Ulama Vs Pemerintah

Pada era pemerintahan Mustsafa Kamal Attaturk di Turki, seluruh dunia Islam meyaksikan “penyembelihan” ulama beramai-ramai. Kerana pada waktu itu ulama-ulama di Turki dengan lantang menentang dan mengecam pelbagai tindakan Kamal Attaturk yang pada ketika itu banyak menyeleweng daripada landasan Islam. Dimata orientalis barat, Mustafa Kamal Attaturk adalah bapa revolusi Tukri yang “mengeropahkan” Turki ke pada kemodenan. Namun dimata Allah Kamal Attaturk tak lebih daripada golongan-golongan yang kufur yang Allah hukum di dunia lagi apabila mayatnya dipertontonkan kepada umum di muzium.

Beralih kepada Saddam Hussien di Iraq. Saddam Hussien juga tak kurang dalam menunjukkan sifat anti-Ulamanya. Berani saya kata Beliau bunuh kebanyakan ulama yang ada di Iraq hanya untuk memastikan agenda politiknya dalam keadaan aman. Dalam pemerintahan kuku besi Saddam Hussien, ulama hanya menjadi mangsa kerakusan Saddam. Akhirnya Saddam tersungkur di pintu neraka yang diwujudkan sendiri. Saddam dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Dunia apabila didapati bersalah dalam melakukan pembunuhan beramai-ramai dan beberapa tuduhan lain.

kemudian cerita tentang Gamel Abdel Naser. Gamal merupakan Presiden Mesir yang ketika itu cuba menguasai mempengaruhi seluruh rakyat Tanah Arab dengan tidakan-tidakannya yang dilihat memperjuangkan hak orang-orang Islam. Namun semua perkara yang dilalukan tidak ikhlas kepada Allah Taala. Gamel Abdel Naseer telah dipercayaai mendalangi kematian ulama Islah tersohor ketika itu, As Syahid Hassan Al Banna. Gamel juga telah mengeluarkan perintah agar jenazah ulama islah tersebut tidak boleh dilawat, diuruskan, atau diusung.Sebagai balasan, akhirnya Gamel mati diserang sakit jantung.

Hari ini Malaysia telah melangkah satu langkah kehadapan apabila satu demi satu ulama ditidakkan kredibiliti mereka. Media dengan sepenuh usaha dan daya menggambarkan ulama ini sebagai penghalang kemajuan. Media sedia membongkar hal peribadi, rumah tangga ulama agar dimata masyarakat ulama mempunyai citra yang cukup kotor. Baru-baru ini Dr Muhd Asri Zainal Abidin telah ditangkap kerana disyaki mengadakan ceramah agama Tanpa tauliah. Kejadian ini cukup-cukup pelik tapi benar. Beliau merupakan bekas mufti Perlis yang diakui kelulusan Beliau oleh kerajaan negeri perlis. Namun, pada hari ini apabila beliau mengadakan ceramah tanpa “tauliah” maka beliau halal ditangkap. Pelik. tapi itulah yang berlaku secara realitinya.

Sekiranya perkara ini terus berlaku, ulama terus dikecam dan dihalang tugas mereka kita akan lihat Malaysia akan menjejak kesan negara Iraq. mahukah kita?

1 comments:

emma November 4, 2009 at 8:41 PM  

aa.pelik sungguh~

Post a Comment

About Me

Pakistan, Chinese, and Royal Kelantanese from my father's side. Bugis, Indian and Bendahara Megat Terawis ancestry from my mother's side

About this blog

I like to write. I love it. I write what I think. Thinking is a way of greatness.

My Blog List

Welcome!

Followers

Search This Blog

Powered by Blogger.

Welcome Message