Pilih jangan tak pilih!

Dalam hidup nih penuh dengan pilihan. Sekecil-kecil perkara pon kena pilih. Hatta nak makan pon kena pilih. Ye la nasi putih lauk apa, kari ke, gulai lemak ke, ikan bakar ke, ayam golek ke. PILIH

Ada kata-kata hikmah oleh Albus Dumbledore

“It is not our ability that shows what truly are, it is our choices.”

Bila cerita pasal pilihan atau memilih ni, kita kena selalu paham 1 perkara. Apa pun pilihan kita, kita yang kena terima akibatnya. Tak ada nya orang lain yang akan terima akibatnya. Habis kuat pon orang lain kat sekeliling kena la tempias sikit-sikit.

Dalam memilih tak de masalah kalau kita ambil pandangan orang lain. Ambil pro dan kontra sebelum nak pilih sesuatu. Sebab biasalah mungkin kita boleh buat pandangan yang lagi bagus. Tapi kita dengar dan tapis. Bukan semua yang orang lain cakap tu boleh dengar. Sebab setiap pandangan yang orang lain bagi sebenarnya ada kepentingan terhadap diri mereka sendiri.

Bila buat keputusan, buat lah keputusan yang ringan untuk kita dan tak berat untuk orang lain. Dalam makna katanya, yang menyenangkan kita dan tidak menyusahkan orang lain. Keputusan kita takkan pernah dapat puaskan hati semua orang. Tapi kalau dah itu yang terbaik, jadi tak salah kan?

Lagi satu, bila buat keputusan yang sangat berat atau boleh bagi kesan negatif kepada diri kita atau orang, timbang-timbang dulu. Sampai kita jumpa satu solusi yang lebih baik atau lebih mendatangkan faedah. Dalam bahasa mudahnya “FOR THE GREATER GOOD”.

Jangan tengok pilihan dari satu aspek. Tengok dalam 2-3 pandangan. Selalunya orang perempuan yang buat perkara ni. Sebab orang perempuan ni selalunya pikir pakai emosi. Bukan kutuk, cuma hakikat. memang pahit. Tapi selalunya memang macam tu. Dalam kata mudah, tak pikir panjang. Tapi kalau nak beli barang@shopping orang perempuan la paling panjang pikir. Sampai 1-2 jam untuk sehelai baju. Tengok akibatnya jangka masa panjang atau pendek. Kira semua benda. Barulah buat pilihan.


Yang paling penting dalam kita memilih, apa-apa pun

  1. Jangan bercanggah dengan agama
  2. Jangan memudaratkan diri
  3. Jangan menyusahkan orang lain
  4. Dan paling penting ISTIKHARAH lah. Sebab sebaik-baik pilihan adalah pilihan daripada Allah Taala. Semacam mana pun kita pilih, tapi Allah tak izinkan, tak jadi jugak kan?

Usah takut buat pilihan. Sebab bukan apa kebolehan, bakat, keistimewaan yang ada pada kita yang menjadikan diri kita. TETAPI pilihan kita. Biarlah orang lain cakap apa pun. Asalkan kita tak hilang diri kita sendiri.

0 comments:

Post a Comment

About Me

Pakistan, Chinese, and Royal Kelantanese from my father's side. Bugis, Indian and Bendahara Megat Terawis ancestry from my mother's side

About this blog

I like to write. I love it. I write what I think. Thinking is a way of greatness.

My Blog List

Welcome!

Followers

Search This Blog

Loading...
Powered by Blogger.

Welcome Message

There was an error in this gadget