Ana asif. (tak tau tajuk apa nak letak)

Ok. Jadi kontroversi bila aku guna ayat "Doktor pon tak de nye pikir". Oklah.. salah aku dalam berbahasa. Aku mengaku. So ni keterangan aku tentang ayat tuh.

Maksud aku, cikgu kene pikir banyak pasal budak-budak ni. Datang sekolah ke tak. Apa nak ajar esok. Kalau budak bermasalah, nak kene jumpe mak ayah nak cakap macam mana. Dalam erti kata lain, bak kata P. Ramlee, selagi tak tutup mata, Kerja! Kerja! Kerja!


Aku nak bandingkan dengan dokter. Yang pada hemat aku setara dengan cikgu. Keluar-keluar sekarang gred 41 (ijazah la).  Kakak sedare aku dokter, mak aku keje kat makmal hospital, arwah Mak Teh aku pon keje nurse. Pendek cerita, aku tau la juga sikit-sikit lifestyle org-org keje dalam bidang kesihatan ni

Entri aku yang dulu tu, mungkin la nmpak sikit emosinya. Tapi kalau korang bace post-post yang lain pon. sebenarnya sama je. Mungkin la ada rase paneh ati gak sikit ngan blog cik yana tu. Nipu benor kalo kate tak marah kan?

Aku mengaku dalam isu ni ada 3 perkara yang silap. 
1. Cik yana tu selamba badak je, menghentam profession keguruan ni. Boleh jadi pengalaman lampau kot. Trauma kene key in markah oleh cikgu dy. 
2. Cikgu-cikgu yang buruk laku. Sampai nampak sgt buruknya profession keguruan ni sendiri. 
3. Aku. Pasal tulis blog emosi tak stabil (bkn period ok!) sampai choice of word pon bangang. Lgpon dekat pukul 1 lebih menulis. Otak pon dah lemau.

So, dari pihak aku. Aku mintak maap. Tp pada aku, perbandingan dengan dokter tu adalah sangat logik. Tambah-tambah lagi, PM dah buat pelarasan gaji. Basic sume same. yang beza adalah elaun dan OT tu.


Apa yang cik yana tu tulis ada sikit betulnya. Tapi bukan semua cikgu macam tu. Sikit je. Cuba kalau orang buat entri pasal polis ke, kastam ke imigresen ke terima rasuah guna cara cik yana tu? Aku rasa, 2 jam lepas entri tuh satu malaysia banzai blog orang tu. HAHAHAHAHA~ sebab ramai lagi yang keje ape pon baik polis ke, cikgu ke, yang keje betul-betul untuk rezeki halal.

Orang tua-tua cakap, bukan aku cakap, aku muda lagi "Ikut hati mati, ikut rasa binasa". "Kerana pulut santan binasa kerana mulut badan binasa" Dan sempena hari raya aku tambah, kerana pulut diet binasa. HAHAHAHA.

my latest
http://malaysiandilemmas.blogspot.com/2012/09/bumi-mana-tak-ditimpa-hujan.html

298 comments:

Anonymous September 1, 2012 at 11:12 AM  

assalamualaikum...
saje je nak menjengah sini..terima kasih la cikgu..kalau cikgu tak menegur, sampai bila-bila saya ingat cikgu-cikgu macam tu.

semua orang nak tengok saya mengaku salah. ok la, saya mengaku saya salah.
tanpa guru sipalah saya pada hari ini. mungkin disebabkan kurangnya pendidikan sivik, saya menjadi overlook untuk certain2 perkara.

saya telah pun menutup blog saya secara rasmi pada pagi tadi.

kepada yang mencari entry saya tu, silalah cari lagi..ade hamba allah yang dah copy entry saya.and ada yang dah print screen.

saya tahu, ramai yang akan terus mengutuk saya dibahagian komen di bawah ini.
silakan. saya terima seadanya.

terima kasih. asslamualaikum. saya minta maaf.

-liyana adnan-www.luvlylya.blogspot.com-fb:liyana adnan

Hisyam Syahmi September 1, 2012 at 11:36 AM  

Saya cadangkan, cik yana bukak semula blog tuh. Dan buat entri mintak maap. Semua org yg salah berhak mintak maap.

Saya tak sokong org yg bash2 cik yana secara peribadi dan secara bodoh.

teruskan menulis.

Anonymous September 1, 2012 at 1:05 PM  

saya seorang perempuan. saya malu dihina sebegitu. itu sebabnya saya menutup blog tersebut. itulah sebab utama kenapa saya sangat berterima kasih dengan blog encik izzul yang berjaya menyedarkan saya. memang agak sinikal. tapi sesuailah dibalas untuk blog saya yang bodoh dan sinikal itu.

sekali lagi terima kasih di ucapkan.
mengenai meminta maaf secara terbuka, saya dah buat. sebnayak dua entry.
1-saya minta maaf
2-assalamualaikum..saya minta maaf.

kedua-duanya menunjukkan result yang sama. saya tetap dikeji.
oleh itu, saya menutup blog tersebut, supa saya tak buat dosa,orang lain pun tak buat dosa.

yang berdoa buruk-buruk untuk saya, itu antara doa dia dengan ALLAH. saya pun ada hak untuk berdoa dan saya rasa doa anak yatim piatu lebih mustajab bukan?

bukan meraih simpati, tapi sebagai peringatan, saya juga boleh berdoa yang buruk2 kepada orang sekeliling saya. saya merasakan saya teraniaya, kerana..entry saya telah disalah ertikan dan dimanipulasikan.

saya boleh menulis lebih lanjut, apakah tujuan dan sebab saya menulis entry tersebut, tapi sekiranya saya menulis, orang akan kata-ala, cari alasan dan beserta kata-kata@#$%^&*...

sekali lagi, saya minta maaf dan saya berjanji tidak akan mengulanginya lagi.

berdasarkan komen-komen yang saya baca, diharap para guru dapat menulis dengan lebih rasional. pengajaran yang saya dapat-blog adalah tempat orang membaca, salah tulis...binasalah kita. saya dan kawan-kawan saya agak terkejut apabila membaca bahagian komen di blog saudara. kami assume, most of the commenter adalah guru.

Anonymous September 1, 2012 at 1:34 PM  

kepada ceyana_adnan:

engko tengok, engko dalam mengaku salah still nak cakap diri tu tak salah dan menyalahkan orang lain. engko yang cari pasal dulu, so, engko la yang kena tanggung akibat. ada cikgu2 ni menghina kerjaya engineer macam engko? tak de kan? lepas engko kutuk cikgu2 baru la ada yang buat serang balas balik. tapi aku rasa bukan semua yang macam tu.

so, fikir la dulu sebelum buat mende. jangan sesuka hati kutuk2 orang. dalam entry tu sendiri ko dah mengaku awal2 yang engko akan dicemuh masyarakat sebab buat entry tu. so, aku pikir engko memang menulis dalam keadaan yang sedar.

lagi satu, 2 entry yang engko cakap engko mintak maaf tu, salah satu darinya engko buat sebab cikgu sarah suruh kan? mana ikhlasnya engko? aku geram dari semalam sampai menangis2 sebab aku baca entry engko menghina cikgu2. dan memang dalam hati aku, aku berjanji aku akan didik anak bangsa aku supaya ada kesedaran sivik dan jangan sesuka hati hina orang.

lagi satu "saya juga boleh berdoa yang buruk2 kepada orang sekeliling saya. saya merasakan saya teraniaya, kerana..entry saya telah disalah ertikan dan dimanipulasikan." kalau dari 100 orang tu, hanya sorang je yang memahami sangat apa yang engko tulis, engko kena fikir semula di mana silap dan salah engko.

SEKIAN. Selamat hari raya. maaf zahir dan batin. aku terasa hati lagi dengan kata2 ko, tapi tak pe la. mungkin dengan memaafkan itu hati aku akan lebih tenang. maaf juga dari aku. semoga kita sama2 menjadi manusia yang berintegriti. wassalam :)

Anonymous September 1, 2012 at 1:43 PM  

pandai la ko ceyana_adnan

time ko tulis x pernah pulak pikir panjang perasaan org, feedback org kt blog ko..

bila org tegur biase la ade yg over emosional tersalah guna perkatan

pandai sgt ko cakap guru kne guna perkataan yg baik..

masyarakat adalah cermin diri kau.. kalau ko tgk masyarakat tu teruk, means ko pon sama je teruk..

Anonymous September 1, 2012 at 5:54 PM  

good ceyana_adnan good!

Anonymous September 1, 2012 at 6:42 PM  

Cik Yana... Cik Yana... nmpk sgt kematangan berfikir Cik Yana ni msh lg blm mencapai tahap yg terbaik. Maaf laa kalau sy ckp mcm 2. Smuanya gara2 kenyataan yg Cik Yana keluarkan sndiri. Sbb itulah pepatah tua sll mnyatakan, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk binasa. Lps ni Cik Yana kne berfikir pnjg sblm keluarkan sbrg knyataan berkenaan apa2 jua skali pn. Cik Yana dikurniakan rezeki untuk mnjadi seorang Engineer. Engineer ni bkn calang2 orang blh jadi Cik Yana. Kelulusan sorg engineer ni pn kne tggi. Jadi apelah salahnya Cik Yana mnggunakan minda Cik Yana yg cerdik pandai & cemerlang dlm pelajaran selama ni sblm mmberi ape2 jua kenyataan. Kata2 itu tajamnya ibarat pedang Cik Yana. Sekali pedang 2 menghiris kulit, luka yg ditinggalkan plg tidak pn akan mengeluarkan parut. Jadi eloklah kiranya Cik Yana mengeluarkan kenyataan permohonan maaf secara terang-terangan diatas kesilapan Cik Yana. Cik Yana ckp Cik Yana malu dihina mcm ni krn Cik Yana ni prmpn. Abis tu kalau lelaki yg kne hentam mcm ni, xde rs malu ke? Prasaan malu tu ade pd smua manusia. Lelaki, Perempuan even Maknyah skalipun Cik Yana. Jadi, sblm Cik Yana kne bombard dgn ramai lg pembaca blog, sy cadangkan Cik Yana mngeluarkan kenyataan memohon maaf secara terbuka sbb skrg knytaan Cik Yana agak famous di facebook & ramai yg x berpuas hati dgn knyataan Cik Yana. Lps ni sntiasa laa beringat sblm terkena. Andainya ingin menulis, tulislah dengan mnggunakan akal & bukannya emosi krn akal akan mendorong emosi kearah yg betul manakala emosi hnya mndorong kita kearah pelbagai perkara yg kbnyakannya mmbawa keburukan pd diri sendiri. Wallahualam...

Anonymous September 1, 2012 at 6:51 PM  

HAHA.. ceyana_adnan... dlm memohon kemaafan tu, masih ego n x nak menyalahkan diri sendiri..

Pasal doa org teraniaya... ko teraniaya ke, atau ko yg aniaya diri sendiri? cer citer..

catatan seorang pendidik September 1, 2012 at 6:55 PM  

jadikan laman blog ni sebagai satu pekongsian ilmu. membuka minda masyarakat dan sebarkan maklumat bukan tempat untuk luahkan perasaan..

Hamba Allah September 1, 2012 at 7:08 PM  

Cik Yana....

Siapa cakap jd cikgu senang? teringat ms sekolah rendah cikgu sy kata cikgu ant profesion yg peratusnya sukar utk mkn rasuah....Guru tu mulia...sejahat2 seowg guru pun dia ada baiknya...sama sprt parents kita...

Sy sdri bakal seowg guru yg bakal menamatkan pengajian walaupun dulu tak minat dlm profesion ni...tapi owg kata jika kita ikhlas, jujur Allah akan bantu...Alhamdulilah Allah permudahkannya...

Setiap owg boleh meluahkan pandangan & pendapat msg2...tapi berhati2lah apabila bbicara krn yg anda katakn itu profesion yg dipandang tinggi oleh masyarakat...

Jika anda mhina kami, sama seperti anda mhina guru2 anda yg dulu... Tanpa mereka, sy berani jamin anda takkan dapat berada di peringkat dimana anda berada skg... Sebijak2nya seowg manusia itu, dia tetap memerlukan GURUnya!!

Memohon maaf dgn cara ikhlas...Khilaf yg anda buat sendiri...tak guna menjadi manusia yg menyorot tangan selepas melakukannya..Berani krn benar...Percayalh selepas ini takkan ada yg akan mhentam anda lg..

Sy sejujurnya terkilan dgn post anda di blog anda... Sy shnga skg amat mhormati guru sy dr sekolag rndh hnga skg...Jika di takdirkn Allah sy bkn dr profesion yg sama, sy tak akan mhina GURU yg suatu ketika dulu pernah mdidik sy!

T/jwb seowg guru berat! Salah mendidik, dosa bawa sampai mati...ingatlah!

Fikir dahulu sblm buat apa2...krn alam maya mjanjikan maklumat dihujung jari dgn sekali klik!

Anonymous September 1, 2012 at 7:14 PM  

Kesian tengok cik yana punya pemikiran..ape salah guru mencari rezeki sebenarnya..seburuk2 perangai guru pon masih ade sekelumit perasaan dalam hati untuk tengok anak bangsa dia berjaya..xpernah seornag guru minta balasan pon kalau anak murid dia berjaya jd engginer mcm cik yana..ada cikgu2 cik yana dulu minta walau satu sen drpda cik yana sbb mereka tahu cik yana dah berjaya??? xde kan?? tapi ni balasan yg cik yana berikan kepada mereka bila dah berjaya..maaf saya umpakan cik yana ni bagaikan si tanggang yang derhaka..sedihnya jikalau ada diantara disini merupakan bekas guru cik yana..mereka terbaca entry cik yana..jika menitis air mata mereka kerana perbuatan ini..tanggunglah azab untuk cik yana di akhirat kelak..saya walaupon masih muda tapi sangat sedih dengan entry cik yana..maafkan saya jika terlanjur kata.. salam kemaafan.

Anonymous September 1, 2012 at 7:42 PM  

http://bbmbahasaarab.blogspot.com/2012/05/selamat-hari-guru.html

ni 2baris puisi arab..
"Berdiri, hormati dan berilah penghargaan pada guru, kerana hampir saja seorang guru itu menjadi rasul"

Unknown September 1, 2012 at 7:42 PM  

assalamualaikum cek yana~
1st thing 1st.
kalau cik yana dapat kenal huruf-huruf yang ada dalam comment ni, berTerima kasihla pada cikgu tadika cik yana dulu. (macam-macam usaha dia fikir masa cik yana tak kenai lagi huruf masa tadika dulu)

kenai dah huruf?
boleh pulak sebut suku kata mudah kan cik yana? ba, bu, bi, be.....
again, thanks to cikgu cik yana yang ajaq cik yana baca suku kata....

lepaih tu boleh baca perkataan-perkataan muadah?
uishhhh...pandai...baguih cik yana ni...
memang SANGAT pandai~
again..thanks to... nak kena habaq lagi ka???

Anonymous September 1, 2012 at 8:09 PM  

Eh cik yana..setahu sy lah..xtaw la kl intepretasi sy silap..cik yana kate doa ank yatim piatu ea?cik yana umur berapa?bwh 15 lg ea?aritu sy ada tlg ajk masjid buat nama2 ank yatim..pak imam kate..predikat ank yatim akn gugur apabila ank itu akil baligh..so cik yana ni hebat lah..blum akil baligh, da jd engineer..ptut la cik yana bole hentam profession pguruan..haha

Anonymous September 1, 2012 at 9:16 PM  

Engineer pada umo 24 thn ni hebat la..ambek IR kt ne??

Hisyam Syahmi September 1, 2012 at 9:40 PM  

Kepada semua,

Cikgu tak cikgu. Tak payah la bashing2 si ceyana_adnan tu. Dy dah mintak maap. Ikhlas ke tak bukan kita tentukan.

Tak payah la smpai doakan tak de keje plak. Kesian..~

Unknown September 1, 2012 at 9:53 PM  

Salam perpaduan,,,

Saya sebagai guru pelatih merasa SANGAT TERSINGGUNG dengan luahan cik yana adnan dalam blog tersebut..bagaimana pulak perasaan cikgu cik yana adnan apabila membaca "entry" tersebut ??? Anda seolah2 memperkecilkan kebolehan mereka sebagai guru anda yang telah banyak berjasa sehinggakan anda berjaya menjadi seorang engineer !

"sape taknak jadi cikgu...dihormati walaupun tak reti pape"
"tapi at least ilmu saya berkembang..tak de la macam cikgu..ajar bio...reti biologi je..fizik tak retiii pun..kan?"
"takkan la dah terer2 tiba2 jadi cikgu je??"

Janganlah jadi seperti kacang lupakan kulit..

Saya berharap sangat, cik yana adnan dapat membuka kembali blog tersebut dan meminta maaf secara terbuka. bukan mintak maaf di sini..Dimana anda mulakan, disitulah anda sepatutnya mengakhirinya..

ANDA BERANI MELUAHKAN PENDAPAT, MENGAPA TAKUT UNTUK MEMINTA MAAF?

Memohon maaf dgn cara ikhlas...Khilaf yg anda buat sendiri...tak guna menjadi manusia yg menyorot tangan selepas melakukannya..Berani krn benar...Percayalh selepas ini takkan ada yg akan mhentam anda lg..(Hamba Allah)

SEKIAN.TERIMA KASIH.SALAM AIDILFITRI.
-SS-

Anonymous September 1, 2012 at 9:59 PM  

Dah2 la nak hentam cik yana. Pendapat dia kita hormati. Kita pn ada utarakan pndpt

Anonymous September 1, 2012 at 10:05 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous September 1, 2012 at 10:07 PM  

MasyaAllah. Membaca komen2 dkt sini buat sy mengeleng2 kepala dgn mentaliti sesetengah org. Cik yana sudah meohon.maaf, apa lg yg perlu utk menghentam beliau? Nak act as hero? Pendapat org..please lah. Kita hormati. Kalau tak puas hati..cakap elok2. Tak boleh? Ni siap nak bunuh..nak rogol..nauzubillah.

