Jimatkah atau Bakhilkah Anda?



Saya tertarik sangat nak buat post ni sebab semalam saya bersembang dengan kawan lama. Lama sangat tak jumpa. Tiba-tiba tersentuhlah perihal kedekut dan jimat. Apa-apa pun terima kasihlah kepada kawan saya ni (tak boleh sebut nama) sebab bagi idea ni.

Bila kita sebut perihal jimat dengan kedekut mesti kita tertukar. Jimat ni contohnya bila kita ada duit banyak dan kita hanya beli KEPERLUAN, tak membazir, bayar bil-bil semua dan simpan bakinya. Tapi kedekut pula, dia ada duit. Memang boleh beli barang keperluan untuk diri sendiri tapi dia simpan duit tu dan mengharaplah belas kasihan orang lain sedangkan duit dia berkepuk-kepuk disimpan. Dan akhirnya menyusahkan diri sendiri dan orang lain terutamanya.

Antara perkara yang hari-hari nabi doa dalam Al Mathurat adalah diminta jauh daripada perangai kedekut ni, sebab kedekut ni memang huduh punya perangai. Bak kata Ustaz Kazim (boleh tengok dalam Youtube) kalau lelaki kedekut lagilah huduh. Kawan saya pula cakap “Kalau sampai makan pun berkira memang kalahlah Haji Bakhil.” Saya tanya kawan saya macam mana kita nak kenal orang kedekut ni, jadi dia balas “Dalam bank duit berlambak-lambak, tapi pemadam 50 sen pun tak boleh nak beli.”

Berjimat tu memang sangat baik, amalan nabi. Nabi sangat berjimat cermat. Tak pernah nabi membazir tapi nabi tak pernah kedekut. Kalau orang datang rumah Nabi tak pernah lah tak jamah apa-apa. Kalau ada kurma sebiji itulah yang dijamukan kepada tetamu.

Ni ada berberapa tips mengenal perangai kedekut oleh saya dan kawan saya:

  • Bila makan, ambil banyak berlambak-lambak tapi nak murah kalau boleh tak payah bayar
  • Kalau orang berhutang dengan dia berkira sesunguh sungguhnya berkira 20 sen pun tuntut
  • Kalau dia berhutang pula nak bayar liat, tapi orang macam ni jarang berhutang
  • Harta dia simpan tapi harta orang lain kikis sikit-sikit
  • Selalu meminta dan jarang memberi
  • Makan free, free gift sangatlah dititikberatkan. Letak dalam planner.
  • Kalau ada jamuan, perkataan yang akan keluar adalah “boleh bungkus bawa balik?”
  • Bila datang orang sedekah jaranglah nak hulur. Adalah ayat dan alasan dia
  • Sangguplah pakai barang bundle (tak hina bundle sebab saya pun ada juga baju bundle) sedangkan ada duit nak beli yang baru.
  • Pinjam meminjam amalam biasa

Ada yang terkena pada anda? Kalau lebih daripada 5 ciri maka sahlah anda memang kedekut. Kalau Lebih daripada 7 ciri anda memang kedekut betul. Kalau semua sekali maka anda adalah Haji Bakhil yang seterusnya. Maka anda perlulah bertaubat. Tinggalkanlah perkara dan perangai tersebut. Memang susah mula-mula tapi untuk kebaikan bersama.

Bila kita jumpa orang macam ni, maka mula-mula sabar. Tegurlah dengan berhikmah. Kalau kedekutnya tu jenis kedekut tegar, macam penagih dadah tegar juga maka biarlah dengan perangai dia. Pandai-pandailah anda selesaikannya sebab saya pun tak berapa tau nak selesaikannya.

0 comments:

Post a Comment

About Me

Pakistan, Chinese, and Royal Kelantanese from my father's side. Bugis, Indian and Bendahara Megat Terawis ancestry from my mother's side

About this blog

I like to write. I love it. I write what I think. Thinking is a way of greatness.

My Blog List

Welcome!

Followers

Search This Blog

Loading...
Powered by Blogger.

Welcome Message

There was an error in this gadget