Anggota badan yang PALING BAIK bila GEMOK



Bila kita makan contohnya makan nasi ayam ke, KFC ke, chicken chop ke, gulai kari ke, kita bagi seluruh badan kita makanan tu. Semua akan dapat khasiat dari makanan tu. Kepala, tangan kaki, jari, tulang semua akan dapat. Tapi dalam semua bahagian ada satu bahagian dalam badan kita yang tak akan dapat khasiat makanan tu. Dari dulu, kini dan selamanya. Yakni ROH.

Pertama sekali nak diingatkan ROH itu adalah rahsia Allah. Macam Allah dah bagitau dalam Alquran dalam Surah Al-Isra’ ayat 85

“Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang roh. Katakanlah kepada mereka “ROH itu adalah urusan Tuhanku dan kamu diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja.”

Dalam banyak-banyak bahagian badan, ROH adalah bahagian paling bagus bila ia gemuk. Kalau perut gemuk nanti nampak huduh, kalau kaki gemuk nampak macam gajah tapi pula kalau ROH yang gemuk manusia tu akan jadi manusia paling cantik sekali.

Macam nak bagi jasad kita gemuk, ROH pun kena dibagi makan. Makanan ROH ni macam solat, puasa, zikir, baca Al quran, dam macam-macam ibadah lagi. Bila ROH kita gemuk, maka kita akan lebih dekat dengan Allah, akan lebih senang menerima nasihat, lebih mudah nak ikut perkara dan program agama macam tazkirah dan majlis ilmu.

Bila ROH manusia gemuk, daya tahan ROH ni kuat. Macam orang gemuk juga, sudah pasti bila lawan orang lain mereka akan menang. Macam perlawanan Sumo di Jepun siapa lebih gemuk sudah pasti potensi untuk menang lebih tinggi. Bila ROH ada ketahanan yang tinggi, maka sudah pasti kita akan lebih susah di masuki perkara-perkara yang tidak baik. Jadi takkan lah pula nak buat maksiat kan?

Seperti hadis Rasulullah dalam sabda baginda diriwayatkan oleh Abu Hurairah:

“Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa paras kamu atau harta kamu, namun Dia melihat kepada amalan-amalan kamu dan hati-hati kamu.”

Jadi bila ROH kita sihat secara OTOMETIKNYA hati kita akan sihat. Bila hati kita sihat, jiwa kita akan sihat. Bila jiwa kita sihat, kita akan lebih dekat dengan Allah, bila kita dekat dengan Allah lagi senang nak dapat rahmat dari Allah, bila kita senang nak dapat rahmat dari Allah, maka insyaAllah senang la kita nak masuk syura. AMIN!!!~ huuuu~

2 comments:

amirfazwan September 24, 2010 at 12:39 AM  

nice.light.meaningfull.
like~

Hisyam Syahmi September 27, 2010 at 12:01 PM  

time kasih~~ wah!

Post a Comment

About Me

Pakistan, Chinese, and Royal Kelantanese from my father's side. Bugis, Indian and Bendahara Megat Terawis ancestry from my mother's side

About this blog

I like to write. I love it. I write what I think. Thinking is a way of greatness.

My Blog List

Welcome!

Followers

Search This Blog

Loading...
Powered by Blogger.

Welcome Message

There was an error in this gadget