Cik yana mungkin satu dalam sejuta yg berani bangkitkan pndgn dia. Mungkin ada yg berfikiran mcm ni tp senyap kan saja. Kita patut berrerima kasih juga sbb cik yana berani mengkritik walaupun cara kritikan dia telah menyinggungkn beberapa pihak yg lain. Nobody is perfect alrite?

Sy rasa..kalau org yg benar2 kisah, dia akan ambil intipati blog cik yana dan jadikan pengajaran utk memperbaiki mutu sistem pendidikan di malaysia. Byk lg perkara yg boleh kita lihat dari mengutuk cik yana..i dont see hows that gonna solve the problem.

Sama2 kita cari jalan penyelesaian dari mencari wadah nk melepaskan perasaan.

Ayat kasar : matang cket la woiii
Ayat sopan : kurangkan kontroversi tingkatkan prestasi.

Anonymous September 1, 2012 at 10:22 PM  

hehe..kelaka ja cik yana ooii..kau teranaya ke kau yg carik naya?
hati yg sakit tu basahkanla gn zikrullah.jgn dok menghina org ja. apa pown xbley

*org lain pown stop lah menghina cik yana ni, kesiannn dah aku tgk dya, pakat2 lah kita doa dya ni diberi kesempatan ntuk berubah, n moga dapat laki nnt cegu, guru besar ke, GPK ke ape ke, spy dya dpt selami profession GURU yg sebenar.pehtu2 silap2 nnt cik yana ni plak yg apply KPLI, muahahaha

Anonymous September 1, 2012 at 10:23 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous September 1, 2012 at 10:46 PM  

bila cakap/kritik xingat pulak diri tu anak yatim ka apa. kecik hati ak ni baca. nak teqeyak dah tau dak ! hmm.. mmg la bukan sng nak reda menda ni. mintak maaf skali expect suma mulut org diam. Hati ni bebekas tau dak. Berani buat berani la tanggung. De kata pasai cikgu, mmg la ramai yg nak balasnya. 1 malaysia kot + tecer to be lagi. Xka ramai ? Xpyh ttop blog la. Biaq org komen ditu dr org komen kat lain. Lg benda ni tsebaq. Insha Allah, 2,3 minggu lg ka reda la. Aku arap ank murid aku 1 ari nnti xdak yg jd org yg xkenang budi. Xmau appreciate xpa, tp jgn hina KAMI. Sedih tau dakkkk :'(

Anonymous September 1, 2012 at 11:19 PM  

salam
Komen sy bukan nk menghentam sesiapa tp skadar nk berkongsi rasa dn pngalaman.

Dulu sy mmg bercita2 nk jd engineer sbb sy mmg minat.tp tkdir sy adlah sy mnjadi guru.sy pasrah sbb kwn sy ckp ape y allah tentukn dlm hdup kite adlah y terbaik utk kite wlaupn kite xsuke.

Abah pksa sy jd ckgu sbb abah kata ckgu akn sntiasa mnambah ilmu dn pkrjaan mulia.abah kata sy ppuan lbih 'seswai' jd ckgu.terjamin. Tp sy rse apepn pkrjaan y kite wt dgn baik adlah ibadah.n sy bukan gnder bias.sy xmo abah pndg rndah sy tp sy ikut jgk ckp abah sbb abah lbih twu ape y tbaik utk anak die.


Maka, slps 6 taun n grad, sy start mngaja. Sy xpsti sy minat ke x mngaja ni, tp sy p jgk skulah, perah otak jgk pkir nk ajr pe esok, wt rph, wt alat bntu mngajar kreatif nk tarik minat murid sgla bgai. Sy wt sgguh2 la sbb abah ckp klu kite wt smbil lewa, mkn gaji, dwet gji y kite mkn nnt hdup xberkat, rzki ssh nk msuk.adela prasaan tkut tu nk main2.

Tp sy jhat jgk satu ketika dlu, mnusia xlari dr berhati dngki n xsyukur ni. Dlu sy malu jumpe kwn2, sbb sy ase kwn2 len sume kje hebat, elit, korporat, kjap je da de kete besa2. Kje ckgu ni c, biase je. Bile jumpe kwn, kwn2 wt muke terkejut, "hah? Cikgu je?!!!". Sy xmrah pn dowg sbb sy mls nk berdebate pjg2. Dowg ckp knape jd ckgu klu pndai. Dlm ati, da nk klu jd ckgu, kne bodo ke. Adoiyai....emm Mmg dlu alhmdulillah sy top jgk la dlm plajran n sy struggle Gile2. skrg sy nyesal sndri sbb ade prasaan n pmikiran kolot mcm ni. Ape pn pkrjaan kite, bukan nk bermegah2 tp adalah mcri kpuasan dlm kepenatan.dan alhmdulillah allah bg sy 'passion' utk mngajar.


Kisahnye bermule ktika sy prktikum, nawaitu sy, nk dpt a utk prktikum, so sy wt btoi la wt rph hebat2. Tp spjg tempoh tu, tah mcm mne, jiwa jd sgt2 la snsitif, sedih bila, ank murid mngira wktu kua dr class, tawu ksah budak y ade mslh kluarga n lihat respon budak kna pkul, kna mrah, gagal dll. Bila dowg xphm pe y kita ajar, sy se xpuas hati, so sy ajr smpi dowg dpt phm. Sy wt bnde ni tnpa sy sdar. Even mse gnti clss ckgu lain pn, sy ade prasaaN bsalah bia dowg wt kja sndri je, so sy ajar game y berilmiah sket for fun la kunun. sy suke, even pnat pn tp ayi2 ngadap prangai budak, ade y klaka, y nakal nauzubillah, y jd kwn kite, y kngsi kisah sedih mrka dn lain. Hari2 sy sgt berbeza.hrini mngkin stress, esok hepi blik.hahhah pnat tp sy ley tersenyum lg.mslh krja y lain tu byk la.

Skrg sy tggu posting, n sy mngajar d skolah rkyat/mdrasah dlu.dowg dgil xmo blaja cmne pn, sy pksa gk, sy xpsti pe y jd esok, sy mngkin xley bg nshat hebat2, tp sy btoi2 wt keja sy.sy btoi2 pkir cmne nk bg bdak2 minat ngadap sy hari2. Sy xmo stress ayi2.sy nk epi.


Bile bce entry2 cik yana, cik hsym dn komen lain2 ni, wt sy sebak jgk la.sbb sy pn pnah pkir ckgu ni cm ilek sgt je ye.hahahh skrg sndri rse la 'rilek' la sgt. Spe xstress ngadap pelbagai ragam mnusia.btoi ckp abah, stiap hri kita blajar bnde bru.n knapelah sy nk pkir pkrjaan lain tu lg snang ke x dr kite, y pnting kite pkir kpuasan dlm ape y kite lakukan da la. sy xtw ikhlas tu cmne asenye, cume sy ade prasaan sedih bile student sy xphm,xmo blaja, wt prangai dll. Sy xtdo mlm jgk bila pkir mslah ank murid sy y kne dera dgn ayh dia.alhmdulillah, allah kurniakn hati seorang ckgu ni.

Mngkin ade ketika nya sy emo dgn student, sy mrah, sy mls nk ngajar, sy tension nk ajar bnde y sme kne ulang, tp sy mnusia biasa.sntiasa akan wt silap.skrg berita asyik saman n blame ckgu je.sume bnde y ckgu wt sume slah d mata msrkat.sy xdla nk ckp sy baik tp ntah la. Ssh kite nk berdebat e dgn owg ni. Sy lemah sket dgn kata2 ni. Ok.da blur xtw nk ckp ape.cume stop la comparing with our self.hdup kite skjap je, msing2 ade pranan sndri.

Oh bdway, abah sy pnah jd ckgu slme 5 taun je.die pswah biasa. 4 owg kakak sy ckgu.2 abg ckgu gk, 2 abg lg engineer, adik laki pn cebur dri dlm bidak mekanikal.kakakabg ipar ckgu n rmai la sdra y ckgu.hhaha mmg blood sy ckgu kot.heee~peace.




Anonymous September 1, 2012 at 11:22 PM  

Dah2 la tu para guru dn bakal guru sekalian.... ceyana tu da minta maaf pada semua guru...kita semua maafkanlah dia...ada jugak betulnya dia cakap sesetengah guru tu, tapi yang salah cara dia menyampaikan pandangan dia tu...

untuk ceyana adnan, saya mohon awak minta maaf sekali lagi dengan cara terbuka dan harap ayat yang anda gunakan tu perlu lebih berhemah...jangan minta maaf, tapi dalam masa sama mempertahankan ego anda....minta maaf baik2...jangan salahkan orang lain..salahkan diri sendiri...x payah buat ayat yang menyakitkan hati lagi even dalam pernyataan maaf awak... faham maksud saya ceyana??? minta maaf baik2 dan jangan selitkan ayat yang ada unsur yang menyakitkan hati para guru lagi.... =)

Semoga Allah memelihara kita semua...amin~

Anonymous September 1, 2012 at 11:54 PM  

ambil la yg positif.. entri cik yana bolehla kte ambil sbgai pngajaran utk kte lebih ikhlas dn amanah dlm mlaksanakn tugas sebagai pndidik...

Anonymous September 2, 2012 at 12:12 AM  

betul ke cik yana ni engineer?

tah2 kt skolah dlu, dok kelas paling blkang, n slalu kna marah sbb mslh disiplin....

tu yg nak hentam cikgu cukup2 tu...

dkt blog ni, sape2 pn bleh cipta personaliti dia..

lgpon, skrg ni, stakat engineer, kolej swasta berterabur bg kos tu..asal bayar ribu riban, result hampeh pn ok je...

Anonymous September 2, 2012 at 12:27 AM  

sebelum buat apa-apa, fikir dulu akibat dia. sebab tu yang membuatkan kita berbeza dgn binatang. walaupun dia ucap maaf, tapi impak yg dia beri tu tersangatlah besar kpd cikgu-cikgu.

p/s : ke sakit hati x ada hari special untuk sambut hari engineer?

Anonymous September 2, 2012 at 12:38 AM  

Dear Cik Yana.

Terkejut besar bila saya baca blog Cik Yana yang dikongsi di Facebook.. Saya ni dah 23 tahun dalam bidang kejuruteraan.. Saya tak pernah merendah-rendahkn profession keguruan ini.. In fact, saya sangat hormat cikgu-cikgu semua.. Cikgu lah yang mengajar saya menjadi manusia yang berguna.. Tanpa cikgu mungkin saya ni hanya nelayan biasa di kampung..

Cik Yana baru saja berumur 24 tahun dan mungkin baru dalam bidang kejuruteraan, jadi janganlah bongkak dengan nikmat yang diberi oleh Allah.. Cik Yana masih mempunyai perjalanan yang jauh.. Ada banyak yang perlu ditempuhi.. Jadi keberkatan dalam hidup itu adalah penting! Trust me, I learned from experiences..

Regards,
Mr. Engineer

Anonymous September 2, 2012 at 1:13 AM  

alhamdulillah ader lg engineer lain yang masih kenang jasa gurunya, doa saya Mr. Engineer mendapat rahmat n keberkatan hidup

to cik yana and all who defends her right in proposing opinions.. mmg la kiter ader hak memberi pendapat, tp bukan dgn mengkritik org lain, plg penting pk pasal fakta yang d utarakan, cikgu xde anual leave, elau2 yang byk tu saya xtau lak, tp yang pasti kalau cikgu keluar duit anta murid ke mana2 duit poket sendiri keluar n xde claim plak, salah ke kami ader gaji 2000 dengan pendidikan ijazah, kenapa nk samakan dgn operator kilang, adil ke, kenapa xbandingkan dgn profession cik yana sendiri?

xpatut cik yana ckp mcm tu, skang kena terima la akibatnya, nk mintak maaf bkn senag, manusia ada mcm2 perangai, sbb tu kiter kena jaga tindakan, jgn ingan dengan lafaz maaf semua akan diam, ader ramai cikgu, even bukan cikgu pon ramai berangapan pendapat cik yana tu salah xkan berdiam diri.

buat la sesuatu yg menunjukkan cik yana betul2 mintah maaf, tunjukkan keikhlasan, tulis la artikel lain, bukan memuji tp tulisan yang menunjukkan keikhlasan permohonan maaf cik yana tu je....salamm

teacherazie@tihani September 2, 2012 at 1:28 AM  

Assalamualaikum...
Cikgu-cikgu sekalian...xpayahla kita buang masa nak membalas cakap cik Yana ni dengan kritikan juga...xpayahlah kita letakkan diri kita sama dengan dia...moga-moga Allah akan berikan hidayah pada orang macam cik Yana...apapun pekerjaan kalau dilakukan dengan ikhlas, maka dapatlah kita manfaatnya...xperlu nak buat hierarki kerja mana paling best, gaji sapa lagi banyak dan sebagainya...

Anonymous September 2, 2012 at 1:43 AM  

Assalamualaikum..

saya dah baca semua komen di atas..jika hendak diikutkan hati, sama je dengan komen di atas.. saya sebagai guru pelatih yang bakal menjadi guru, dah merasai sendiri betapa tingginya cabaran seorang guru sewaktu praktikal dan saya tahu, cabaran itu lebih lagi apabila memegang status 'guru kompeten'..untuk memegang status 'cikgu' ni, bukan mudah yang disangka..Cik Yana, saya syorkan anda ambil cuti sehari, pergi ke mana2 sekolah yang berdekatan, mohonlah dengan guru besar atau pengetua untuk mengajar hanya SEHARI...tak perlu lama-lama...cukuplah untuk cik yana mengawal kelas..tak mengajar pun tak pa..kalau itu pun cik yana dah rasa beban, belum lagi yang lain..nampak mudah, tetapi mencabar..

saya bukan nak menghentam cik yana..sebab saya ni bukanlah pandai mana pun jika nak dibandingkan dengan cik yana yang berstatus engineer.. cuma saya nak cik yana rasa je apa yang guru-guru rasa...

sama-samalah kita muhasabah diri..saya taw cik yana sedang tertekan dengan apa yang berlaku...tapi itulah..terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya...
peringatan untuk diri saya sendiri...

Anonymous September 2, 2012 at 1:49 AM  

kepada Mr. Engineer:

Terima kasih atas komen kamu! Sejuk hati membacanya. :)

*Ok ceyana_adnan, saya dengan seikhlas hati memaafkan awak. Semuanya sebab Mr. Engineer yang menghargai cikgu tu. Terima kasih sekali lagi Mr. Engineer. :)

-NN-

Anonymous September 2, 2012 at 2:42 AM  

salam semua...
alhamdulillah kalau semua dah tahu bagaimana peritnya menjadi seorang guru so cik yana saya wakil dari guru-guru harap jangan la buat dah mcam ni ok tolongla hargai pengorbanan seorang guru... guru itu luas maksud dia ok...

iklas dari chegu abbas

Anonymous September 2, 2012 at 2:52 AM  

semoga ilmu yang dicurahkan oleh guru-guru yana kepada yana halal dan diberkati Allah...

engineer juga September 2, 2012 at 3:35 AM  

tau pulak menyesal. minta maaf tapi masih menegakkan benang yg basah

saya juga profession sebagai jurutera salah satu syarikat telekomunikasi swasta. saya baru 8tahun dalam kerjaya ni. xpernah terlintas nak buat penulisan yg mcm ceyana adnan ni tulis. sayang sekali punya akal yg tinggi, punya degree, punya pekerjaan sebagai engineer tapi tahap pemikiran yg rendah serendah bawah tapak kaki.

terima aja lah kesalahan yg kamu dah buat. berdoa dan solat la dengan kusyuk mintak dengan Allah pengampunan moga2 rakyat malaysia terima kamu balik. susah rasanya kalau dah bagi tahi, tahi juga yg anda dapat.

good luck. selamat datang ke dunia suram, resah dan gelisah.

Unknown September 2, 2012 at 4:33 AM  

untung la jadi cikgu........

hnya satu pesanan saya...

jgn pndang pd keuntungan,pndang shja pd pengorbanan

Cikgu Dila September 2, 2012 at 5:04 AM  

untuk yang melihat, memang senang untuk berkata..tapi untuk yang merasa, memang banyak cabaran sebenarnya menjadi seorang cikgu..

p/s : kalau tak ada cikgu, tak kan ada engineer di dunnia ni..

Sama-samalah kita buang yang keruh, ambil yang jernih.

Norhamidah September 2, 2012 at 5:55 AM  

Semua pekerjaan halal yang dijalankan di bumi Allah ni penting utk kelangsungan hidup KITA SEMUA. Kita saling bergantung. Semua pekerjaan ada pro and con masing2 jadi tak perlu lah nak banding membanding antara satu2 pekerjaan. Jika semua org nak jadi doctor, siapa nak jadi engineer? If semua nak jadi engineer, siapa nak jadi cikgu? Macam mana pula dengan para pekerja kilang, buruh kasar atau pun yang berkhidmat dalam sektor pelupusan sampah/sisa? Anda mampu buat kerja2 yang mereka buat? Ingat..kalau mereka2 yg tak "reti fizik" ni tiada, anda bayangkan keadaan hidup anda. Dalam sesebuah kapal, tak boleh la semua nak jadi nakhoda, atau semua nak jadi kelasi (old school plak ayat nih). Ini semua adalah rezeki masing2. Soal ikhlas, pekerjaan setimpal bayaran ke apa, itu semua biarlah tuhan yang menilai. Yang membezakan kita antara satu sama lain bukan nye pekerjaan atau harta tp iman, amal dan ibadah.

