Pabila Ulama’ Besar pergi disko...




Cerita ni saya nak petik daripada cerita seorang naqib disekolah dulu. Dia alim orangnya. Pendekkan cerita, begini mulanya…

Cerita ni berlaku di Mesir. Lebih kurang dalam tahun 1940an. Waktu tu Mesir berada dalam proses peralihan kuasa daripada sistem monarki kepada sistem pemerintahan republic. Cerita ni bermula apabila ulama besar ni tidak semena-mena masuk kedalam disko. Jangan ingat Mesir tak ada disko! Mereka punya disko lagi hebat daripada kita. Waktu tahun tu disko atau kelab kelab malam ni memang biasalah jadi kunjungan orang Mesir, tambah lagi yang kaya-kaya. Kemudian dia berjumpa dengan tauke besar disko tu. Dia pun minta izin untuk naik kepentas.

Bila dia naik, dia pun cakap “Wahai saudara-saudara sekalian! Ketahuilah, bahawa sesungguhnya anda semua ini Ahli Syurga dan yang duduk di masjid-masjid tu Ahli Neraka.” Terkejutlah semua yang ada dalam disko tu. Mahunya tak terkejut? Kalau tiba-tiba ada orang cakap macam tu. Boleh terlopong juga lah. Kemudia dia menyambung, “ Aku akan datang kembali dalam masa satu minggu disini pada waktu yang sama untuk memberitahu kalian kenapakan kamu semua adalah Ahli Syurga.”

Bila cukup seminggu, ulama besar ni pun datanglah semula ke disko tu. Dia pun naik pentas. Bagi yang tunggu boleh bayanglah macam mana berdebar jantung menunggu. Yalah, dah jadi geng disko pun ulama tu boleh cakap bahawa mereka ni Ahli Syurga walhal. Ulama tu pun cakap,”Kamu semua adalah ahli syurga sekiranya kamu BERTAUBAT. Taubatlah sebenar-benar taubat dan Allah suka pada orang yang bertaubat. Namun mereka yang duduk dalam masjid itu Ahli neraka kerana, sedang mereka sibuk berkata-kata tentang akhirat, mati, masjid mereka langsung tak peduli tentang saudara mereka yang hanyut. Mereka tidak berdakwah pada saudara mereka yang lalai. Mereka malah memandang membiarkan tugas berdakwah begitu sahaja, sedangkan tugas dakwah itu adalah wajib tambahan lagi pada mereka yang tahu perihal agama.”

Maka tergamamlah seisi disko. Dahsyat ayat ulama ni. Daripada peristiwa tersebut disko tersebut akhirnya rugi dan terpaksa ditutup sebab ramai yang kembali kepangkal jalan.

Jadi kesimpulannya, kalau anda ni orang surau tak bermakna anda kena duduk atas sejadah iktikaf siang malam. Sentimen SESETENGAH orang masjid dan surau ni sebenarnya menjauhkan lagi masyarakat dengan institusi masjid dan surau ni. Seharusnya bila anda jadi ahli masjid ni, kenalah bijak memvariasikan metode dakwah anda bersesuaian dengan kumpulan sasar, masa dan tempat ini tidak lepas sembahyang lepak kedai mamak ke, kedai kopi mana-mana ke bercerita pasal orang lain. Jadi dah pastilah ada unsur mengumpat dan mengutuk. Ada sesetengah golongan masjid (bukan semua) ni yang bila kalau budak-budak rempit ke, kutu rayau ke, atau yang tak pernah nampak pergi masjid datang ke masjid tiba-tiba datang masjid (dapat hidayah kot) mereka suka buat muka, pandang pelik, cakap belakang. Apa salahnya kalau pergi tegur kemudian bagi galakkan. Macamlah hak untuk memberikan taubat tu mereka ni yang pegang. Meluat tengok.

Sebagai manusia sudah pasti kita akan selalu buat salah dan cara paling baik nak hapuskan salah silap semua tu adalah TAUBAT. Dah TAU BUAT kenalah TAUBAT! Taubatlah sepenuh hati sebab Allah ni suka orang yang taubat. Taubat hari-hari. Istighfar banyak-banyak. Sebab kita tak tahu bila kita nak mati. Kan?

**************************************************************************

Ulama yang dimaksudkan adalah As Syahid Imam Hassan Al Banna Rahmatullaihi Alaih. Beliau merupakan pemimpin gerakan Islah di Mesir dan juga pemimpin gerakan Al Ikwan yang pada ketika itu menyeru kepada semua umat Islam supaya kembali ke pangkal jalan. Beliau telah dibunuh dengan kejam oleh pemimpin Mesir (laknatullah) ketika itu kononnya Imam Hassan Al Banna merupakan ancaman kepada negara. Beliau telah ditembak sebanyak tujuh kali dan jenazah beliau tidak dibenarkan untuk dikunjungi oleh sesiapa pun oleh pihak berkuasa.


3 comments:

iszieylyanziy October 10, 2010 at 11:50 PM  

test

iszieylyanziy October 10, 2010 at 11:52 PM  

tol2x,,kwn kte disko kt sne ag gempak,,,dorg ag sksi,,,

amirfazwan October 11, 2010 at 1:26 AM  

hmm..damak sdg berdakwah..=)
truskn usaha...

Post a Comment

About Me

Pakistan, Chinese, and Royal Kelantanese from my father's side. Bugis, Indian and Bendahara Megat Terawis ancestry from my mother's side

About this blog

I like to write. I love it. I write what I think. Thinking is a way of greatness.

My Blog List

Welcome!

Followers

Search This Blog

Loading...
Powered by Blogger.

Welcome Message

There was an error in this gadget