Filem: Keburukan melalui Teladan




Hari ni kita lihat macam-macam filem yang diterbitkan. Filem genre cinta, gaduh, komedi dan macam-macamlah. Namun yang paling penting sekali adakah filem yang hari ni dihasilkan sebenarnya mendidik atau menjahanamkan lagi pemikiran masyarakat yang sudah kebanyakannya sedia rosak.

Ambil filem paling mudah, BOHSIA karya Shamsul Datuk Yusof. Berapa ramai hari ni yang apabila tengok filem tersebut TAUBAT dan tak mahu buat lagi atau tiba-tiba muncul satu perasaan yang membuak-buak nak cuba apa yang ditayangkan? Mungkin ada yang kata “Sampai satu masa, manusia tak boleh belajar daripada perkara-perkara positif saja tapi perkara-perkara maujud sungguhpun negative.” Tapi masalahnya hari ni ramai lagi yang nak tiru perkara-perkara maujud tu daripada nak ambil iktibar. Bukan semua yang tengok tu akan kata ,”Oh ni realiti rupanya. Ini yang berlaku dalam masyarakat. Kita tak boleh buat macam ni.”

Bila kita buat filem macam Rempit, Bohsia, Impak Maksima dan macam-macam lagi filem yang tayangkan tentang rosaknya masyarakat sebanarnya kita menggadai pelbagai nilai. Hanya untuk menghiburkan masyarakat kononnya. Kita selalu dengar pelakon cakap,”Kami hanya berlakon, itu hanya lakonan semata-mata.” Masalahnya buka baju dalam tu betul, pegang-pegang betul, raba-raba betul, tindih-tindih betul. Jadi disitu saja kita dah gadaikan macam-macam nilai murni. Macam mana kita nak didik manusia sedangkan cara kita salah. Ingat satu pesan nabi “NIAT TIDAK MENGHALALKAN CARA”

Sudah sampai masanya mufti-mufti, ulama-ulama, pak ustaz-pak ustaz buat kerja mereka. Tegur dengan berhikmah. Bukan hanya duduk makan gaji buta. Makan duit haram. Sedangkan perkara-perkara macam ni terus berlaku dibawah kekuasaan mereka. Jangan hanya tahu nak cerita hukum-hakam, atau baca kitab kuning semata-mata.

Pujian seharusnya diberikan kepada pengarah dan penerbit filem yang berani membawa cerita yang menerapkan nilai-nilai murni tanpa MENCABUL DAN MEMPERKOSA nilai-nilai itu sendiri. Kalau hari ni ramaja kita rosak, maka antara orang yang boleh dan seharusnya dipersalahkan maka pembikin filem adalah salah satu daripadanya.


0 comments:

Post a Comment

About Me

Pakistan, Chinese, and Royal Kelantanese from my father's side. Bugis, Indian and Bendahara Megat Terawis ancestry from my mother's side

About this blog

I like to write. I love it. I write what I think. Thinking is a way of greatness.

My Blog List

Welcome!

Followers

Search This Blog

Powered by Blogger.

Welcome Message