Anonymous September 2, 2012 at 7:04 AM  

cik engineer ni kalau nak glamour pon masuk youtube pegang gitar nyanyila mcm najwa latiff tu,,jgn nak ber'entry'PANAS sgt la..kan sekarang kau dah rasa terhina ,malu.
ada otak,pikir la sebelum menulis..kau dah beri seluruh warga guru sentap,bukan je guru...golongan engineer pon malu dgn entry kau...

Unknown September 2, 2012 at 7:07 AM  

jadikan blog ini satu medium perkongsian ilmu..
bknnye satu medium kritikan yg memecahkan masyarakat...

boleh mengkritik.. tapi kritik la kepada sikap dan akhlak sesetengah cikgu... jangan kritik profesion keguruan kerana ia terlalu umum dan menunjukkan satu hasad dalam diri kita..

yana..you are not wrong.. because you are human being.. we always do mistake..

saya sebagai wakil guru-guru seluruh malaysia memaafkan yana..

Anonymous September 2, 2012 at 7:17 AM  

Cikgu gemilang pemangkin negara
Cikgu sampah perosak bangsa

Kalau seorang jurutera lahir kerana guru
Seorang penjenayah lahir pun kerana ........

Anonymous September 2, 2012 at 7:28 AM  

Saya teringin nak tgk cik liyana ni jd cikgu, sebulan pun jadi...nak tgk apa respon dia lpas sebulan jd cikgu..^^

Anonymous September 2, 2012 at 7:36 AM  

untng jadi cikgu....
dengan KPLI..... jd cikgu...
dengan DPLI ..... jd cikgu...
dengan kursus perguruan kat u .... jd cikgu...
dengan maktab perguruan .... jd cikgu ..
dengan UPSI ... jd cikgu...
waaaahhhhhh... untung yew jadi cikgu....
ader kerani... gaji besor... leh mengadu kat PM..
meyh rakyat malaysia jadi cikgu...
keje lain tak untung....!!!!!!!

Anonymous September 2, 2012 at 7:45 AM  

Seorang guru yang baik... akan menegur kesilapan yang dilakukan oleh sesiapa sahaja.. dan kita sentiasa diminta untuk menuntut ilmu hatta dari buaian sampai ke liang lahad.. Cik liyana menyatakan pendapatnya.. Seorang guru pula patut menilai kenyataan tersebut sbg seorang guru.. Mmg tidak dinafikan ada guru yang betul2 ikhlas menjalankan tugas dan ada tidak amanah pada tugas.. Semua guru perlu muhasabah diri... ada juga betul pada komen cik liyana tu krn tak semua sekolah sama tugasnya. Kita ada sekolah berasrama penuh, sekolah harian biasa, sekolah teknik, sekolah agama, sekolah pendidikan khas dll lagi. Ada pula kategori sekolah iaitu sekolah luar bandar, sekolah bandar, sekolah pendalaman. Jadi setiap sekolah ini ada misi dan visi sendiri. Tugas guru pula ada bermacam2. Ada tugas hakiki yg sepatutnya seorang guru jalankan iaitu mengajar di bilik darjah dan ada juga tugas tambahan yang diberikan oleh pihak pengurusan sekolah.Jadi kesimpulannya, tak kiralah kita nie cikgu ke, jurutera ke, doktor ke, polis ker dll.. semuanya kena ikhlas dalam menjalankan tugas dan tanggungjawas n kita kena ingat kita semua ni pemimpin dan setiap pemimpin itu akan dipersoalkan akan kepimpinannya. Ingatlah bahawa di kiri dan kanan kita tu ada malaikat yang mencatat segala perbuatan kita. Biar gaji or rezeki yang kita dapat tu HALAL.. Maaf kerana mencelah..

p/s : Sy takut apa yg dikomen tu kena pada batang hidung kita... Jadi kuatlah kita melenting.. Ambil komen sebagai sesuatu yang positif untuk kemajuan diri.. tq

Chekgu Pinces September 2, 2012 at 8:00 AM  

KERANA MULUT BADAN BINASA..

PERNAH DENGAR X ceyana_adnan?

SENDIRI CARI MASALAH, KENALA TERIMA PADAHNYA..

ceyana_adnan, awak kena mtk maaf pada semua bekas guru di Malaysia.. guru guru di Malaysia.. bakal guru.. dan org2 yang bercita2 nak jadi guru.. agak2 awak sanggup x?

selagi dia org ni sume x maafkan..
selagi tu la hidup awak ni x senang..
selagi hasil penulisan awak tu ada yang copy..
selagi tu la kutukan kutukan awak tu jadi benih kebencian pada org lain..

awak ni x fikir panjang btl kan..
macam mana la bole jadi engineer?
maybela nasib awak baik je jadi engineer tu..
x pun sbb doa cikgu awak d makbulkan..
"semoga anak murid aku ni berjaya.."
tapi malangnya x kenang budi.. ish ish..

AWAK NI KENA BELAJAR BALIK ADAB SEBAGAI SEORANG PELAJAR ni.. x abis khatam barangkali..
x pun waktu kelas sivik, pend. islam sumenye awak duk mengelamunkan?

CIK ENGINEER, GAJI BESAR MANA, KALO XDE ADAB XDE GUNA.. MUKE CANTIK MANA, GEDIK MANA PUN X GUNA OK.. ADA FAHAM??

Anonymous September 2, 2012 at 8:33 AM  

masalahnye cantek ke muka cik engineer tkde adab ni....nak glamor je budak nih..cuba cik engineer tgk blogger cntik,educated,humble mcm Fatin Liyana tu.blog dia hit, meletup kat msia ni.tanpa menghentam /mengutuk orang..
cik engineer berminda ...ishhh malas la aku dgn cik engineer tk matang ni..

Anonymous September 2, 2012 at 8:38 AM  

Kalau cik liyana ni sudi jadi cikgu walaupun sebulan, sy suggestkan cik liyana utk try pgg jawatan ni..
1. Guru tingkatan..nanti ambil kehadiran pelajar for everyday ye..nnti jgn lupe tutup akun tiap2 bulan.then kalau ada pelajar yg xdtg skola 3hari berturut2 tanpa berita, nnti pergi la umah student tu utk tau knp dia xdtg skola..dan jgn lupe buat surat amaran sbb xdtg skola. Kalau smpai 3 surat amaran tp still bdk tu xdtg skola, jgn lupe proceed surat buang skola kt pengetua. Lg, jgn lupe update data pelajar kt SMM tiap2 bulan n bila ada perubhan. Klau awal tahun, sila la key-in data peribadi setiap pelajar kelas tu. Klau 40 orang, so key in la 40 org k.. Sistem APDM jgn lupe update juga ye..yg ni online. Kalau server bz kna byk la bersabar sbb kt Malaysia ni bkn beratus2 je guru yg guna, tp beribu2 ok! Kalau jd guru tngkatan bg ting 1, jgn lupe system PBS tu..tlg key in ujian segak ye..online juga ni..n jgn pelik kalau smpai xtdo mlm hnya kerana nk key in data ni..
2. Guru yg ajar byk subjek berlainan spt math, sains, geografi, sejarah, kh (walaupun bkn opsyen sbb mmg selalu guru kna ajar yg bkn opsyen ^^). Nanti baru cik liyana tahu cmna sshnya nk kena study balik sume subjek tu sblm ajar diorg.. Biar cik liyana rsa cmna rsanya xtdo mlm hnya kerana nk bg yg terbaik msa mengajar diorg esok.. Kdg2 kena beli buku tambahan n rsa mcm nk ambil exam semula…hanya kerana nk bg yg terbaik utk pelajar…harap cik liyana sggup la kn???
3. Jadi guru data..biar cik liyana rsa cmna nk handle semua data guru dan staf kt skola tu…setiap profil guru ada byk page ye.. n semuanya sistem online ok.. Kena pastikan tiada kesilapan data dlm setiap data ye…n kalau kt skola tu ada beratus2 org guru so sila bygkn la berapa lama u kena ngadap laptop tu ye.. Jgn lupe update bila ada perubahan data..kalau u xalert dgn perubahan data, nanti berlaku la kesilapan data so nnti u jwb dgn pengetua la ye ^^ Guru data ni kna handle byk data juga ye.. EMIS online. E-pangkat, E-Operasi dan byk lg..so sume tu nnti u handle la ye…
4. Guru yg ajar PBS.. So setiap kali student u jwb eviden,u kena key in dlm sisitem PBS k.. Kalau u ajar byk subjek lg byk la u kena key-in..kalau setaip kelas tu ramai so u bygkn la brape ratus yg u kna key-in ye.. n sekali lg nk bgtau yg sistem PBS ni juga online ye..sekali u tick.., sekali u save..huhu u bygkan la cmna situasi nya kalau server asyik bz n due date da dekat?? U fikirla sendiri..Jgn pelik plk lpas ni kalau u tgk ada cikgu yg buka laptop smbil memasak..sbb sambil tu kna key in data PBS or what ever berkenaan data yg kena key-in..
5. Setiausaha PIBG,or Setiausaha Ko-kurikulum, or pape setiausaha la…biar kamu rasa cmna rsanya jd cikgu super bz! Jd setiausaha, pham2 ajela tugasnye cmna..byk dokumen kna setelkan..
6. Setiausaha peperiksaan..Bila musim exam,i nk tgk u stapler kertas soalan yg bertimbun2 tu n separate kan ikut kelas.. kalau byk subjek, byk la kna handle..Biar u handle sume system yg berkaitan dgn peperiksaan! Dan semuanya online…tu belum ckap pasal jadual exam, pelajar yg daftar exam SPM n PMR yg keluar masuk skola…dn byk lg la..
7. Nak u ajar kelas yg blkg2 je di mana pelajar nye mmg xde rsa nk belajar.. Nak tgk sejauh mna thap kekreatifan u utk tarik minat diorg blaja..i nk sgt tgk smpai bila u bole bertahan…I cabar u!


Sebenarnya byk lagi jawatan kt skola yg lg berat..ni sebahagian je..Seorang guru kadang2 kena pgg smpai 5-6 jawatan…so u bygkan la cmna kehidupan seorg guru.. blk rumah pn dgn kerja sebenarnya..kena tanda buku pelajar, key-in markah, kerja-kerja online, buat RPH n byk lagi... so baik u jgn ckp kalau anda mmg xtau pape.. Luahan anda tu hanya membuatkan ramai hati terluka… Setiap pekerjaan ada susahnya, Cuma kita je yg xtau.. Jgn rsa kerja kita tu dah berat n ssh sedangkan kerja yg kita rsa senang tu la plg ssh, Cuma kita je yg xtau.. u hnya pndg dr luaran, tp u xcube kenal pn apa sebenrnya tugas guru.. Fikir-fikrkanla..

Anonymous September 2, 2012 at 8:39 AM  

Camni punye org pon ade ker...pemikiran sempet..ilmu cetek..yeke engineer ni..xcayer aku..memalukan profesion engineer jer..

Sh. Aziah September 2, 2012 at 8:51 AM  

Kesian kesian kesian..

aisya September 2, 2012 at 9:47 AM  

saye seorg pensyarah di politeknik, yg melahirkan ramai engineer.. setiap kli kelas, saye doakan mereka jadi engineer yg berjaya, x lupa jasa ibu bapa, guru2.. semoga anak2 murid sy ingt pesan saye tue slalu... aminn

Anonymous September 2, 2012 at 10:31 AM  

Bukan dikatakan org yang teraniaya pada org yang menganiayai org lain dahulu... Allah Maha Mengetahui niat kita... berfikir sedalamnyer sebelum bertindak... kita hanya manusia biasa. Ya Allah, mga kami semua diberikan hidayah ke jalan yang benar selamanya. Terima kasih guru...

YoOsH September 2, 2012 at 11:24 AM  

Erm, i used to be an architect, with rm3k basic salary. But n0w, im proudly a TEACHER! dont just judge s0mething base on ur view..
kata2 adalah pembunuh, mata pena tu lg tajam dri pisau.. berhati2 dlm menulis n meluahkan perasaan.. try jadi cikgu utk sbulan, then u will know

YoOsH September 2, 2012 at 11:29 AM  

Erm, i used to be an architect, with rm3k basic salary. But n0w, im proudly a TEACHER! dont just judge s0mething base on ur view..
kata2 adalah pembunuh, mata pena tu lg tajam dri pisau.. berhati2 dlm menulis n meluahkan perasaan.. try jadi cikgu utk sbulan, then u will know

YoOsH September 2, 2012 at 11:29 AM  

Erm, i used to be an architect, with rm3k basic salary. But n0w, im proudly a TEACHER! dont just judge s0mething base on ur view..
kata2 adalah pembunuh, mata pena tu lg tajam dri pisau.. berhati2 dlm menulis n meluahkan perasaan.. try jadi cikgu utk sbulan, then u will know

YoOsH September 2, 2012 at 11:30 AM  

Erm, i used to be an architect, with rm3k basic salary. But n0w, im proudly a TEACHER! dont just judge s0mething base on ur view..
kata2 adalah pembunuh, mata pena tu lg tajam dri pisau.. berhati2 dlm menulis n meluahkan perasaan.. try jadi cikgu utk sbulan, then u will know

Unknown September 2, 2012 at 11:35 AM  

Assalamualaikum..
Alhamdulillah..syukur kita ke hadrat Ilahi..alhamdulilah juga kita tahu Cik Yana dah sedar akan kesilapannya..pertama kali saya baca blog @ tulisan Cik Yana menitis air mata terkejut dengan luahan Cik Yana..
Saya juga seorang guru dan menjadi guru kerana minat saya dari kecil lagi..saya mengajar di perdalaman sekolah di Sarawak..tapi Cik Yana tahu ke keadaan kami di sini??kesusahan kami di sini..berperahu ke sekolah, terpaksa mencatu air akibat kemarau panjang, berpanas dan bergelap jika generator elektrik rosak berminggu2..tapi kami xperlu mengeluh kerana sudah tanggungjawab kami di sini..adakalanya terpaksa korbankan cuti hari raya kerana UPSR makin tiba..berjaga malam kerana binatang bisa masuk ke asrama murid smuanya kami lalui Cik Yana tanpa mengeluh..kita semua ada tanggungjawab yang perlu dipikul..Cik Yana dengan kerja Cik Yana dan kami setia dengan tugas kami sebagai pendidik..buat kerja apa pun dengan hati ikhlas, Insyaallah Allah ada dengan kita..

Anonymous September 2, 2012 at 1:37 PM  

salam admin nk mntk share post ni..

Anonymous September 2, 2012 at 3:58 PM  

Sebelum melafazkan kata2 atau melakukan perbuatan, perlu fikir kesan dan akibatnya. Otak yg diberikan Allah sbg jurutera itu belum cukup lagi ke utk berfikir secara matang??

Anonymous September 2, 2012 at 4:05 PM  

terlajak kata binasa semua...maaf semua boleh org ucap...da hentam profesion keguruan pastu minta maaf...klu mcm tu sy pun boleh buat...sy hentam awak pastu sy minta maaf...adil x klu sy buat cm tu?....tu pun banyak fakta songsang mana ntah awak ambik terutama skali pasal gaji...basic cikgu 2k?...kpala bana 2k....klu gaji cikgu ni tinggi xde maknanya cikgu kena buat bisnes lain....itu pun xleh fikir ka?...engineer apa camni klu bnda sonang cm tu pun xleh nk fkir....klu da gaji banyak baik cikgu xyah nk wat bisnes nak dapatkan side income...cakap siang pandang2...cakap malam dengar2..x faham?...tanya cikgu

Anonymous September 2, 2012 at 4:13 PM  

salam cik yana satu pesanan utk dikongsi bersama

jika hari ini seorang raja menaiki takhta,
jika hari ini seorang peguam menang bicara
jika hari ini seorang anak tahu tulis baca

semua itu datangnya daripada seorang insan yang bergelar GURU....GURU....GURU...

walaupun ibu bapa kita sendiri yang memberikan ilmu mereka tetap bergelar GURU...

jnall September 2, 2012 at 4:19 PM  

Nak komen gak ar....
Cikgu2 ni walaupun gaji banyak (banyakle sangat), suku je dah bagi kat pelajar...pakaian kene beli, xde uniform, internet bayar sendiri isi online, tu belum abm/bbm/bbb, hadiah personal untuk pelajar yg cemerlang, minyakpegi keje hantar budak sane sini, bunga tayar blablabla....tu sebab cikgu umpama lilin....
Penah dengar ayat guru adalah gula, murid adalah kopi? Kalau xsedap kate gula kurang, kalau sedap, orang kate kopi tu sedap..
Jadi fikir2lah...tulis panjang2 pun bukan ade yg nak baca, susah lak tu menaip pakai hp ni...sekian terima kasih...

Samad September 2, 2012 at 4:53 PM  

"saya merasakan saya teraniaya, kerana..entry saya telah disalah ertikan dan dimanipulasikan."

Teraniaya? ko tu ha cari pasal, sampai sekarang ko sedar ke tak?

Disalah ertikan? Apa aku faham ko hina profesion perguruan.

Dimanupulasikan? Aku kira ada 8 komen je.

Anonymous September 2, 2012 at 4:54 PM  

Cik Yana, saya sebagai student engineering yg inshaAllah grad tak lama lagi, berasa malu dgn tindakan Cik Yana, seorg engineer yang mngutuk profession guru ni... mungkin kerana seorang guru yg cik yana tak suke, habis guru2 semalaysia cik yana kutuk... takut la plak lpas ni kerana engineer setitik, rosak engineer sebelanga.. eh... cikgu sekolah saya semuanya baik2, buat macam2 untuk ktorg.. wt kelas tmbahan for free.. keje smpai lewat mlm jugak sbb mngajar ktorg.. siap balik umah kene kacau hantu lg..ktorg ni je yg agak nakal n malas klau ktorg takleh score pon...tp taktau la klau cik yana punya cikgu tu je yang perangai mcm yg cik yana sebutkan tu.. sbb tu cik yana boleh jd biadap mcm ni... huhu... hadoii...cik yana oo cik yana.. pegi la minta maaf ikhlas sikit.. ni dlm mntak maaf pn masih nak backup diri sndiri plak... memalukan golongan engineer je.. konon ade otak.. tp otak pn takleh pakai... tu lah akibatnye klau otak bgantung pd encik gugel je.. tak gitu??

