni ibarat bunga dedap rupa cantik, akal bijak tapi HADAP PON TARAK. Sudah sampai masa pendidikan islam ini dijadikan subjek wajib lulus bukan setakat di sekolah, sampai peringkat PhD dengan penilaian lebih luas dan holistik.

Dulu masa saya kecik-kecik mak saya akan pergi rumah ke rumah dekat taman kami duduk dulu cakap “Cik Bedah, ni anak saya ijoy (masa kecik2 dlu). Kalau apa dia buat tak betul, marahkan saja. Pukul pun tak apa, asal jangan cacat sudah. Kalau tak pun, bagitau je dengan saya, bia abahnya yang setelkan.” Tapi sekarang masyarakat lebih senang tengok saja. Kita dah hilang semangat ambil berat. Ni la jadi bila dok amalkan sangat “HAK ASASI MANUSIA” secara melampau. Jagalah kain orang, asalkan kain kita pon kita jaga sama. Barulah namanya bermasyarakat.

Maaflah, tapi pada saya ramai ibu bapa zaman cyber ni terlalu sangat manjakan anak-anak. Kalau anak buat nakal disekolah cikgu marah, rotan sikit. SAMAN SELALU (cakap teganu. Maksudnya saman terus). Alasannya “Anak I ni traumatize kene marah dengan cikgu.” Jenuh la sikit-sikit nak traumatize. Ni pengaruh budaya barat la ni. Kalau salah itu salahlah. Betul itu betul. Jangan yang betul disalahkan, yang salah dibetulkan. lagi satu, elok rasanya mak ayah check henpon anak-anak, FB, Twitter. Bukan apa, kalau dah jadi nanti tak boleh buat apa. sebelum rosak, baiklah dijaga.





Untuk guru-guru (termasuklah saya sekali), tunjukkan kredibiliti guru tu. Kalau nak merotan, biar bersebab dan kena caranya. Jangan rotan budak macam penjenayah rogol. Kalau macam itu, jangan cakap mak ayah, saya pun tak setuju. Tunjuk adab yang betul. Jadi cikgu ni bukan sekadar kerja, tapi jalan mesti macam cikgu, cakap mesti macam cikgu, bertindak mesti macam cikgu. Pendek kata HIDUP MACAM CIKGU, iaitu mendidik. Bukan menghukum. Jangan kerana tindakan kita yang salah, seluruh profession keguruan ni orang pandang slack je.



Niat saya bukan nak kritik semata-mata. Saya pun bukan baik sangat. Cuma nak berkongsi. Tapi nak sama kita teliti masalah ni. Maju itu bukan pada bangunan canggih-canggih saja, tapi adab dan sopan yang tinggi. 

Islam bukan agama keganasan pelampau dan terrorisme.






Dalam tahun 2008 heboh filem ‘Fitna’. Filem yang penuh kontroversi yang menghina Islam. Sebelum itu juga, seorang kartunis melancarkan kempen “Let’s Draw Muhammad Day” dimana orang ramai diajak melukis objek seperti cawan, kasut, tisu tandas hatta babi yang disamakan dengan Nabi Muhammad. Baru-baru ni, ada pula timbul filem baru iaitu Innocence Of Islam. Bukan saja filem itu paling teruk dan sampah yang pernah dibikin tapi tindakan pengarah menggambarkan Nabi Muhammad macam itu sekali adalah sangat bodoh dan tak langsung boleh diterima.


Lebih kurang kelmarin atau semalam, gempar satu Malaya seorang pemuda berbangsa India menghina Allah dan Nabi Muhammad dalam akaun Facebooknya. Kemudian dia telahpun mengeluarkan kenyataan maaf dan dakwanya akaun FBnya di’hack’ akibat tak logout di cyber cafe. 

Soalan yang patut kita soal diri kita adalah “Apakah tindakan yang betul yang patut kita buat?” bukannya “Apakah yang kita kena buat?”. Nampak macam sama. Tapi itu adalah 2 soalan yang sangat beza. 

Tindakan demonstrasi bantahan secara aman saya nampak tak adalah salahnya. Secara AMAN. Tak ada bakar bakar, tak ada senjata, tak menghalang jalan untuk kegunaan orang, tak membuat kotor, tak buat sampah. Pendek cerita tak menyusahkan orang dengan tindakan bodoh dan bahaya. 


