Dari kerana Mulut…yang mempunyai kuasa




Bila kita sebut pasal mulut maka 2 perkara tak elok akan terlintas adalah FITNAH dan MENIPU. Mungkin ada juga yang akan fikir pasal mengata dan mengumpat, tapi bila fikir balik 2 perkara tadi itulah yang paling bahaya. Kali ni kita cuba nak cakap pasal fitnah.

Ni ada satu cerita pasal fitnah. Zaman dulu-dulu. Pada waktu tu Amirul Mukminin Umar Al Khattab jadi khalifah. Waktu tu sahabat, Saad bin Abi Waqas ni jadi gabenor di salah sebuah wilayah (tak ingat). Nak dijadikan cerita, adalah seorang ni dia fitnahkan Saad Abi Waqas pada Khalifah Umar, dia kata yang si Saad ni dah sesat dah amal selain daripada apa yang nabi ajar. Jadi Khalifah Umar pun pergilah jumpa Saad Abi Waqas. Dalam perjumpaan tu maka sampailah masa solat. Jadi Khalifah Umar pun tengoklah Saad Abi Waqas ni ambil wuduk dan solat. Sampailah semua selesai maka Khalifah Umar pun beritahulah tujuan dia datang jumpa tu. Bila Saad tahu, dia terus berdoa untuk orang yang fitnah dia “Ya Allah panjangkanlah umurnya, panjangkanlah fitnah keatasnya, jatuhkanlah kemiskinan kepadanya.”

Lepas doa tu, orang yang buat fitnah kepada Saad memang hidup lama, kalau tak silap sehingga pemerintahan Muawiyah Abi Sufyan, punya lamanya hidup! Dia hidup miskin, dan sentiasa difitnah. Pernah ketika dia menolong seorang budak, kemudian dia dituduh cuba memperkosa budak tu. Macam-macamlah. Sampai macam tu lah balasan kepada orang yang buat fitnah. Tengok macam mana Allah balas. Memang Allah dah pesan dalam Al-Quran “Fitnah itu lebih dahsyat daripada membunuh.” Sebab kerana fitnah pun orang boleh berbunuhan, bergaduh macam-macamlah.

Fitnah ni boleh jadi dalam macam-macam cara. Pertama kita buat-buat cerita. Kita kata orang yang baik, soleh yang tak pernah berzina, dia berzina. Kedua, kita dengar satu cerita yang tidak pasti kemudian kita cerita kepada orang lain dalam versi kita sendiri, dalam erti kata lain cerita tu ditokok tambah. Ketiga, bila kita tengok sesuatu yang kita tak pasti tapi kita terus buat pemerhatian, Jump to conclusion. Fitnah ni sememangnya membunuh. Membunuh jiwa, perasaan, hubungan, persahabatan, hidup, harapan dan manusia itu sendiri.

Sekiranya anda terlibat dengan gejala kurang sihat ni, dah sampailah masa untuk berhenti. Dosa fitnah ni Allah tak ampunkan selagi belum dimaafkan oleh orang yang difitnahkan. Jadi berhentilah. Kalau terlibat janganlah. Jadi benarlah kata nabi diam lebih baik! orang yang terfitnah atau difitnah sabarlah. Sesungguhnya Allah bersama orang yang sabar.


1 comments:

dalicahanez September 30, 2010 at 12:06 AM  

nauzubillah...

Post a Comment

About Me

Pakistan, Chinese, and Royal Kelantanese from my father's side. Bugis, Indian and Bendahara Megat Terawis ancestry from my mother's side

About this blog

I like to write. I love it. I write what I think. Thinking is a way of greatness.

My Blog List

Welcome!

Followers

Search This Blog

Loading...
Powered by Blogger.

Welcome Message

There was an error in this gadget