Anonymous September 2, 2012 at 5:15 PM  

Blog dah remove...backup ada lagi. Yg belum baca..boleh baca http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3Arb8njVx44RUJ%3Aluvlylya.blogspot.com%2F2011%2F11%2Funtung-laa-sape-jadi-cikgu.html+&cd=2&hl=en&ct=clnk&gl=my

macyhumaira September 2, 2012 at 5:29 PM  

Assalamualaikum,

Saya juga adalah seorang bakal guru. Dan tipu jika saya tidak sedih dengan kenyataan beliau tentang profesion kebanggaan saya ini.

Walaubagaimanapun, cik yana aka pemilik blog sudah pun meminta maaf. Jadi, seharusnya kita buka minda dan cuba menerima dan memaafkan beliau.

Sekali lagi, saya juga berasa sedih pada awalnya. Tapi, membalas dengan kata maki, mendoakan perkara yang buruk, itu bukan solusi terbaik.

Doakan perkara ini menjadi pengajaran buat semua, doa juga ada pemilik profesion lain post entri 'berhenti menghentam kerjaya guru', kerana sebenarnya post sebegini bukan post kali pertama.

Akhir kata, mari tunjukkan pekerti baik dengan mendoakan kesedaran semua.

Yang benar,
Bakal Pendidik Bangsa

Anonymous September 2, 2012 at 5:37 PM  

pertama sekali tahniah kepada Engineer (anjing liar) tersebut kerana tak ada kerja lain. Yana tak ada anak lagi sebab tuh dia ckp camtu. sorang anak payah dijaga inikan pula bermacam ragam... Yana insaflah. jiwa remaja yang memberontak , para guru memainkan peranan mendidik, menelan segala cemuhan pelajar dengan satu matlamat, mahukan pelajar menjadi insan berjaya. kalau tiada guru dimana lagi pelajar2 ini nak ditempatkan? parents boleh berkerja dgn tenang jika anak kesekolah.

Anonymous September 2, 2012 at 5:44 PM  

saya sorang guru pelatih gak,tapi alhamdulillah saya xmudah melenting...cik yana dah minta maaf tapi saya thu msih rmai yg xpuas hati lagi...so xksah la...saya sayang cik yana...ok bye...

Anonymous September 2, 2012 at 5:50 PM  

sekadar mengulas...ulasan en ttg doktor tu sgt mengecewakan...just becoz 1,2 sedara en bkerja di hosp doesnt mean en tahu kebenaran hidup seorg doktor.."takde pikir lg psl patient tu".bkn x nk pkir,x bleh pkir dah,,otak dh jam..cbe en kerja dri 6 pg smpi 12 mlm,rsenye bley pkir lg ke x?tu x tmsuk misi call pkul 2,3,4 pg asyik tny psl patient kt ward walopon da abes kerja.esk pkul 6 pg nk mengadap muka patient yg same lg,,,tu yg blik pkul 12 mlm..yg oncal?kerja dr pkul 7-8 pg arini smpi esk ptg nye pkul 5-6 ptg (average 36 jam x tidor),bwk kete pon thuyung hayang,slap hrbln sendri jd patient kt kecemasan..sy faham ulasan cik lyana tu amat menyinggung prasaan para guru tp en x perlu melibatkn profession lain.en seolah2 dh jd cik liyana kpd para doktor..mintak maaf jika tsinggung...

Anonymous September 2, 2012 at 5:57 PM  

Salam..
Terpanggil untuk beri komen. isu yang berlaku ini memang agak sensitif.. namun, ada pro dan kontra nya.. perlu dilihat dari sudut positif dan negatif nya.
Cara komen itu dikeluarkan mungkin agak 'kurang bijak'.. namun jika dilihat, apa yang dinyatakan mungkin luahan perasaan dari seorang yang bukan guru..
hakikat nya setiap individu itu selalunya akan memandang remeh pada tugas orang lain, kerana itu adalah lumrah di mana kita hanya akan menyedari khilaf insan lain dan tidak diri sendiri..
Ada benar dan tidaknya apa yang diluah oleh cik yana.. bagi guru yang ikhlas dan mahu yang terbaik untuk anak didiknya pasti akan melatah dengan komen tersebut.. hanya kerana seekor kerbau membawa lumpur, habis terpalit satu kampung..
Hakikat yang sebenar, memang senario itu wujud disekolah.. kita tidak boleh nafikan.. apabila kepentingan peribadi melebihi profesion.. namun bukan semua pendidik begitu..
cuma sebagai nasihat... apabila ingin berbicara, berfikirlah dengan bijak dan saksama kerana apa yang kita luahkan @ katakan itu akan melambangkan peribadi kita..

Anonymous September 2, 2012 at 5:59 PM  

Saye sedih, sakit hati, terkilan membaca apa yg liyana tulis. Rasa tersentap hati sampai sekarang msh rasa nak menangis.

Walau liyana ni dah minta maaf, dia minta maaf masih lagi dengan defensive lines mengatakan diri tak salah, menyalahkan guru, menjadikan diri victim.

sakit hati guru2.. sy rasa anada faham.

saya perlukan public apology yang lebih sincere dari liyana.

saya menggesa semua guru mendapatkan liyana ni meminta maaf kpt guru2 malaysia di siaran tv.

pedih hati.. semua yg saya buat untuk pelajar.. pedihnya hati.

Anonymous September 2, 2012 at 6:03 PM  

Betul ke minah ni kerje engineer??? Skrg ni ramai betul org baru je kerja jd penolong jurutektik@juruteknik tapi dah mengaku jd engineer..x malu betul la dorang2 species ni..


Yg benar,
Senior Engineer

macyhumaira September 2, 2012 at 6:21 PM  

bdw, ur reply utk entry tu mmg awesome :)

Anonymous September 2, 2012 at 6:22 PM  

HAhahahaha..controversi sgt!!lawak btoi..tlg la jd matured guys..jgn nk rendahkan pekerjaan org lain..even dia tu tkg cuci jamban skali pon!!stp pekerjaan di bumi allah ni da function masing2..cikgu ka..engineer ka..pesawah ke..tg kutip sampah ka.msg2 da function utk kebaikan bersama kan.so nk make an argument here for wut?is it utk nk glamer?plsss la..byk cara lain ok..
To yana: jd kan apa yg jd satu pngajaran..jgn sesuka rendah kan pkerjaan org..x kesahla dia tu apa..im not put a blame on u..jz satu peringatan for u n me :) peace girl
To izzul blog:congratz jugak sbb byk yg visit ur blog..n due this i jz notice ur blog..n byk menda menarik inside..boleh la folo kn...
To guru2: xyah nak tacing sgt la pasni..dia dh mnta maaf..fhm anda semua terasa..n dia pon dh sdr..jz let her n Allah..itu urusan dia..nk geram lebih2 at las kita yg skt ati kan..n don let syaitan mnguasai perasaan mrh kita..be calm luvly teachers outside there :)
Neway guys..gud luck!!

Sincerely,
Miss buyer .. V

Anonymous September 2, 2012 at 6:44 PM  

"takkan la dah terer2 tiba2 jadi cikgu je??"
Bile baca ayat ni rasa macam hanya orang yang bodoh sahaja jadi cikgu... Sangat sedih.. Simpati saya dengan Cik Yana ni.. Rupa ada, bijak pulak tapi sayang berfikiran cetek.. Wallahualam..

Anonymous September 2, 2012 at 7:15 PM  

mungkin cik yana ada masalah mental, mungkin juga dulu time skolah cik yana ada minat kt cgu laki tp cinta x berbalas.. mungkin jga xbf cik yana dulu cgu n ditinggalkan kerana cik yana ada masalah keras kepala n pentingkan dri sendri,... mungkin jga cik yana kurang kasih sayang... kesian cik yana...

Anonymous September 2, 2012 at 7:33 PM  

guru tu luas maksudnya
mak bapak awak tu guru pertama awak
awak kutuk guru means awak kutuk mak bapak jugakk
miawwwww :P

Anonymous September 2, 2012 at 7:37 PM  

cik yana,
my parents ckgu..my sis n i r techer-in-training..insya ALLAH kami fhm lifestyle ckgu..
ckgu y benar2 ckgu doakn ksejahteraan untk smua ank muridnya..
ckgu y bnr2 ckgu ajr seikhlas hati wlupn ank murid y dpn mata tu degilnya astaghfirullah..
ckgu y bnr2 ckgu xlokek nk hulur duit sndiri untk ank murid y xmampu..
ckgu y bnr2 ckgu xprnh hrp ape2 blsn wlupn sbesar kuman..
ckgu y bnr2 ckgu sggup b'habis masa mgajar kt skola even mse tu bdn sakit..
ini y parents sye y dh 20++thun b'gelumang dlm krjaya ckgu tu ajr pd kami..ma abh xprnh ungkit..dorg mngajar ikhlas..ma abh slalu ckp : nk ajr murid kamu nnti, syg dia mcm kmu syg ank kamu sndiri..didik dia mcm mne kamu didik ank kamu sndri..jgn kdekut..sntuh hati murid kmu dlu..ikhlaskn hati..
sedih bile bce ape y cik yana tulis tu..gaji besar? masya ALLAH..klu besar, agk2 ma abah sye dh ade banglo sbijik, keta mercedes sbijik..lps skola xyah pkir pape? astaghfirullah..sye ngn akk y dok tlg ma abh tnde bku bila meka dh xlalu nk m'hadap bku..bnyk cuti/mse kt umh?? ma ngn abh sngt2 bizi ngn tusyen kt skola..bayarn tusyen??urmm.. y sthu sye rm1 seorg untk 1thun..tu pn sbb nk tmpung duit photostat ltihn2.. ckgu suke skip kls? itu sye xtw but my parents bkn jenis mcm tu..dorg ckp :
stat 7.30pg-1.30ptg gaji dikira..klu kite burn kje curi tulang, mna nk dtg kberkatn dlm rzeki y kite dok cari?? nti ALLAH tnye kt mahsyar nk jwb ape?? rezeki baek2 ALLAH jdkn halal, bole jatuh haram hasil gajinya..
ape slhnye klu sorg ckgu tu nk b'blog klu bnde tu ggu tugasan die? knpe nk suh ckgu b'hnti b'niaga klu tggjwb dia dh dlaksana? asal bukan b'niaga bnde2 y xelok ckuplh..
b'ingt cik yana y ilmu kite ni insya ALLAH dpt mlalui ckgu..even ilmu knl huruf, nombor pn dpt dr ckgu..tp mgkin cik yana dpt dr parents cik yana kot??klu xredha ckgu tu kt kite, bjak mcm mne pn ilmu tu susa nk msuk..
=wallahu'alam=

Wafiyyah September 2, 2012 at 8:07 PM  

Okay lah guys, cikgu2 yang dihormati, bakal2 cikgu yang dikasihi,
dan pada muslimin muslimat yang disayangi sekalian,
Sudah-sudahlah,
Kak Liyana tu dah minta maaf,
dah tu let it be lah.
Especially yang ISLAM,
kita diajar memaafkan,
as the very popular saying goes, " FORGIVE and FORGET"
mmg take courage utk minta maaf, so appreciate je la,, dah dia cakap dia sedar dan takkan mengulanginya,, nak tuntut apa lagi?
sorry is not enough?
dia dah cakap tu done la, yang lain tu urusan dia ngn Allah. so enough okay.
As for kak liyana, yea so I'm 16, I've learned enough to be able to tell u this, what goes around comes back around, what u feel now is what thats been felt by teachers all around Malaysia, I know because I dream of being a teacher, and I felt so insulted and disrespected in a way. Cikgu2 mmg rasa malu like what u felt, because in a way, you're encouraging student to disrespect teachers.

So enough is enough dearest Malaysians.
Assalamualaikum ( Peace be upon you)

Anonymous September 2, 2012 at 8:19 PM  

Assalamualaikum ceyana,
kalau boleh fikirlah dengan menggunakan akal yang lojik dan jangan ikut perasaan. pokok pangkalnya, tak usahlah kita mencemuh atau mempersoalkan kerja-kerja orang disekeliling kita baik doktor, polis, pekerja kilang, cikgu even tukang sapu sampah sekalipun.
cuba fikir ye,
mereka bekerja dlm bidang masing2 adalah rezeki yang dikurnia oleh Tuhan. Tuhan dah tentukan Qada' dan Qadar kita semua, begitu juga dgn rezeki. Dah rezeki mereka bekerja sbg Cikgu, dah rezeki ceyana bekerja sebagai engineer, Alhamdulillah.
BUKANKAH MENCEMUH/MEMPERSOALKAN KERJA2 INI SEPERTI MENCEMUH/MEMPERSOALKAN REZEKI YANG TUHAN BAGI?
Jadi, sebelum ceyana, berdoa yang jahat2 untuk semua org yg berdoa jahat utk ceyana, rasanya baik ceyana taubat dulu, dan fikir sejenak hal ini. Tak bersyukur kah dengan rezeki yang Tuhan bagi? Tak puas hati kah dengan rezeki yang Tuhan bagi pada semua para guru di Malaysia ini? kalau rasa tak puas hati, jadi mengadulah pada Tuhan dan katakan ketidakpuasan hati ceyana pada Tuhan betapa "Untungnya jadi Cikgu"..
Semoga Ceyana dilimpahkan dengan rezeki& ilmu yang berkat, semoga dosa ceyana diampunkan dan semoga ceyana rasa lebih tenang dan bahagia di masa hadapan..

Anonymous September 2, 2012 at 8:30 PM  

Salam ceyana,

sekadar berkongsi.. akak dulu pernah menjadi engineer atau lebih tepat lagi Senior QA eng - tak lama cuma 2-tahun ja.. macam2 pengalaman akak dapat dari seorang eng dan kini bergelar seorang guru.

masa akak jadi eng, nie serba sikit keja yg akak buat dulu: mula dari mengadap dokumen, orang, pekerja, manager, vendor, auditor, mesin, incoming material / outgoing product, in-process material / product, tak termasuk lg kena certificate operator. mmg banyak benda nk kena pikir, tp bila akak balik umah, akak buang segala benda ttg kilang dari pikiran.. esok masih ada lg tuk dipikirkan. masa keja plak bak kata org kuar waktu bulan timbul, balik waktu matahari tenggelam.

kini akak bergelar seorng guru: akak menjadi seorng guru bukan kerana akak tidak ada keja, in fact akak mmg tgh bekerja masa akak apply dpli.. dan bukan suma yg apply menjadi seorng guru akan diterima sewenang2nya / tidak ada keja.. (ramai yg pernah menjawat jawatan eksekutif cth lawyer, akauntan dll)dan alhamdulillah, permohonan dpli akak diterima. akak bergelar pelajar selama setahun, kemudian akak praktikal. dan akak dah jadi seorg guru - baru nk masuk 2-tahun.

tahu tak ceyana, setiap kerja tu ada stressnya tersendiri.. klu dulu masa akak jd eng, stressnya kat tmpat keja ja - balik da bleh reset otak, tp bila akak jadi cikgu, stressnya adalah seperti asam garam dalam kehidupan. sbb bila abis masa kat skola, balik umah pon ttp kena setkan minda pasai hal2 skola jugak.

Tugas seorang Guru - pada mata luaran ceyana, mmg nmpk senang kerjanya.. tapi bila dilalui, tak semudah yg dijangka. mata mmg suka menipu.