Tapi, sebaliknya berlaku. Di Libya, Duta Amerika ke Libya mati dibunuh perusuh. Masalahnya bukan duta tu yang bikin filem! Di Malaysia pula ada pula geng Agama Syiah bawak sepanduk gambar Khomeini semasa demonstrasi. Tak ada kena mengena langsung. Dah la timbulkan persepsi negative kat org ramai, lepas tu sesat dan mengarut pula tindakannya menyebabkan perhimpunan aman jadi kecoh.



Kita bantah, kita marah dan kita akan lawan siapa yang menghina Allah, Nabi-nabi dan Sahabat. Namun cara kita melawan itu belum cukup lagi membuktikan kita sayang pada Allah dan Rasul. Contohnya, tindakan menyerang dan merosakkan rumah pemuda India tersebut bukan cara Nabi. Kalau tak percaya bacalah balik peristiwa Fathu Makkah @ Pembukaan Kota Makkah. 

Saya tertarik dengan gambar di FB tulis “Penentang Islam tak takut dengan tunjuk perasaan, bakar bendera atau bakar tayar. Tapi mereka takut dengan Masjid yang penuh.” Tak salah berdemo. Itu cara kita menzahirkan suara bantahan kita. Namun, kalau berdemo saja kuat, solat dimasjid belakang rumah pun malas.. maka apakah kekuatan dan kesatuan yang ada pada umat Islam? Pesan untuk diri saya sendiri jugak.




Allah janjikan kemenangan pada orang yang menjaga solat. Tak percaya lagi. Tgk Alquran surah Al Mukminun ayat 1 dan 2. Nak bukti pula??? Pernah dengar Sultan Muhammad Al Fatih? Dialah sultan yang berjaya menawan Konstantinople. Rahsianya, bukan saja solat dia saja dia jaga, solat askar dia, komando dia, spy-spy dia semua dia jaga. 

Tindakan menghina Islam itu sangat salah. Malah menghina apa juga agama adalah salah. Kita dianjur hidup harmoni antara agama. Tapi janganlah tindakan kita yang kononnya mempertahankan agama dengan cara yang salah terus-menerus dilakukan. 


Dalam Islam, matlamat tak pernah menghalalkan cara. Gunakan saluran yang betul. Islam itu sempurna. Jangan kerana tindakan kita, menyebabkan orang semakin jauh daripada Islam. Tunjuklah sikit Islam ini suka pada aman dan jauh daripada terrorisme apatah lagi keganasan. 

Innocence Of Islam, Jews and US Government





A few days earlier, a movie called ‘Innocence of Islam’ became viral in Youtube throughout the world. The movie was just not the worst movie ever made but trying to depict Prophet Muhammad (p.b.u.h) in such disgrace was just unforgivable.

Although UN clearly stated to defy Religious Prosecution under the Universal Declaration of Human Right, but it seems the declaration will not be applied if the group or individual are Muslim.


For me, it is not new for Jews to abuse Prophet Muhammad since he is not sent among them. By all means he is an Arab and not Son of Israel like Isaac, Jacob, Joseph or Moses. If we go throughout the history, the Jews was not just abused and boycott the all Prophets sent to them but they even killed them. This act of violent was passed down from one generation to another.

But still the world is fooled by their play to gain sympathy from the Holocaust story. Until now anybody who opposed the big bluff Holocaust will be called anti Semitic and it considered wrong. Why does the people who against Islam are not considered as wrong as well?

As for the US Government, they might seem strong and mighty but when it comes to oppression against Islam they choose to be silence. Starting from the inside job of 9/11 they clearly showed the world how they act upon Muslim in Afghanistan and Iraq. The ‘War against Terrorist’ merely a mask to cover the true face of their illegal actions.


 In Islam we will never do anything to show disrespect towards Moses (Jews) or Jesus (Christians) because both of them are our leaders (Imam) and Prophet sent by Allah for the mankind. Instead, we are taught to love and cherish them as well as Muhammad. But, it is just sad when some of the Jews and Christians show much hatred and disrespect towards Muhammad.



When we trace back this problem, we will see it is ‘Power’, ‘Wealth’ and ‘Glory’ that man craved so much had ignited this war long way ago. Man will not stop the quest to search those things until they see the Earth is crumbling and it is the Judgement Day.

