Bersyukurlah Kerana Anda Sakit



Bila kita jumpa orang sakit selalunya, kebiasaannya, normalnya akan mengeluh, menyalahkan takdir, dah tak nak hidup, putus asa. Jarang yang kita dengar bersyukur dengan sakit yang ditimpa. Jarang yang akan ucap Alhamdulillah bila kena sakit. Sedangkan sakit itu tanda Allah sayang kepada kita. Kalau Allah tak sayang, Allah tak bagi sakit. Tengok macam firaun, seumur hidup dia tak pernah ditimpa sakit. Itu sebabnya dia jadi bongkak, sombong, takbur. Sampai dia boleh cakap “Ana rabbukumul a’ala”, bermaksud aku tuham kamu yang maha tinggi. Ini semuanya sebab dia tak pernah kena sakit. Allah tak sayang kepada Firaun

Dalam setiap kesakitan itu ada rahmat yang Allah turunkan. Bukan semata-mata sakit sahaja. Allah tu kan Maha Pengasihani, bila Allah bagi sakit dan bila kita sakit kita sabar maka Allah pun akan ampunkanlah dosa-dosa kecil kita. Bayangkan dosa kita yang bertimbun-timbun tu lebur macam tu saja. Allah bagi ampunkan free macam tu saja.

Kalau Allah bagi sakit sekalipun bukanlah Allah bagi sakit yang kita tak boleh tahan. Kan Allah dah sebut dalam Al-quran “tidaklah Allah seseorang itu melainkan atas kemampuannya sendiri.” Jadi kalau Allah bagi sakit teruk-teruk sekali pun macam HIV ke, AIDS ke maksudnya orang yang Allah taala bagi tu mampu menanggung kesakitan tu. Padanlah juga dengan dosa yang Allah nak ampunkan kan? Allah kan Maha Adil.

Sakit ni sebenarnya paling senang nak cakap adalah warning, amaran, peringatan kepada kita tentang mati. Zikrulmaut. Allah nak bagitahu kita bahawa kita ini akan mati. Mati itu sakit. Jadi kenalah banyak bertaubat. Kan Allah suka orang yang sentiasa bertaubat. Jadi bila kita kena sakit cakaplah Alhamdulillah sebab bukan senang nak jadi orang yang Allah sayang.

3 comments:

dalicahanez September 27, 2010 at 2:05 PM  

Alhamdulillah atas segala nikmat dan kesakitan yang diberikan.. tapi ana ada sesuatu persoalan.. adakah anta sakit??

raihatulwirdah September 27, 2010 at 3:04 PM  

syukur juga pada nikmat kesihatan...

insankamil September 28, 2010 at 9:44 PM  

sabar ye damak dlm menghadapi cirit-birit,,,ha3,,,

Post a Comment

About Me

Pakistan, Chinese, and Royal Kelantanese from my father's side. Bugis, Indian and Bendahara Megat Terawis ancestry from my mother's side

About this blog

I like to write. I love it. I write what I think. Thinking is a way of greatness.

My Blog List

Welcome!

Followers

Search This Blog

Loading...
Powered by Blogger.

Welcome Message

There was an error in this gadget