Anonymous September 2, 2012 at 8:37 PM  

balik awal? mungkin sesi persekolahan tamat pkul 2.40ptg, tapi jgn lupa, bila pelajar perlu hadir ke sekolah kerana aktiviti ptg, guru pon kena hadirkan diri. isnin - rumah sukan (blk pkul 6.30ptg - sampai rumah tak tau lg pkul brapa), selasa & khamis - sukan & permainan (akak lak jadi guru penasihat sofbol, dan dijalankan setiap ari selasa dan khamis), rabu - meeting kabinet (klu eng da seminggu sekali meeting - guru pon ada). sabtu - ada ldp, ttp kena hadir ke sekolah.. tugas guru nie, dah banyak yg diceritakan oleh guru2 kat atas. tp ceyana, bila ank murid sakit, mmg guru kena antar murid ke hospital (bukan suka nk antar tapi itu adalah kewajipan / amanah) & ya, mmg guru tersebut akan tertinggal p&p pada hari tu. tp, pernah tak ceyana fikir kembali, guru tu kena lakukan sesuatu supaya kelas yg dia miss tu pon dapat ilmu yg dia tak ajaq ari tu. mungkin dia kena wat kelas tambahan / lajukan p&p dia supaya pelajar2 tidak jauh ketinggalan dari kelas2 yg lain.. walaupon dia lajukan, dia kena pastikan pelajar2 paham setiap ilmu tu.. dan skunk nie ada pbs, lg la dapat memantau samada p&p yg diajarkn tu budak paham ke tak. sebutannya macam mudahkan, tp itulah hakikatnya.

balik sekolah, cari bahan utk diajar kat student (klu cikgu2 lama wat research, cikgu yg baru, lagi la kena sbb tak ada rujukan), wat kertas soklan pbs (klu dulu peperiksaan yg ada cuma ujian prestasi 1, pep pertengahan tahun, ujian perstasi 2, pep akhir tahun), tapi skunk ni tiap2 ari kena bg ujian pbs. klu ada budak yg gagal, cikgu kena create lagi soklan yg baru yg lebih mudah - mungkin dalam bentuk gmbar, puzzle, silang pangkah, perkataan tersembunyi dsbgnya tuk pelajar supaya mereka lebih memahami. sbb setiap seorang pelajar nie, keupayaan mereka tidak sama antara satu sama lain.

klu dulu, akak kena wat soalan tuk operater tuk certified mereka, tp kini akak kena pelbagaikan & mengkreatifkan otak akak supaya misi tuk pelajar paham tercapai. tak sama klu dibandingkan antara budak2 yg tengah membesar ngan org yg dah bekerja bila menjawab soklan. guru bukan stakat nk mengajar, tp nk mendidik. kini, didikan guru tak bleh mcm dulu.. dulu, klu pelajar tak buat homework, mesti ada yg bawak balik sedas dua cubitan @ bekas libasan rotan & tak berani nk gtau kat parents takut kena tibai kot atas.., tapi lani, klu rasa nk kuar dalam surat khabar, brani2kan lah diri wat camtu.. kaki tangan guru kini terikat.. klu budak tak mo blajaq, kaki & tangan guru digantikan dgn mulut. takkan nk guru membebel sampai habis masa p&p, abis budak yg len yg bersungguh2 nk belajaq camna? klu budak yg malas nk blajaq, akak wat surat akujanji supaya senang nk tunjuk kat mak ayah diorang yg ank diorang nie mmg tak wat keja.. klu cakap ngan mulut, mmg tak laku la cakap kita.. jadi, tak bersungguh ka guru2 lani dalam mendidik anak bangsa? masa akak keja dulu dlm bdg swasta nie, brapa kerat ank bangsa kita dlm industri nie? bleh kira ja..akak bertekad supaya anak bangsa kita sedar dan bangun dari mimpi yg panjang..

sebenarnya ceyana, pekerjaan tak menjanjikan kematangan akal & fikiran kita tapi pengalaman idup yang mematangkan diri kita. belajar dari kesilapan kerana itu yang akan mematangkan kita. setiap manusia tak pernah lari dari melakukan kesilapan. bos akak dulu pernah nasihatkan akak supaya jgn berenti keja dari eng dan jadi guru. dia kata "kau ingat senang keja sabagai cikgu nie.." tau tak kenapa dia cakap camtu, sbb wife dia seorg guru.. itulah ayat dari bos akak yg sangat akak respect sampai ke ari nie (walaupon dia bukan seorang yg bergelar guru tapi setiap ilmu yang akak dapat samada dari operator sehingga la ke bos akak aka director, takkan akak lupakan sampai bila2). sangat tepat kata2 org2 dulu, hutang emas boleh dibayar, tp utang budi / ilmu dibawa mati.. sbb tu la, ilmu yg kita turunkan / ajarkan (tak kisah la dia seorang guru / tak) selagi diguna, selagi tulah, kita akan dapat pahala di akhirat kelak. dan akak sangat suka menjadi seorang guru.. wasalam..

Anonymous September 2, 2012 at 8:51 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous September 2, 2012 at 9:03 PM  

lepas ni kalau cik ceyana dah kahwin, dah ada anak.. saya syorkan jangan dihantar ke sekolah.. cik ceyana ajar anak cik sendiri.. tgk boleh ke tak.. nak mengajar seorang anak.. berbanding cikgu2 yang mengajar purata 30 murid dalam satu kelas..

Farah Ili 'Ayuni September 2, 2012 at 9:05 PM  


Saya bukan cikgu, saya hanya student je. Tapi mak saya cikgu. Saya tak cakap saya setuju atau tak setuju. dan saya tak berpihak dengan sesiapa pun. Mak saya dulu berkerja dari cikgu biasa ke cikgu yang dah ada pangkat.

Akak ingat senang ke dia nak pegang jawatan ni? Mak saya susah kak, dulu kami adik beradik duduk sekolah kak. Ktorg duduk sekolah dari kami sekolah rendah sampai la tingkatan. Mak saya juga warden asrama. Mak saya sanggup duduk sekolah kak nak jaga anak murid dia. Akak tahu tak, banyak yang kami adik beradik tengok betapa emosinya mak kitaorg jaga bebudak ni. Nakal mereka, meh saya cerita. Ada yang gaduh, bawa arak, bawa rokok dan ada juga buat hal. Ada budak kena gantung asrama tapi mak saya tak sanggup bagitahu ibu bapa, tak nak diorg kena pukul or marah. Mak saya tumpang kan rumah kami yang agak jauh sikit dari sekolah untuk senang kan diorg pegi sekolah.

Akak tahu tak, kes histeria ke, sakit ke, kes org minyak, orang gila juga yang pervert selalu lalu kat sekolah kami. Mak saya bawa ustaz, bawa jumpa doktor plus report polis. Teruk tahu kejadian histeria kat sekolah kami. mak saya sanggup dari malam berjaga untuk anak2 murid dia. kesian mak saya kak, kerja dia cikgu. tapi akak buat macam tu. Tak kesian ke?

kami adik beradik banyak lagi nak cerita kat akak bagi akak tahu susahnya nak jadi cikgu. banyak memori kami tengok mak kami susah. Akak tak tahu cerita disebalik seorang guru. baik akak jangan cakap mcam tu

*jangan risau mak saya tak tahu pasal ni, dia tak berapa pandai sangat bersosial dengan internet. tapi saya tahu mak saya ni jenis pemaaf,*sebab nnt kat sekolah dia mesti ada cikgu yang bercerita pasal blog akak. hehe =9

Maaf ye kak.

AxraZa September 2, 2012 at 9:13 PM  


AxraZaSunday, 2 September 2012 20:02:00 GMT+08:00
rasanya Liyana dh terima cukup pengajaran. lepas ni haruslah dia pikir giler2 dulu sebelum buat apa2. pengalamankan guru terbaik. guru yg kita x yah bayar..free je.. tp ada yg pedih skit. macam yg liyana sdg lalui ni.

cuma sy nak komen skit pasal yg KPLI, DPLI tu sume.. rasanya mmg tak betul. ramai yang cakap, dah tak ada keje..mintak jadi cikgu. tp pengalaman sy sendiri..dalam satu kelas KPLI, ada 6 engineer..1 lawyer. selebihnya, yang dah berkali2 mintak nk jd cikgu..walaupun dah buat byk keje lain sebelum tu. bukan terpaksa pun.

sy biasa berkerja dgn engineer, satu benda yg saya tahu seorang engineer kena ada ialah: pastikan fakta sebelum buat keputusan atau apa2 pun. kena amik tau pasal risk. calculated and uncalculated risk. dh tau risiko post mcm tu, tp x fikir panjang.

nampaknya sebagai engineer pun, cik liyana belum berjaya lagi. makanya, tak usahlah bercakap pasal kerjaya orang lain. TQ

Anonymous September 2, 2012 at 9:22 PM  

sian kat den.. nak buat kelas tambahan, sekolah plak 2 sesi.. xde dah masa nak buat..

nak tahan budak lama² lepas kelas, drebar bas plak datang hamun..

Anonymous September 2, 2012 at 9:28 PM  

"untunglaa sapa jadi cikgu..oh, aku banding dengan operator ok..bukan dengan engineer mahupun manager...yang tu pergi gelap, balik pun bergelap jugak!" (CEYANA.....CIKGU PUN BYK YG PERGI GELAP, BALIK PUN GELAP)


"now bila aku dah kenal erti duit, dah kenal erti masa..baru aku sedar.."wah, untungnya jadi cikgu, kerja senang, gaji banyak, orang kagum, disegani" (GAJI BANYAK????ALHAMDULLILLAH...KALAU DAH BYK SGT GAJI XKAN CIKGU2 NAK WAT BISNES KOT....TP YG PASTI BILA CEYANA DAH KENAL DUIT MMG LUPA DIRI, CUBA CEYANA TRY KENAL ERTI HIDUP PULAK.....CEYANA, DULU MY X-CIKGU PERNH KATA.."NANTI JGN JADI CIKGU SEBAB KALAU JD CIKGU SEPARUH DR GAJI AWAK ADALAH UTK PELAJAR"...DULU SYA XPERCAYA, TP NOW BILA DAH JD CIKGU MMG BETUL APA YG X-CIKGU SYA CKAP...TP XPE....SHARING IS CARING KAN.. :)

"maknanya cikgu aku dulu?curi tulang?ermmm..ye la,,beliau curi tulang dan student still anggap cikgu mereka cikgu terbaik..padahal.......!@#$%^" (RASANYA CEYANA NIE PERLU MINTA MAAF KAT X-CIKGU2 CEYANA DULU...)

"stop buat tuition kalau niat nak cari wang tambahan "...(CEYANA..SALAH KE KAMI NAK CARI DUIT TAMBAHAN UNTK MENAMPUNG KEHIDUPAN KMK????CEYANA....WALAUPUN KAMI PENJAWAT AWAM, ANAK2 KAMI NIE X BERAPA LAYAK UTK DI MASUKKAN KE PRASEKOLAH KERAJAAN (CONTOHNYA)...AGAK2 CEYANA KAN, KALAU SEORANG CIKGU TU ADA ANAK2 YANG MASIH KECIL 4-7 ORG, CUKUP X DUIT GAJI YG DIA DPT TU DGN KOS SARA HIDUP SEKARANG???2K TU CEYANA MASIH DI DLM KATEGORI MISKIN TAU...

CEYANA....WALAUPUN PDH MULA2NYA SYA MLS NAK KOMEN...TP HATI NIE MENJERIT2 NAK KOMEN JUGK.....BETUL SEPERTI APA YG DIKATA "Anonymous September 2, 2012 8:37 PM " KAKI & TANGAN KAMI TERIKAT HANYA MULUT SAJE YG KEDENGARAN...PERNAH X SEKRG CEYANA PERHATIKAN GELAGAT PELAJAR2 DI SEKOLH???BYAK YG TERPELAJR, CERDIK, PINTAR TAPI SAYANG PERAGAI MCM SETAN...TAKDE NILAI MORAL...NAK SALAHKAN CIKGU JUGA KE??AGAK2 CEYANA KAN, KALAU CIKGU TU TEGOR PERANGAI PELAJR MCM TU APA YG AKAN JD PADA CIKGU TU???KEMNGKINAN 1. HABIS KERETA CIKGU TU KENA CALAR. 2. IBUBAPA PELAJR TERSEBUT AKAN AMBIL TINDAKAN TERHADAP CIKGU ITU WLPUN JELAS N NYATA ANAK MERKA YG SALAH. 3. AGAK2 KESELAMATAN CIKGU TU TERJAMIN X LEPAS TU????

CEYANA....SYA TIDAK MENAFIKAN APA YG CEYANA TULIS TU ADA KEBENARANNYA, TP PERNH X CEYANA FIKIR @ KAJI @ SELIDIK KENAPA PERKARA SEPERTI ITU TERJADI...:))



Mak Jemah September 2, 2012 at 9:38 PM  

Mintak maaf la dgn ikhlas cik yana..baru "sejuk" org sekeliling nie..ni masih lg nak ego..dah mmang anda salah.

Anonymous September 2, 2012 at 9:42 PM  

salam...
saya merupakan guru pelatih yang pernah menjadi guru sandaran selama beberapa tahun.selama saya menhjadi guru sandaran pelbagai pengalaman yang saya lalui antaranya terpaksa berhadapan dengan pelajar-pelajar samseng, cuba menyelamatkan pelajar saya daripada terus dicabul dan diperkosa... dan pelbagai lagi. tugas guru sangat mencabar, bukan setakat mengajar tulis baca, tetapi mendidik mereka supaya menjadi warga berguna. tak perlu dijelaskan sebab ramai orang tahu bagaimana tugas guru itu bukan seperti sesetengah orang yang bodoh yang suka bercakap tanpa mengetahui perkara sebenar dan akibat kata-katanya itu. dahulu saya tidak berpuas hati dengan satu atau dua orang guru saya. tetapi saya tanamkan azam dalam diri.. "jika saya menjadi guru, saya tiadak akan menjadi guru seperti itu.. saya akan menjadi guru yang terbaik seperti mana guru-guru saya yang lain. kerana saya percaya jika kita tidak berpuas hati dengan sesuatu perkara itu kita bertindaklah mengubahnya... bukan hanya bercakap mencerca... kepada cik yana, saya harap anda bukalah minda dan jadilah orang yang cerdik. cik yana ni sebenarnya pandai tetapi bukan seorang yang cerdik. seorang yang cerdik tidak semestinya orang yang pandai dan masuk university sampai jadi engineer tapi seorang yang cerdik adalah orang yang mampu menjadi apa sahaja yang dia mahukan... so, jadilah orang yang bijak ye... bukan jadi orang yang pandai...

Syafi Najihah September 2, 2012 at 9:55 PM  

KPD CIK YANA~

siyes aku TERASAAAA~
even aku bukan ckg, TAPI mak aku ckg!!!
aku skolah sama kat tmpat mak aku mngajar so~~
tiap2 ari aku nmpak apa yg mak aku buat~
Never assume. Ask

Unknown September 2, 2012 at 9:57 PM  

aku tetap xsuke kat ko wahai cik liyana... muktamad!

juruterer September 2, 2012 at 10:12 PM  

ceyana yang belum baligh... seorang yang terpelajar tapi belum terdidik lagi

Anonymous September 2, 2012 at 10:15 PM  

Terlajak kata, menyesal pun dah tak guna... habis lah ko Liyana Cik Engineer.. nak pergi kerja pun muka sure dah tebal.. dah masuk facebook dan ramai yg dah baca... femes gila dah ko Cik Liyana.. semua orang dah baca luahan hati ko yang 'panasss' tu... wakakaka kalau aku boyfrend ko aku mintak putus dah.. malu aku ada awek yg tak tau bersyukur... nanti takut gak aku kalau dah kawen, ada anak nanti tak ada cikgu nak ajar anak-anak aku...

Ain September 2, 2012 at 10:27 PM  

Kepada Cik Liyana,

Sebaik2 maaf ialah maaf yang datang tanpa alasan.

Anonymous September 2, 2012 at 10:37 PM  

sume pekerjaan ade tgjwb masing2..blog bukan tempat utk meluahkan rs xpuas hati..perlu jd lebih bijak..bukan sume bnda kita leh publish mcm tu je..that is the pros n cons of blogging..allah mmg suruh kite berusaha mencari rezeki..sy xnampk mane salah nye seorg guru mencari pendapatan lebih..sy rs sume org kat mlysia xkire ape pekerjaan pon akn amek peluang utk tambahkan pendapatan..

Anonymous September 2, 2012 at 10:45 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous September 2, 2012 at 10:49 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous September 2, 2012 at 10:52 PM  

Jangan bongkak Liyana oiii.....hidup nie umpama roda..aku kerja gaji 5 angka nie pun masih lagi ingat kat cikgu2 aku....

Anonymous September 2, 2012 at 10:53 PM  

Di Malaysia ni ada 412720 orang guru... dia kena minta maaf dengan semua : )

Anonymous September 2, 2012 at 10:57 PM  

even seorang bakal nurse pun terkilan baca post cik yana tu. tp kalau dah minta maaf ok lah tu. ingat lah satu perkara.menjadi guru bukannya mudah kerana tanpa guru, tiadalah engineer, doktor, polis atau apa2 saja pekerjaan di dunia ini. saya sayang cikgu saya.

Anonymous September 2, 2012 at 10:58 PM  

Cik liyana...jadikan ini satu pengajaran.sbb apa yg kita tulis yg boleh dibaca oleh semua org ada risikonya....tak perlu hina sesiapa lagi.hanya Allah yg tahu sebanyak mana keikhlasan kita,dlm bekerja atau cara kita meminta maaf..semua pekerjaan ada kepentingan masing2..

Anonymous September 2, 2012 at 11:00 PM  

tiada pekerjaan yg mudah di dunia ini. janganlah menilai sesuatu pekerjaan itu dari sudut ganjaran sahaja.

Anonymous September 2, 2012 at 11:05 PM  

saudari Ceyana anak yatim yang teraniaya?
maka doa Ceyana lebih mustajab?

Saya malas menghuraikan maksud kata2 saudari Ceyana diatas... Ia menggambarkan keikhlasan saudari Ceyana sendiri...

Saya juga tidak mahu membanggakan profession keguruan saya, kerana hanya kami para guru yg benar2 tahu dan faham. Kami tahu baik buruk profession kami, kami tahu halal haram gaji kami... Namun, rasanya tidak pernah kami mencemburui profession orang lain. Kami tidak persoalkan bonus berbulan2 gaji orang lain, masa berkerja, tugas orang lain... tidak pernah ... Peliknya, orang seperti saudari Ceyana ada masa mengutuk, mempersoal profession kami. Saya tidak katakan ia salah. Namun, sebagai cerdik pandai Ceyana perlulah memberi fakta yang tepat agar tidak mengguris hati orang lain.

Ceyana mengatakan entri yg Ceyana postkan itu telah dimanipulasikan?
Jujurnya, saya membaca berulang2 kali, Cuba memahami. Ayat2 Ceyana jelas menggambarkan rasa sinis, pandang rendah profession kami para guru ( rasa kami para guru terlalu bodoh jika dibandingkan dengan saudari engineer... rasa kami para guru amat teruk etika kerjanya, rasa kami para guru tidak tahu apa itu amanah, halal haram, keberkatan rezeki... ) Sungguh! itulah perasaan saya ketika membaca entri tersebut... Terima Kasih kerana menyedarkan kami para guru yang amat teruk tapi beruntung...