Bumi Mana Tak Ditimpa Hujan




Dalam seminggu ini, seolah-olah sudah menjadi isu Nasional fasal isu CIKGU. Alhamdulillah, ramai lagi yang memberi sokongan kepada cikgu-cikgu berbanding menghentam profesyen ni. Ramai lagi yang masih hormat dan berterima kasih atas jasa cikgu-cikgu mendidik. Nada entri kali ini nampak serius sedikit supaya nampak penekanan yang saya cuba suarakan berdasarkan pandangan peribadi saya. Tambahan lagi, ada yang ‘condemn’ saya gunakan ejaan dan gaya bahasa melayu yang tak betul.



Tapi dalam isu ni seharusnya kita timbang sebaik-baiknya. Pro dan kontra yang hadir dalam isu ini. Kesalahan pada saudari penulis, dia menulis mengikut apa yang dia rasa tanpa melihat kesan dan akibat penulisan dia. Itu kesalahan dia. Namun sebagai guru, (saya seorang bakal guru) mungkin ini adalah ‘wake up call’ untuk kita berubah kepada yang lebih baik. Bukan bermakna kita tidak bagus, cuma supaya memperbaiki diri kepada yang lebih baik. Pensyarah saya cakap “Kita patut muhasabah diri kita, adakah kita seperti guru yang cik liyana cakap itu atau tidak?”

Pada pihak pembaca termasuk saya, kita sememangnya rasa marah dan kecewa dengan apa yang saudari penulis katakan. Tapi, adakah kita menyantuni dia dengan cara yang betul? Ada yang komen secara ganas dan menggunakan bahasa yang sangat kesat. Sayangnya lagi, apabila ramai yang hanya berani melontarkan komen secara tidak berani dan tidak berhikmah disebalik nama ‘Anonymous’. Dia seorang perempuan dan tidak sepatutnya kita menyantuni beliau sedemikian rupa. Tahniah kepada yang berani menggunakan identiti sebenar dan dengan cara yang baik. 

Saya akui kelemahan saya apabila wujud pengaruh emosi dalam menulis. Tujuan saya membalas tulisan dia kerana pada hemat saya, wujud fakta tidak tepat dalam tulisannya. Saya cuba terapkan unsur sinis dan lawak dalam tulisan supaya pembaca tidak bosan dengan apa yang saya sampaikan sama dengan entri-entri saya yang sebelum ini. Kesalahan saya lagi apabila turut sama membandingkan kerjaya guru dengan kerjaya lain akibat menurut emosi. Kebodohan saya yang saya mohon maaf pada semua.


Saudari penulis Cik Liyana Adnan (ceyana_adnan) telahpun membuat kenyataan maaf secara terbuka. Selaku hamba Allah, sebaiknya terimalah maaf tersebut. Bukan hak kita untuk menghakimi atau menentukan keikhlasan maaf tersebut. Bukankah itu hak Yang Maha Esa? Tunjukkanlah budi bahasa dan santun budaya timur yang sopan yang kita banggakan. Bak kata Tan Sri P.Ramlee 'Sedangkan Nabi ampunkan umat'. Sebagai pengguna media sosial, kita tiliklah situasi ini sebaiknya. Bagaimana salahguna media sosial ini boleh merosakkan imej atau reputasi kita. Selaku orang yang bekerja, lakukanlah tugas kita sebaiknya sehingga orang tidak boleh mencari kesalahan kita. Jangan kita seronok mencari salah orang lain, sibuk menjaga kain orang, kain sendiri tidak sedar cariknya. 



 Saya sekali lagi mohon maaf dalam kelemahan penulisan dan analisis saya. Terima kasih untuk yang mengkritik. Saya sangat-sangat hargai.  Benarlah kata orang “Kita hanya faham apabila kita berada pada situasi tersebut”.  Saya mohon maaf. 

About Me

Pakistan, Chinese, and Royal Kelantanese from my father's side. Bugis, Indian and Bendahara Megat Terawis ancestry from my mother's side

About this blog

I like to write. I love it. I write what I think. Thinking is a way of greatness.

Welcome!

Followers

Search This Blog

Powered by Blogger.

Welcome Message

There was an error in this gadget