Ramadhan : Bulan yang menjadikan umat Islam LEMBIK dan MALAS!



HAHAHAH~ pernah atau tidak korang semua guna alasan yang lebih kurang macam ni “ala.. bulan puasa la...” bila korang kene buat keje, datang kelas atau buat aktiviti luar? Mesti pernahkan?


Janganlah salah faham dengan headline kat atas tu. Tajuk tuh saja nak bagi kontroversi supaya anda mahu baca entri ni. Bukan ramadhan sebenarnya yang memalaskan kita, tapi kita je yang saja memalaskan diri bila dalam bulan ramadhan. Tapi itulah hakikatnya, ramai yang guna alasan sebab bulan ramadhan untuk mengelak atau escape daripada rutin biasa. Itu boleh diampunkan lagi, yang lebih teruk apabila kita menggunakan alasan ‘bulan puasa’ untuk menambah masa rehat kita. 

Pernah sekali kawan saya sorang ni, orang cina tanya kat saya “Apa sebab time bulan puasa orang melayu semua suka tidur? Tapi bagus jugak la, kelas banyak batal.” Sentap jugakla bile ditanya macam tu. Tapi ada betulnya juga. 

Sepatutnya masa dalam bulan Ramadhan ini, kita jadi lebih produktif. Sebabnya ada kajian cakap, bila dalam keadaan lapar (bukan kebuluran, lapar je) deria kita akan lebih peka. Maksudnya kita lebih teliti dan bagus dalam buat keje dan aktiviti-aktiviti lain. 

Dalam bulan puasa, masa seolah-olah jadi lebih panjang dari biasa (mungkin sebab tak makan). Apa salahnya kalau kita gunakan untuk buat kerja berfaedah selain daripada tidur. Masa zaman Nabi dulu, nabi siap pergi berperang lagi. Takkanlah setakat kelas pendidikan jasmani kena lari 2 kali pusing padang pon dah nak pengsan?

Sebagai umat Islam, kita nih umat yang terpilih. Jadi kita kena tunjukkan bahawa kita nih memang layak untuk jadi umat yang terpilih. Janganlah jadi macam yang tersalah pilih pulak. Sepatutnya kita tunjukkan umat Islam ni hebat dan boleh produktif, boleh kerja kuat walaupun tengah beribadah. Islam tuh kan indah. 



Ramadhan bukan masa untuk rilek dan lepak-lepak. Ramadhan adalah booster sebab pada bulan ini kita perlu minimumkan input (makan) tapi maksimumkan output (kerja).  Kita ni kira untungla.. dulu zaman Nabi Musa puasa 40 hari direct tak berbuka. Kita ni ada jugak berbuka. 

Janganlah kita menggunakan nama Ramadhan dengan cara yang salah. Saya pernah dengar Dr H.M Tuah Iskandar sebut “Setahun itu racun, Ramadan itu penawar, Makanan itu racun Puasa itu penawar”

1 comments:

ashrafalmi July 21, 2012 at 9:57 PM  

SUka post ni~ teruskan menulis ye ;)

Post a Comment

About Me

Pakistan, Chinese, and Royal Kelantanese from my father's side. Bugis, Indian and Bendahara Megat Terawis ancestry from my mother's side

About this blog

I like to write. I love it. I write what I think. Thinking is a way of greatness.

My Blog List

Welcome!

Followers

Search This Blog

Loading...
Powered by Blogger.

Welcome Message

There was an error in this gadget