Justeru, saudari Ceyana boleh tak
menulis entri yg memperihalkan keberuntungan yg saudari Ceyana dapat sebagai engineer kerana jujurnya saya kurang mengambil tahu tentang keberuntungan prkerjaan org lain. Ceritakan kepada kami para guru betapa penat jerihnya seorang engineer, betapa amanahnya engineer yg tidak pernah melayari Internet ketika bekerja, betapa menepati masanya Ceyana sbg engineer, betapa berkualitinya hasil kerja, output Ceyana sbg engineer... Kami para guru pasti tidak sabar utk memahami, mencontohi etika kerja seorang engineer seperti Ceyana. Terima Kasih atas teladan yg bakal kami pelajari

Akhir sekali untuk Ceyana mengungkapkan 'maaf' amat mudah, namun keikhlasan itu payah Ceyana 'jelmakan'... Jujurnya ego kamu menenggelami ikhlas -

sill beri tunjuk ajar...
saya cikgu Prinsip Akaun

Anonymous September 2, 2012 at 11:09 PM  

ishhh, ni isu hangat nih.kalau bw masuk tv ni mesti best.cik yana sila buat permohonan maaf terhadap semua guru di luar sana (dgn ikhlas)




Anonymous September 2, 2012 at 11:10 PM  

kena minta maaf kat tv3 ni.. saya sebagai jurutera malu dengan sikap jurutera muda spt liyana yang rasa diri dah cukup dengan ilmu.. apa yang liyana belajar hanya suku daripada cabaran dalam alam pekerjaan.. jangan jadikan itu sebagai alasan untuk mendabik dada..

Anonymous September 2, 2012 at 11:19 PM  

Di Malaysia ni ade lebih kurang 127,421 guru lelaki, 285,299 guru perempuan..kalau ade manusia bergelar guru yang buruk tingkah lakunya, pun akan berkecil hati dengan entry yng sdmkn rupa..inikan guru yg tak berhenti2 memikirkan cara yang terbaik untuk mendidik anak Malaysia + (kdg2 indon + bangla + pakistan)..Minta maaf dgn ikhlas bukan sebab terasa malu...Saya tidk lah terasa sgt jika hanya saya seorang saja di profesion ini..sedarkah anda, andaa telah menghina pekerjaan bapa saya yang membesarkan sayA dengan REZEKI seorg GURU

Anonymous September 2, 2012 at 11:24 PM  

Amalina Nisa September 2, 2012 at 11:44 PM  

dia kate keje cikgu ilmu tak bekembang... kalo mengajar bio pandai bio je... atleast PANDAI.. tak macam awak cik engineer... PANDAI (konon) tp BODOH !! pastu nak buat ayat sedih... dicaci dihina... wakakakaka mmg sah2 la kene hina... dah ko hina org... nak wat ayat baik ...org teraniaya... Ya Allah ape la dalam pikiran ko ... kater engineer !! takkan sempit sgt kot otak tu...tetibe ade reason lak kenapa wat post tu !!.. malu la tu... hahahahahaha.... lain kali pikir dulu...jgn budget hebat sgt... engineer skrg ni besepah2 der.... tak heran dah... sape lg hebat ?? ko engineer ke or yg melahirkan engineer??? ko yg ada ilmu ke ?? pemberi ilmu??? ADA AKAI PAKAI !!! ADA OTAK GUNA !!!

Anonymous September 2, 2012 at 11:47 PM  

haha...org cam ku ceyana mmg tak boleh nak kalah. cikgu mmg tak belajar semua ilmu...ajar bio maybe tak reti fizik...at least kami guru belajar pendidikan islam. Tau kesan buruk ungkap kata2 yang negatif. Ko ni belajar semua ilmu tau semua benda. Tapi tak tau agama agaknya. Sebab tu tak tau reti hormat. Entah2 cleaner pon ko maki....oh ceyana taubatla. Ilmu milik Allah s.w.t...bukan milik kau

Anonymous September 2, 2012 at 11:52 PM  

kalau cikgu kau baca kau punya komen jahat tu aku tak tau la perasaan diorang. Hati ibu bapa dan guru janganlah kita guris. Kelak mendapat padah. Kau ni mmg akan kena padah. aku pon bukan cikgu. tapi orang macam kau ni selagi tak ditimpa musibah selagi tu mmg mulut jahil.

Arr September 2, 2012 at 11:59 PM  

Bkn dah tahun lepas ke die post? 28 n0v 2011...? Nape skrg bru jd isu? maknenye cikgu sekarang-sekarang ni je baru pandai blog2 ni, baru jumpe...selama ni x pandai IT ni, semua sibuk. generasi guru yang ajar saudari liyana apatah lagi...kenal ke tak internet tu apa masa tu ...TAPI, post saudari liyana ni merangkumi semua guru tau, termasuk yang dulu-dulu punya generasi.

kepada guru, Jgn bidas balik sahaja rKan2 cikgu sekalian, kalau terpedas silalah jdkan modal utk muhasabah. Ada benar, ada salah.

Cikgu yg produktif adalah cikgu yg siap kerja. Sebab tu dia boleh balik awal goyang kaki main blog fb dan sekian2....cikgu yang byk kerja ni tak produktif,sebab tu kena bawak kerja balik rumah...sama je jabatan kerajaan mana2 pon. 730 pg sampai 430 ptg tu byk kot masa free dlm ofis, sehari berapa period je ngaja?

xtau sebab xpenah diberitahu, bila dh tau, buat lagi, barula kite melatah...die dh mntak maap tu...Udah2 ler....

P.s. Kalau dh siap kije baik lari balik, nanti org tambah kerja bukan2 atas bahu kita.

Fikir2kan
ikhlas, guru sarawak.

Farah September 3, 2012 at 12:01 AM  

Tak perlulah nak membandingkan profession mana yang baik ataupun buruk. Setiap pekerjaan tu memainkan peranan masing-masing dan yang pastinya sama-sama penting. Tak kira lah guru ke, doktor ke, engineer ke, operator or cleaner sekalipun,tak payah dipersoalkan. Yang penting pekerjaan tu halal dan diredhai Allah. Itu dah cukup kan. :)
Mungkin khilaf cik Yana dalam hal ni, tapi tak salah kalau kita pun memaafkan dia kan? Betullah tu, setiap orang buat silap. Tapi yang pasti, jangan ulang lagi kesilapan yang sama sebab kalau dah kali kedua, itu bukan kesilapan tapi kebodohan. :)
Memaafkan itu sifat yang mulia dan saya pasti semua guru-guru di Malaysia ni memang mempunyai hati yang mulia? Jadi, marilah kita sama-sama memberi kemaafan kepada dia. :)

Anonymous September 3, 2012 at 12:07 AM  

Setuju dengan pandangan diatas...saya bukanla bijak pandai mana pun..namun dari segi seorang pensyarah cabuk ni saya rasa...cikgu2 semua orang yang sbar...berhemah...xelokla sekiranya menghukum orang yang memberi pendapat (walaupun sinis) dengan kata-kata yang juga sinis...nmpak tiada beza antra cik yana dan yang mengomen...terutamanya benda2 ni dah kompem2 semua orang baca..mungkin pelajar2 kita juga kan..maklumlah..semua dah canggih...so...masing2 ambil dari sudut yang positif...saya xmenyokong mana2 pihak...sebab kalau nak di ikutkan..kadang2 pensyarah sendiri yang jeles dengan profession guru...hehehe..tapi make it positve la...kan...xsemua benda kita boleh compare...as long as kita buat amanah kita dengan baik...shud be ok dah...rezeki masing2...halal dan haram...itu soal kita dengan tuhan...masing2 pon dah besar panjang..dah tahu mana baik...mana buruk...so...saya rasa isu ni xperlulah dipnjangkan..yang xpuas hati la tu...bawak2lah bersabar...sakit hati pon...xkemana...buat tambah dosa ada...heee ;p..tunjukanlah profesionalism kita pada masyarakat...wallahualam..maaf sekiranya ada tersalah bahasa..terkasar bahasa...selamat hari raya..maaf zahir batin..

Peace;
Lecturer cabuk ;p

Anonymous September 3, 2012 at 12:09 AM  

Pasal hari jangan di usik....sensatif.....

Anonymous September 3, 2012 at 12:11 AM  

saya nk buat report polis sebab entry tersebut telah menjatuhkan maruah polis.. so esk saya akan ke balai da buat report.. saya da snapshot semua bukti termasuk gambamu.. sy rasa tercalar kerna bekas guru2 saya dihina termasuk mak mertua saya yang profession nya sebagai guru serta isteri saya.. so...saya berharap lebih ramai rakyat malaysia membuat laporan polis untuk menunjukkan keprihatinan dan sensitivity masyarakat..

Anonymous September 3, 2012 at 12:14 AM  

typo...menjatuhkan maruah guru

Anonymous September 3, 2012 at 12:18 AM  

akta 114A???...wowwww

Anonymous September 3, 2012 at 12:31 AM  

Tapi memang ada kebenaran pun..sila semak di sekolah masing-masing, pasti wujud golongan guru-guru muda/baru yang memang bekerja hanya kerana duit..tiada kerja tetap, mohon jawatan guru lah! Kerja senang, cuti panjang!Pengalaman sendiri berjumpa bermacam-macam, di kalangan kawan-kawan sendiri yang menyumpah murid-murid kelas terkebelakang..belum ada anak yang bersekolah, memang boleh berkata sebegitu. Tunggu anak sendiri dungu nanti, baru tahu..belum lagi pengalaman sendiri menghadirkan diri ke pejabat sekolah bagi urusan pertukaran sekolah anak..dah tercegat 15 minit tak dilayan hanya kerana melayan sesama guru dan kerani berjualan kain pasang di pejabat..depan mata saya!Fikirlah sendiri, bukan semua, mungkin segelintir, tetap ada walau sedikit jumlahnya.

Unknown September 3, 2012 at 12:37 AM  

Assalamualaikum & salam sejahtera.

mmg betul Ceyana telah mohon maaf tp perlu diingat pohon maaf mmg mudah tp adakah mrk yg telah diguris mudah utk memaaf spt mudahnya memohon maaf??tidak semua guru atau keluarga guru yg begitu baik/warak utk mudah memaaf sbb mrk ini juga manusia biasa yg sempurna 100%.jelas sekali kesilapan Ceyana yg telah membuat luka yg sgt dlm melalui ayat-ayat yg sgt pedih utk golongan guru.
Pd hemat sy semua pekerjaan dalam dunia ni ada kesusahan/cabaran masing2 yg telah Allah tentukan, jd tidak perlulah kita membanding atau iri hati yg mencerminkan kita tidak redha terhadap ketentuan Allah.
sy sendiri mempunyai beberapa kawan bekerja sbgi jurutera lulusan pelbagai universiti dlm & luar negara. kami saling menghormati profesion masing2 & berkongsi pengalaman masing2. Ipar sy sendiri yg sudah lama kerja sbgi jurutera di Malaysia/luar Malaysia & sentiasa mendapat tawaran dr pelbagai syarikat dgn tawaran gaji bg sy agak lumayan masih lagi kelihatan rendah diri dihadapan orang wlupn byk pengalaman & ilmu yg telah diperolehi.
Sebaiknya kita tidak perlu mencari-cari kesalahan org lain tetapi cuba perbetulkan kekurangan diri sendiri sbb semua org semestinya membuat kesilapan & ada kekurangan.Jika ingin menegur, tegurlah secara berhemah/membina tetapi pastikan kita arif ttg selok belok sesuatu bidang/keadaan yg ingin kita tegur. Contohnya doktor perubatan tidak sepatutnya menegur bidang kerja mekanik kerana doktor tersebut tidak memiliki kemahiran selok belok bidang kerja mekanik.
Akhir kata, Ceyana terimalah segalah kritikan dgn redha & anggaplah ini sbgi ujian/pengajaran dr Allah yg Maha adil.Mohonlah maaf secara terbuka dgn ikhlas tanpa perlu pertahankan diri lagi. Berdoalah pd Allah agar Ceyana dan semua muslimim/muslimat sntiasa dirahmati & tidak putus2 hidayah dari-Nya serta doakan juga kpd mereka2 yg tlh terluka dgn tulisan Ceyana dilembutkan hati utk memaaf. Kita hanya merancang sglnya Allah yg menentukan.
Assalamualaikum...

Anonymous September 3, 2012 at 12:42 AM  

cikgu ko mesti malu dpt student mcm ko ni. Amit² jabang bayi! Before ko jd engineer pon, cikgu² yg ajar ko membace mengira bagai. Sedar la weyh.

Aku cikgu otai.

Anonymous September 3, 2012 at 12:53 AM  

Udah2 le tu bashing si yana nih... Rasanya dia dah dpt pengajaran dah pun and tak mustahil die hidup dlm pressure semenjak dua menjak nih..

Dia da mntk maap pon... Kalau dia xlayak nak nilai ikhlasnya cikgu mengajar, So Siapalah juga kita nak nilai ikhlas ke tak dia mntk maap...

So cheers... Yg buruk jdkan sempadan. Yg baik jdkan tauladan :)

Arr September 3, 2012 at 12:59 AM  

cik liyana, kalaula org maapkn saudari sedikit sebanyak disebabkn post saya di atas, kite kawen jom.
ha ha ha....owh lupe, kite tak pasti lagi cik liyana ni kenang jasa ke tak.....

wat lawak sket, dah2 die mintak maap dah tuuuu~
(hehehehe, cik liyana, post ni kire skali la yek?)

Anonymous September 3, 2012 at 12:59 AM  

cam mana awak boleh terlepas dari tapisan ni...bawak sini masuk tadika balik...aku boleh tolong repair balik...saya doa ceyana boleh tidur lelep lepas ni.

Anonymous September 3, 2012 at 1:02 AM  

*komen xda kaitan*

Kalo aku jadi yana aku tak tutup blog. Trafik kompem menjunak2 naik.. letak nuffnang kot2 dapat BE lagi waa.. hahahaha..

Anonymous September 3, 2012 at 1:06 AM  

cetek ilmu punya budak..ngeeee.... hei sy cikgu... meh gnti tempat sya tgok mudah ke senang

Anonymous September 3, 2012 at 1:45 AM  

Pendapat org yg mcm ni mana boleh dihormati
Sb pendapat dia adalah sat penghinaan..kau ckp kat post kau x puas hati ckp elok2..ceyana ni ckp elok2 ke kat blog dia yg dia x puas hati?? Elokkk la sgt

Anonymous September 3, 2012 at 1:47 AM  

Pendapat yg menghina ko nk hormati?? Bagus

Unknown September 3, 2012 at 2:04 AM  

Aku daripada tadi dah terpikir. Dia ni betul ke engineer? Title ir ke me ke steam engineer ke nil ke. Tetibe mengaku engineer. Dia ni paham ke maksud engineer ni?

Unknown September 3, 2012 at 2:24 AM  

Saya dah dekat 5 tahun dah keja bhagian wwtp ngan wtp 1tahun boiler tapi masih malu nak mengaku engineer. Lagi pulak depan senior engineer. Dasyat la cik yana baru umur 24 jadi engineer

Anonymous September 3, 2012 at 3:08 AM  
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous September 3, 2012 at 3:38 AM  

kesian.. kesian.. boleh buat income niey

Anonymous September 3, 2012 at 3:53 AM  

quite good popularity u got by saying something irrelevant about teachers...
just let gone be bygone

Anonymous September 3, 2012 at 4:08 AM  
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous September 3, 2012 at 5:01 AM  

"tapi at least ilmu saya berkembang..tak de la macam cikgu..ajar bio...reti biologi je..fizik tak retiii pun..kan?"

saya seorang guru opsyen bahasa inggeris dan kesusasteraan inggeris tetapi mengajar matematik,science,moral dan sejarah bersama-sama dengan bahasa inggeris...pemikiran cik liyana amat cetek dan ini mungkin anda baru mula berkerja dan belum mengenali alam pekerjaan dengan lebih mendalam.anda stress kerja sebagai seorang jurutera tolong cuba jadi guru pula, anda pasti akan rasa bebannya sama sahaja. setiap profesion itu perlu dihormati. pekerja kilang juga boleh menjadi ibubapa kepada seorang doktor atau peguam ataupun jurutera seperti diri anda sendiri.

Anonymous September 3, 2012 at 8:41 AM  

sedih baca nih..... lagi sedih bila kenangkan apa yg ceyana tulis :(

-kakwan-

Anonymous September 3, 2012 at 8:50 AM  

what the fish..pasai ni pun nak gaduh ka..benda kecik ja...sekoq2 pikiaq benda mcm bulih jadi kiamat ooo...

el September 3, 2012 at 9:11 AM  

cik yana, aku ni bekas seorang engineer gak dulu..pemikiran agak jumud ttg guru,tp aku tak kutuk guru sbb abah aku guru,spupu2 aku guru..bila dh jd guru ni,aku dh rasa...betapa susahnya jd guru..jd lain kali tayah nak buruk2kan tugas guru klo diri sendri tak rasa...klo dr segi kerjaya mmg aku akan pilih engineer..tp dr segi insaniah,aku pilih guru....

Anonymous September 3, 2012 at 9:26 AM  

tu la len kali pk dulu sblum mnulis..ko bdk2 ape yg ko tau psl tgas guru..ko jd engineer pun sbb cikgu yg ajar ko tp xsgka plk da reti berpikir tp mengutuk2 tgs cikgu..sedarla tnpa guru ko xkan berada smpai thp skang..lebih baik bodoh dr pndai tp xreti hormat org..sekian

wak leman wan limah September 3, 2012 at 10:21 AM  

komen ini bkn untuk yana..cuma nk menegur penulis blog ni..MARTABATKANLAH BAHASA MELAYU. berpadalah menggunakan ejaan yg singkat 2. bkn tak boleh tapi berpada padalah..satu dunia baca wooo

Anonymous September 3, 2012 at 10:44 AM  

Manusia akhir zaman... Nauzubillah...

Anonymous September 3, 2012 at 10:56 AM  

Cik Yana Engineer Yang Hebat (Hebat ker?)

Terlajak Perahu Buleh Diundur..Terlajak Kata Terima La Padahnya...

Sebelum memperkatakan sesuatu,fikirlah apa akibatnya...kata engineer, sebelum apa2 keputusan dibuat perlu ada penelitian dan kajian mendalam...adakah anda terfikir untuk meneliti perkara ini sebelum menulis?

Apabila anda mempersoalkan sesuatu perkara dalam blog ianya akan melibatkan bukan seorang tetapi semua org yg terlibat dengan Cikgu...
- apa perasaan Ibu-bapa seorang CIKGU bila membaca perkara ni?
- apa perasaan Suami/Isteri seorang CIKGU bila membaca perkara ni?
- apa perasaan Adik/Kakak/Abang seorang CIKGU bila membaca perkara ni?
- apa perasaan Anak seorang CIKGU bila membaca perkara ni?
-apa perasaan seorang CIKGU bila membaca perkara ni?

Jangan memperbodohkan diri sendiri dengan apa yang anda tulis itu...Dulu anda belajar disekolah dengan Siapa? Tukang Kebun?Kerani?or Ibu Bapa anda?
Sepatutnya anda gunakan ilmu anda ada untuk kerjaya anda bukan untuk mempersoalkan siapa Cikgu yang byk membantu anda semasa anda belajar disekolah...

Harap anda dapat belajar sesuatu...

ngineer

Anonymous September 3, 2012 at 11:00 AM  

kesian cik yana..rasenye ramai cgu2 yang panas dengan kenyataan bajet bagus die..bru nk blajo idop kot..

Anonymous September 3, 2012 at 11:02 AM  

Tahniah la sebab dah jadi engineer...cik liyana

Anonymous September 3, 2012 at 11:20 AM  

slm..

Alhamdulillah bt cik liyana kita sbb dh sedar..syukur..Alhamdulillah jgk sbb dh dpt kerja yg bgs..maafkan dia..mungkin kerana kurg kasih syg ibu bapa dia jd begitu..jd sbg org yg seagama..kita bimbinglah dia..

cik yana..sy juga seorg guru..sebelum ini jg sy seorg engineer..tp sy memilih utk menjd seorg guru..tp knp ye??entahlah..mungkin Allah bukakan hati sy untk mendidik ramai lg engineer yg menggunakan akalnya utk kebaikan..atau engineer yg tahu menjaga akhlaknya..

apa2 pun smg Allah memberkati apa sekalipun kerjaya kita..terlajak perahu blh diundur..terlajak kata buruk padahnya..tp klu terlajak menulis???

slm syawal..

Anonymous September 3, 2012 at 12:29 PM  

Salam cik yana...

Sy seorg guru... sy menitis air mata bc ape yg cik yana tulis.. ape salah kami???????????????

Kalau yana blh selam hati seorg guru, pasti cik yana xterGAMAK berkata sedemikain.. semoga ALLAH mengampuni cik yana.. sakit hati yg sy bc xthu bile akan hilang... kata2 cik yana terlalu MENGHINA kami sbg seorg guru..

SAKIT HATI INI HANYA ALLAH YG TAHU!! TAHNIAH CIK YANA KRN MAMPU BUAT SY MENITIS AIR MATA!!

Sy mgkn blh maafkan, kwn2 lain yg bc?? Semoga ALLAH tidak menghitung ape yg cik yana tulis ini walaupun dlm waktu SEDAR..

p/s: JGN SIBUK NK NILAI ORG LAIN SEBELUM MENILAI DIRI SENDIRI!!!!

Anonymous September 3, 2012 at 1:02 PM  

cik yana seorang engineer cakap: UNTUNGLA JADI CIKGU.

pensyarah saya kt IPG, seorang mantan guru "selalu" cakap: PADAN MUKA AWAK, SAPA SURUH JADI CIKGU................

p/s: PENGALAMAN LALU, PANDUAN MENEMPUH MASA MENDATANG... WALLAHUA'LAM...

Anonymous September 3, 2012 at 1:19 PM  

betul lah apa yang di katakan oleh cik yana tu..
bukan susah pun jd cikgu macam kita2 ni kan?
ibarat kata macam kita ni makan gaji buta ya?
sebab dia engineer (kot nyer lah)bkn cikgu kan, so kerja dia lah yang paling susah.. kerja org lain ni senang katanya... kalau lah dia tu kerjanya cuci toilet awam kat stesen bas pun, dia akan kata "KERJA AKULAH YANG PALING SUSAH".. Manusia biasalah kan... mana pernah menghargai apa yang ada...
kepada cik yana seorang engineer yang bijak pandai.. BERFIKIRLAH DENGAN BIJAK YA SAYANG, KERANA BICARA YANG KITA TUTURKAN MENUNJUKKAN PERIBADI KITA DAN YANG PALING UTAMA BAGAIMANA ASUHAN IBUBAPA KITA KEPADA KITA..
kepada cikgu cikgi yang macam saya ni (yang x secerdik cik liyana)... TAKPELAH.. JADIKAN INI SATU CABARAN UNTUK KITA TERUS BERKHIDMAT DENGAN CEMERLANG. KITA JUGA PERLU MUHASABAH DIRI KITA.. SUPAYA TIDAKLAH MENJADI SEPERTI CIKGU YANG cik yana KESAYANGAN KITA MAKSUDKAN..
PASTI ADA YANG POSITIF...
WALLAHUA'LAM

Anonymous September 3, 2012 at 1:22 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous September 3, 2012 at 1:29 PM  

nk ja aku jmpa ko..boh penmpar sekali..bru puas hati..mntk maaf bkn ikhlas pon.tpi sb takut je..xpyh la nk selindung..sikit aku xcya yg ko 2 ikhlas..sb ko tkut..org dh bnci ko dh..padan muka..hahaha..aku suka

Anonymous September 3, 2012 at 1:52 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous September 3, 2012 at 2:14 PM  

I'm not a doctor but I'm just medical student.. if you think, through your relative who work in hospital, means you know inside out about a doctor, you are wrong.. I see my doctor even specialist or consultant being scolded by patient even though not their fault.. Housemen who work every day even forgot to eat in order to take care their patients.. lost weight more than 10kg is a common phenomenon after you become a houseman.. Being a doctor is not a matter just to punch card every day.. even though now use shift work system but still the burden of work still there.. But the doctors did not complain anything.. even they lack of sleep they still smile to the patient. even the pateint scold them also, they still respect the patient.. I admit that some doctors are rude but most of them are not. Don't overgeneralised something when just only aperson doing bad to you.. what doctor get after treating the patient? yes, they got money.. But do you think money can repay for all their hardwork.. You never know until you experience it.. Easier said than done.. try to be in our place..then you will know the truth

Anonymous September 3, 2012 at 2:14 PM  

assalam... sebagai seorang guru yg tahu tugas sebenar guru memang terkilan dengan kata2 dari cik yana... klu anda rasa tugas guru senang cuba jadi guru untuk sebulan jerk..tentu macam2 penyakit cik yana akan dapat..migrain, darah tinggi dan mcm2 lah..fikir dulu sebelum berkata-kata...assalam...

Anonymous September 3, 2012 at 2:33 PM  

DFY

Assalamualaikum... Cik Yana. Nak habaq.. yang saya ni pun cikgu jugak.. Balik mai posting sekolah sendiri lagi.. kerja ngan cikgu cikgu saya pulak tu. saya sedih cik Yana kata lagu tu. Saya kerja dari 7 pg sampai 7 pagi esok nya. sbb jadi warden. saya minggu ni kena outstation. cuti tak dak la. ahad habeh program isnin kena kerja.
betoi ka tak da kerja tu? peningla
apa pun personally I forgive you.
Wassalam

Hisyam Syahmi September 3, 2012 at 2:33 PM  

Anonymous
September 3, 2012 2:14 PM

I make this entry to clarify my words. Ana asif means I'm Sorry.

By all means, each jobs is hard in their own way. But to be stuck with same person for 5-6 years I think much more worse.

I always appreciated the good work of the doctors and health officers. Because both are my parents work in hospitals. Even so, most of my cousins work in Health Ministry.

Dont take me wrong. Read carefully. :) if i'm wrong, i offer you my humblest apology. :)

Anonymous September 3, 2012 at 2:38 PM  

please.. don't condemned any carrier. please please. respect people and in return people will respect you back

Anonymous September 3, 2012 at 2:39 PM  

macam salah eja ja... alamak cikgu tak ajaq... (lawak ja woi)

Anonymous September 3, 2012 at 2:39 PM  

career

Cikgu Pendidikan Khas September 3, 2012 at 2:47 PM  

saya nanges biler bace entri budak ceyana ni..

cuba plak jadi guru pendidikan khas yg mengajar anak2 cacat yg istimewa ni.. sanggup tak dia cuci berak/kencing anak murid, kain baju kene lap hingus dgn anak murid, lari sane sini kejar anak murid, dan mcm2 lagi..

saya sedeh sbb walaupon saya tau anak murid saya takkan jadi pelajar cemerlang tapi kami guru2 pendidikan khas tetap mengajar murid2 istimewa ni dgn harapan mereka bole berdikari utk kehidupan..

tiap kali saya pandang wajah murid2 saya yg cacat tu, syukur sbb saya xde anak murid seperti budak ceyana ni.. anak2 murid saya lebih istimewa dari org2 macam budak ceyana ni.. mereka lebih ikhlas & xkan luperkan jasa2 guru mereka..

izya @ yaa September 3, 2012 at 3:42 PM  

it easy to forgive but hard to forget..seniri mahu ingat ye! Peace No War!

Anonymous September 3, 2012 at 4:11 PM  

nanti ada anak jgn hantar p sekolah ye...anak baru cuti sekolah x smpi seminggu parent dah merungut...cuba bayangkan cikgu2 ni jaga anak2 hampa sepanjang hari x merungut pon...siap cikgu darjah 1 tu ada yg kena tolong cebokkan bontot anak2 lg.cikgu spent time dgn anak2 hampa 7 - 8 jam tau.parents spent time cuma 4 - 5 jam sehari sbb yg lain tu dah mlm.anak2 tido...isk,baru x smpi setaun jd engineer dah berlagak...wei,hmpa tu pun kuli ja pun.mkn gaji jugak.jgnla nak up sgt...ENGINEER kunun.kak ipaq aku engineer jugak siap ada phd lg.dia siap bg hadiah special lg bila hr guru sbg tanda terima kasih sbb jaga anak2 dia wktu dia sibuk kerja.ni baru ada degree dah nak belagak...tolongla bersyukur dgn rezeki masing2 naa...n most importantly bersyukurla sbb cikgu2 ni sanggup jd babysitter hampa time hampa p kerja...

Anonymous September 3, 2012 at 5:36 PM  

Wahhh..byk komen ni.mmg hangat.tetibe rase kesian lak cik yana nih wpun memule cam panass gak.ngeh2..sbb die dh mtk mf marilah kite sekalian warga guru memaafkan die..lgpun kita bkn knal die punnn..xjd kudis la mende ni dh org mtk maaf kann..but siyesly agree with izya..ez to forgive, hard to forget. Bete watch out next time n pliz dont use ur title as a woman to clear this mess up. Malu laaa..women empowerment mehhh..engineer lak tuh..

Anonymous September 3, 2012 at 5:36 PM  

lawak .

Anonymous September 3, 2012 at 6:22 PM  

kalau report ke NUTP, ade tindakan tak ? :D

Anonymous September 3, 2012 at 6:31 PM  

khas buat cik yana.... lain kali fikir betul2 sebelum bertindak..kenyataan cik yana ni mengguris hati ramai cikgu2... lepas tu senang2 minta maaf... bila hati dan perasaan seseorg itu tersinggung akibat tindakan yg dilakukan...nescaya hidup kita tidak akan tenteram dan tenang... Berani Buat Berani Tanggung.... jgn salahkan org lain yang komen anda... siapa yg mula dulu... kalau nak bg pendapat pun biarlah cara yg terpelajar dan baik... sekarang terima lah kesan yg cik yana dah lakukan...kesian cik yana yo... teruk kono hentam...tp klu ikutkan hati padan muko hang... sapo suruh cari pasal....maap yo..... sy hamba allah yg kerdil jo.....

Anonymous September 3, 2012 at 6:35 PM  

anda sudah femes cik yana. bhahahaha

Anonymous September 3, 2012 at 6:59 PM  

Bc kenyataan budak yana ni, rasa kesian sungguh sbb terang2an nmpk kecetekan Dan kedangkalan ilmunya. Dia lupa salah satu konsep percambahan dan penambahan ilmu itu dgn penyampaian Dan perkongsian. So tugas siapa tu ye. Tugas guru2 la sayang. Cthnya ms kamu blajar nk amik SPM siapa yg terangkan konsep2 dan ilmu2 Dlm fizik hinge menjadikan kamu seorang engineer syg? Guru kamu kan. Mungkin juga guru yg minta kamu key in markah itu. Klu cik yana nk tau, guru2 itu klu dah msk mengajar x semestinya nk mengajo opsyen sahaja. Utk mengatasi kekangan kena ajar geog, pj n len2 (cth shj) bermakna guru tersebut perlu bersedia n tmbh ilmu bg memastikan anak didiknya mendapat yg terbaik. Kan berlaku proses penyampaian dan perkongsian ilmu tu syg. Jd bgmn boleh kamu katakan. GURU X RETI PAPE.
Tugas guru bukan takat nk lahirkan generasi yg berilmu hingga menjadi Engineer yg bongkak spt kamu sayang. Kami mahu lahirkan generasi yg berilmu serta bersahsiah tinggi. X pandai xpe tp punya nilai sahsiah yg tinggi yg mendapat berkat Dlm hidupnya. Mungkin kemenjadian kamu juga sedikit sbyk hasil dr doaDan berkat guru2 kamu syg termsk guru yg suruh kamu key in markah itu. Rsnya boleh sy bygkan kamu dr gol pel yg mana. Bersyukurlah atas kebijaksanaan yg dikurniakan kerana ia cuma pinjaman yg d kenang adalah budi pekerti. Mana tau satu masa kamu perlu kan doa2 termsk la dr gol guru2 kamu hina (terutama x guru2 kamu syg)
Teringin juga nk test pengetahuan kamu psl bdg kerja kamu, soalan2 nk tya pd suami (maklum la sy cuma guru yg x reti PAPE kan..) so kena tya org yg sealiran dgn kamu la syg. Tp kata Dia jgn dilayan bdk ni kerana kedangkalan ilmunya. Nmpk sgt msh mentah n culture shock kut br dpt 1st salary. So xpe lah. Ikutla resmi padi ye syg. Jgn bongkak dgn anugerah yg cuma pinjaman shj.
Sbg guru, mmg terguris dgn kt2 kamu, tp xpelah saya maafkan kamu.(maybe dah sifat seorang guru yg suka memaafkan Dan meredhai ilmu kpd anak2 didiknya agar hidupnya mendapat berkat) jgn ulangi lg kesilapan ini kerana ini dah membawa kamu Dlm kehidupan yg suram Dan resah gelisah. Guna kan kebijaksanaan kamu pd landasan yg betul.

Wallahualam........

Anonymous September 3, 2012 at 7:16 PM  

Saya juga setuju, kita tak boleh sekat kebebasan bersuara Cik Yana ni, kitakan negara demokrasi. Tapi Cik yana pun, on the same token, must be ready to face the consequence la, ini sampai delete blog, cakap saja lebih. Kalau betul berani dan berpendirian, she must be brave enough to hear from the readers, kalau x kenapa nak share dalam blog. Orang hentam dia sebab cara tulis dia x betul, kurang sopan penggunaan bahasanya, jadi org pun balas dengan bahasa tidak sopan juga lah. What you give you get back :)

Anonymous September 3, 2012 at 7:20 PM  

lps ni siap ko betina....NUTP & TV3 menanti.....!!

Anonymous September 3, 2012 at 7:35 PM  

Setuju!! Kalau dah jadi SU exam atau data tu mmg sepanjang malam keja, sampai pukul 5 pagi pun kadang2. pada pendapat saya, guru di malaysia wajar dibayar gaji tinggi, 1. Kami ada ijazah 2. Ada yang mengajar lebih 20 waktu sehari, kalau saya 25 waktu sehari excluding keje2 lain, cikgu di negara lain bawah 15 waktu, keje start pukul 8 pukul 3 petang maksimum dah balik, itupun gaji lebih tinggi ratenya dari kami guru di malaysia. Jadi kenapa nak persoalkan? Kenapa samakan kami dengan operator kilang? Kami lulusan ijazah dan mahir dalam bidang masing2, bandingkan lah dengan awak. Kami pelajar cemerlang juga di sekolah, sama mcm awak, rasanya x wajar utk disamakan dengan operator. Atau awak rasa kalau belajar science macam awak saja pandai? Mmg cetek pemikiran sebegitu. Awak kata cikgu hanya mahir dalam satu bidang saja, habis awak pandai bedah orang ke? Awak berfikiran cetek Cik Liyana, sebab awak kata kami x berkembang pemikirannya jadi saya berhak kata awak pemikiran cetek. Laki saya pun engineer jugak, dia pun terkejut tgk bebanan keja saya. Jangan samakan masa dulu dan masa sekarang , zaman telah berubah. Kalau mahu bicara selidik dulu fakta nanti macam inilah akibatnya.

Anonymous September 3, 2012 at 7:48 PM  

Hmm dah dah la tu cikgu cikgi, dia kan engineer mana sempat nak baca blog, tapi tulis blog boleh plak. Hmm pikir pikir kan lah ye

Anonymous September 3, 2012 at 7:54 PM  

to cik Yana, brni buat brni tanggung...jgn nk menyalahkan org yg hentam kamu setelah kamu buat statement cmtu...bukankah dri awal kamu dh jangka akn dicemuh oleh masyarakat bile kuarkan kenyataan mcm ni...ape yg sy lihat pd kenyataan kamu cume menunjukkan ilmu kamu yg cetek n cre tguran yg salah kpd guru yg kamu nmpk keje sambil lewa walaupon itu hnye segelintir shje...dlm ape2 profession pon akn ade yg keje cikai jer...so,jgn nk label sume org hnye kerane sebilangan shje mcm tu...satu lg jgn wat kenyataan hnye kerane kamu perempuan, kamu rase malu dihentam mcm ni sdgkn masa kamu mengutuk pon kamu kutuk cikgu xkire perempuan atau lelaki,tua atau pon muda...kamu pon muda lagi...baru nk knal dunia....jgn serlahkan sgt kebodohan dri sdri...

aIsYaH hUmAiRa September 3, 2012 at 8:27 PM  
This comment has been removed by the author.
Anonymous September 3, 2012 at 8:31 PM  

assalammualaikum....wbt

'berubahlah kepada yg lebih baik....insyaallah , Allah menunjukkan jalan kepadamu...fikirkanlah dulu membuat spekulasi scara mendadak tentang profesion perguruan...walaupun rezeki cik yana di engineer tapi kalaulah cik yana ditakdirkan di tempat kami sbg s'org guru...barulah cik yana sedar betapa GEMBIRA nya menjadi guru di sekolah...penat lelah hilang bile melihat murid2 berjaya mengejar cita2nya....' ape pon... berubahlah kpd yg lbh baik walaupun dalam keadaan yg sukar... ^_^

Anonymous September 3, 2012 at 8:50 PM  

hormatila guru anda cik liyana oiii... siapa yang telah mendidik anda sehingga menjadi seorang yang terpelajar... tidak perlu mengutuk kalau belum pernah mengalami sendiri pengalaman menjadi guru... tak payah sebulan... masuk 2masa kelas hujung.. rasa dulu pengalaman.. tahan ke tak tahan... masya allah... mulianya seorang guru.. telah menerima kutukan bertalu-talu daripada cik engineer... yang baru setahun jagung... memohon maaf secara terbuka dan ikhlas.. ayat yang digunakan pun seolah-olah hanya sebab keterpaksaan sahaja... Satu Malaysia mengutuk ko cik liyana oii...

Nur Fauzi September 3, 2012 at 8:58 PM  

Adek ceyana...

Terlajak perahu boleh undur, terlajak kata/taip buruk padahnye.
Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

Kesilapan telah berlaku. Manusia meman buat silap.
Apa yan penting, jangan buat silap yang sama berulang kali.

Kena terima hakikat, anda tersilap percaturan. Walaupun anda tak berniat menujukan entri itu kepada guru yang benar2 menjalankan tugasnya, namun sikit ebanyak sebagai manusia, pasti terasa dan terguris perasaannya.

Moga pa yang jadi memberikan pengajaran yang berguna pada kita semua.
Jangan jadikan kesilapan yang dibuat sebagai titik perhentian, tapi jadikan lonjakan untuk jadi manusia yang lebih baik.

Anonymous September 3, 2012 at 9:01 PM  

xpsl2 dpt publisiti murahan mcm ni...

Anonymous September 3, 2012 at 9:20 PM  

mintak maaf pon cm terpaksa....xkirala ko perempuan ke lelaki mmg org akn hentamla kan kalu wat kenyataan mcm tu...ko kutuk org pon xkire dia lelaki atau perempuan, tua atau muda...jgn ingt keje engineer je sush...sume keje ade sush n sng...kenang blik jasa2 guru...aku nk tgokla selama mane ko leh bertahan keje sbgi engineer ni n ak doakan ko akan merase mcm mane jd ckgu suatu hari nati sbb ko xthu ms depan nati ape yg akn terjadi pd dri ko...

Anonymous September 3, 2012 at 9:46 PM  

Bc sekali dh menangis, bc kali ke 2, 3 ,4 entry cik engineer yg berlagak sombong + bodoh ni mmg menyakitkan hati... andai dgn pejam mata je aku dpt lupakan kata2 dia kan senang????

entri yg aku rase yg paling BODOH, seBODOH org yg tulis!!!!!!!!

kau sape nk nilai org??????? benci aku, sakit hati aku!!!!!!!!!

Anonymous September 3, 2012 at 9:54 PM  

ceyana.... spesies tang TAK SEDAR DIRI... MACAM NI LAH... BARU JADI ENGINEER!!!! DAH SOMBONG!!! tak ingin ku sebut namamu... kesian kat ckgu2 hang yg penah mengajar hang,....

Anonymous September 3, 2012 at 10:06 PM  

inilah padahnye menulis menggunakan emosi...tanggungla akibatnye...minta maaf scre terbuke n ikhlas....jgn nk backup dri sdri lg...

SAJE NK PROVOKE September 3, 2012 at 10:25 PM  

SEBAGAI ENGINEER CUBALA CIK LIYANA FIKIR CMNE NAK AMBIL BALIK HATI GURU-GURU YANG TELAH TERGURIS...RAMAI TU GURU2 KAT MALAYSIA NI.. RASANYA HAMPIR SETENGAH JUTA... TU X TERMASUK YG DH PENCEN...KALU CIKGU LUAR NEGARA BACA LG RAMAI TU KO KENA MINTA MAAF..

A. BUAT KENYATAAN DI MEDIA MASA (TV,RADIO,SURAT KHABAR)
B. BELANJA GURU2 MAKAN ANGIN
C. BELANJA MAKAN PN OK GAK

PK LA SENDRI.. KO KAN DH PANDAI SGT... TAKUT JE ADA YG NK SAMAN.. MANA NK CR DUIT TU.. RASANYA CIKGU2 NI BAIK HATI N SUDI MEMAAFKAN..

Anonymous September 3, 2012 at 10:26 PM  

hai engineer(kalau betul engineer la), kau dapat tido malam dgn nyenyak ke sekarang?benda yang kau buat ni mmg memalukan kaum engineer..aku pikir kau bukan engineer ,tp saja2 verangan nak jadi engineer.sbb kau punya darjah pemikiran terlalu sempit n dangkal..org keje kilang pon takkan kutuk profesion cikgu mcm kau kutuk..ishh,kalau la aku jadi kawan kau,mmg ku takkan mengaku kawan..SGT MEMALUKAN!

Anonymous September 3, 2012 at 10:34 PM  

salam...geng2 cikgu semua....dah lah tu....x usah lah kita melemparkan komen2 yg negatif lg kpd cikyana kita ni lg....kita sebagai guru,insan yg bermaruah,insan yg tinggi integriti nya,insan yg mendidik anak bangsa supaya bersopan,insan yg hebat....jangan kita jatuh kan apa yg sedia ada pd kita ini hanya dgn melayan budak hingusan sebegini...doakan yg terbaik pd dia sudah....

Dilla September 3, 2012 at 10:38 PM  
This comment has been removed by the author.
Anonymous September 3, 2012 at 10:43 PM  

ceyana,
salam...klw dh nmtk mf 2 bagus... tp sini sy nk tekankan pd awk... tentang comment awk psl ank yatim piatu lbh mustajab doanya... mmg betul tp ada silap besarnya dalam statement awk.. tolong jgn ketepikan agama Islam sndri... dalam Islam Allah ade memerintahkan hambanya supaya berbuat baik dengan ank yatim...ank yatim juga haruslah berbuat baik sesama Islam...cz dlm Al-Quran ada menyuruh hambanya berbuat baik dengan pencipta, sesama manusia dan makhluk yg lain...( nk nyatakan kt sni yg Allah x nyatakan kecuali ank yatim piatu).. mknanya semua ok..semua... so, bg sy awk x mnghormati org lain...cz ramai yg teraniaya dgn entry awk tuh... so, Allah xde bezakan darjat doa hambanya...mknenye kat sni,sape yg lntg bercakap tnpa menghormati perasaan org lain,tanpa pedulikan akibat, tetap akn mendapat ganjaran yg buruk dr Allah...2 bnde awk dh buat silap. di mana, awk tulis entry n awk memburukkan profession keguruan...-mntk mf dh kire bagus hilang dh dosa bila awk dh minta mf- tp sekali lg awk wt silap.. dimana awk plak cuba mendoakan yg xbaik kepada org lain (klw itu mksud awk dgn doa ank ytm piatu lbh mustajab) sepatutnya ap yg awk perlu buat ialah hanya taubat nasuha dan hindarkan doa2 buruk utk awk... itu lbh baik... dosa yg ade dh bertimbun jgn timbunkan lg... cz blm tntu awk hamba terpilih utk Allah mendengar & memperkenankan doa awk tuh,, i thought u r muslimah n u already know it... muhasabah dri n pk blek mne buruk n baiknya...selami agama baik2..kita ada anugerah akal n minda...
setiap yg kurang dtg dr saya n setiap yg baik dtg dr Allah...
- sekian-

guru malaysia September 3, 2012 at 10:51 PM  

fikirkan secara positif...sama-sama ada kelemahan...bermaafanlah di hari raya ini..

k cikgu2.. jgn marah2 lg... kalau kita xbuat spt yg dikata cik liyana ni jgn la melenting..

keje ngn jujur n ikhlas... moga rezeki yg besar ke, seciput ke mendapat keberkatan..

InsyaAllah dengan rezeki itu akan melahirkan zuriat2 yg cantik dan berbudi pekerti akhlaknya n berbahgia hendaknya..

Anonymous September 3, 2012 at 10:52 PM  

Saya seorang guru, dh post 2 komen yg berbeza.. satu post agak baik, mengawal emosi walaupun dalam menangis menulis kerana terasa TERHINA dgn entri cik yana.... mgkn sbb puasa, sy masih berSABAR..

Komen kedua agak emosi kerna membaca berkali2 entri tu dan rasa amat2 TERHINA.. sy post dgn bahsa yg agak kasar.. mgkn ni kerana mengikut emosi, rase sakit hati sehingga membuat perkara di luar jangkaan & xpernah bersikap demikian..

Ni komen sy yg ketiga, sy menulis dgn agak rasional.. sy minta maaf dgn komen ke 2 sy yg agak kasar... krn yg membw sy menulis demikian krn rase terhina ape yg cik yana tulis.. sy ingin melupakn entri cik yana, sy memaafkan cik yana... cik yana juga, maafkan semua pd mereka yg komen yg agak pns..

kawan-kawan2 semua, MAAFKAN cik yana.. kerana memaafkan itu lebih indah.. Semoga Allah mengampuni kita semua di saat kita sedar atau tidak melakukan sesuatu..

P/S: untuk diri, bersikap rasional dlm menutur atau menyampaikan sesuatu.. jgn nanti membawa beban dosa andai seseorang itu tidak MEMAAFKAN...

Wallahualam... SALAM KEMAAFAN

Anonymous September 3, 2012 at 10:57 PM  

sbb kita ada maruah lah kita membebel kt cni utk mmbela....!!

Anonymous September 3, 2012 at 11:04 PM  

sape lg hebat ?? ko engineer ke or yg melahirkan engineer??? ko yg ada ilmu ke ?? pemberi ilmu??? ADA AKAI PAKAI !!! ADA OTAK GUNA !!!

Anonymous September 3, 2012 at 11:07 PM  

BAPAK AKU CKGU...IBU AKU JUGA SEORANG CKGU....KINI AKU JUGA SEORANG CKGU...ALHAMDULILLAH DAH 11 THN AKU HIDUP DGN REZEKI KRJA AKU SEORANG CKGU....mgkn ko ni lahir membesar dr keluarga yg ada dr sumber2 haram kot dr mak bapak ko,sbb 2 hati ko BUSUK & XTAK BEROTAK...!!!!

Anonymous September 3, 2012 at 11:52 PM  

ORANG MCM CIK YANA NI BAHAYA DLM MASYARAKAT..SUKA BUAT GADUH ORG JER...ANAK YATIM PUN KALAU DAH BUAT SALAH TETAP SALAH GAK...BIAR LA KO ANAK YATIM SEKALIPUN, ALLAH S.W.T DAH CKP JGN SESEKALI SUKA MELAGAKAN SESAMA MANUSIA NI..PASTU ADA HATI LAK NAK CKP BLOG TU DISALAH ERTIKAN LA, DIMANIPULASI LA..PIIIRAAAHHHH...KALO KO NK TAU, MAJORITI KAKITANGAN AWAM NI DTG DR CIKGU..SEDAP2 HATI KO JER..NI KIRA NASIB LA AKU DPT TURUN DR SEKOLAH YG JAUH NUN DI PUNCAK BUKIT...AIR XDER, PKAI AIR HUJAN JER..ELETRIK JGN HARAPLAH, LINE TELEFON LAGI X LEH PKAI, JLN NK PI SEKOLAH JGN CKP LAAAA...JLN CAMEL TROPHY TAUUUU..KO ADA PIKIR KER PASAL GURU YG BERTUGAS DI KAWASAN CMNI HAAA...IGT TURUN2 NI NK LA TGK DUNIA CKIT..SKALI DPT TAU DR KAWAN2 PSL BLOG KO NI..BIKIN PANASSSSSS...AKU BAGI KO 1 HARI JER LA KALO DPT MENGAJAR D SEKOLAH AKU NI..SILAP2 X SMPAI SEKOLAH LAGI DAH MENANGIS NK MINTA HANTAR BALIK..ALHAMDULILLAH LA LAMA MANA AKU NGAJAR KT CNI JGN CKP LAAAAA...SILAP2 KO BELUM LAHIR LAGI TAUUU...CKP TAK PAKAI OTAK..LAIN KALI BUAT KAJIAN DULU...

Anonymous September 3, 2012 at 11:54 PM  

saye baru baca blog liyana..( harap dia baca komen saye nie)

saye terfikir nk komen bila baca komen nie

"tapi at least ilmu saya berkembang..tak de la macam cikgu..ajar bio...reti biologi je..fizik tak retiii pun..kan?"

saya prnh jadi cikgu 2thn seblm smbg bljr. saye nie ada ade degree mathematics... tp terpksa ajr biology...bayang la lain bidang...tp saye sahut cabaran.... study siang malam... last2, student dpt A dan B... Sambil ngajar bio, kena ngajar addmath... Alhamdulillah ada org dpt A+ dan lulus semua.. skrg smbg master mathematics, pihak sekolah minta saye ganti cikgu kimia bersalin sementara saya cuti semester...... gaji saya tak banyak sebab sekolah swasta..dalam rm1200 jer... tapi saye bersyukur sebab saye puas mengajar bila student saya faham.... lagi syok bila student saya ajar dapat ke oversea dan selalu ucap terima kasih kerana bagi dia A+... sampai mati pun saye terharu

tinggi mcm mana pun pangkat kita, rasa rendah diri patut ada...saye xkisah cik liyana nk bagi pandangan ttg cikgu tetapi bla bg komen, xptt menunjukkan awk sgt hebat...jadi cikgu nie,sekurang2 nya ada org ingt kite bila kita dah xde..sbb kite tggl sesuatu utk mereka...iaitu ilmu.... cik liyana ada tggl pape ker?

peace..:P


teacher fis September 4, 2012 at 12:00 AM  

salam cik yana...

tlng hayati puisi Sasterawan Negara, USMAN AWANG ni ye...

Puisi Usman Awang: Guru oh Guru!
GURU OH GURU!
Usman Awang

Berburu ke Padang Datar
dapat rusa belang kaki
berguru kepalang ajar
ibarat bunga kembang tak jadi

Jika hari ini
Seorang perdana menteri berkuasa

Jika hari ini
Seorang raja menaiki takhta

Jika hari ini
Seorang Ulama' yang mulia

Jika hari ini
Seorang peguam menang bicara

Jika hari ini
Seorang penulis terkemuka

Jika hari ini
Siapa sahaja menjadi dewasa
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
dengan lembut sabarnya
mengajar tulis baca .

Anonymous September 4, 2012 at 12:09 AM  

saya juga seorang guru... nk bukak satu rahsia.. di sekolah saya ada seorang guru yang dulunya seorang engineer.. berhenti jadi engineer kerana x tahan dgn beban kerja.. lalu mohon masuk kpli.. bila dah jadi guru.. merungut pulak.. 'nyesalnya berhenti jadi engineer dulu... kalau ku tahu mcm ni tugas guru... xkan ku tukar profession ku ini... lagi terbeban dgn kerja.. x setimpal dgn gaji yg ku terima' ...kesimpulannya...orang yg otak engineer ni... xnak kerja lebih tapi nk gaji lebih... boleh sesangat... boleh blahhh!!... (mood meluat)

Anonymous September 4, 2012 at 12:30 AM  

Anonymous September 1, 2012 9:59 PM

"Dah2 la nak hentam cik yana. Pendapat dia kita hormati. Kita pn ada utarakan pndpt"

sy sejujurnye mmg langsung x bersetuju ngn komen di atas..mcm mne nk hormat pandangan die sedangkan pandangan die tuh x menghormati owg len..iaitu golongan guru...
semoga jadi pengajaran yg pling bguna dan bersejarah bg die..
moga tak berjumpa lg dgn owg jenis cik yana nih.wslm

Anonymous September 4, 2012 at 12:49 AM  

career ke carrier?

amir aiman akashah September 4, 2012 at 12:55 AM  

syabas dan taniah dik kerana membuatkan trafik blog adik meningkat mcm roket nek ke bulan....nice entry UNTUNG LAA SAPE JADI CIKGU....tapi adik lagi untung sbb pernah diajari oleh insan bernama guru

Anonymous September 4, 2012 at 1:01 AM  

Assalamualaikum...sedih saya bila baca kenyataan yg cik yana keluarkan...wpun sy dahulunya seorg engineer...skrg sy pensyarah universiti yg mana fungsinya hampir sama dgn guru...:-(...sedih juga sbb mak, abah n adek saya even ayah n mak sedara saya, kakak n abg ipar semuanya guru....

Anonymous September 4, 2012 at 1:26 AM  
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment

About Me

Pakistan, Chinese, and Royal Kelantanese from my father's side. Bugis, Indian and Bendahara Megat Terawis ancestry from my mother's side

About this blog

I like to write. I love it. I write what I think. Thinking is a way of greatness.

My Blog List

Welcome!

Followers

Search This Blog

Powered by Blogger.

Welcome Message